2966
Sök

BMW E39 - Oljevarning vid HÅRD inbromsning

7 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#1
Hej!
fått hjälp här på forumet förut så tänkte vända mig till era erfarenheter för en fråga igen haha smile

Bilen det gäller är en BMW 540IA E39 - 1997

Den har inte haft några problem med olja eller liknande förut såvitt jag vet, men idag hände en grej:
jag hade nyligen satt på ny bromsskiva+belägg och skulle nu pröva så att allt fungerade som det ska, så vid en tom väg så körde jag i 70 km/h och bromsade sedan fullt, varpå ABS slog på och den bromsade snabbt och perfekt, men direkt efter i någon/några sekunder så lyste oljelampan och jag fick felmeddelande: Stop engine! Oil pressure nånting, eller Oil level (osäker eftersom lampan var på sådan kort tid)

Men orolig som jag blev så stannade jag en bit senare, stängde av motorn varpå det stod "Check oil level" eller något liknande, startade motorn och stängde av igen för att se om felmeddelandet var kvar, vilket det inte var? sedan kontrollerade jag oljenivån (vilken var bra) och sedan körde jag hem utan några problem/felmeddelanden.

Men nu sitter man ju och är lite smått orolig haha, är detta något jag borde oroa mig för, eller lös lampan som en direkt konsekvens av inbromsningen och det är inget att oroa sig för.

Hade svårt att hitta info om detta problem när jag sökte runt, läste någonstans att det kan bero på att oljan skjuts fram i motorn vid den svåra inbromsningen så att sensorn inte får olja för någon sekund varpå varningen kommer upp. Det kändes dock inte så pålitligt så tänkte kolla med er!

(Kan också påpeka att bilen är helt original och servad okej och har gått ca 15 010 mil. )

Tacksam för svar! big_smile

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
4 september 2016
#2
Är det oljesticka på den modellen eller bara digital avläsning? Låter verkligen som att det som hände var att oljan trycktes fram i tråget och sensorn gav utslag på låg oljenivå. Ibland när man ligger och kör på bredden i rondeller etc kan det även hända att oljelampan tänds men då brukar det vara lite låg oljenivå från början dessutom så jag hade kollat nivån en extra gång och kanske fyllt på en halvliter eller så.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 september 2016
#3
Jag ser det som helt naturligt att det blev som det blev när du tokbromsade. Oljenivån var bra skriver du men var den på min, mellan eller max?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#4
Modellen har oljesticka, och när jag kontrollerade så var den i mitten av markeringarna smile
(förutsatt att jag tittade på rätt markeringar)

Dock så är jag lite förvirrad när det kommer till markeringarna på oljestickan, är rätt säker på att Max och Min - nivåerna är som det visas på denna bild och det är de jag tittat på när jag kontrollerat oljenivån, men det kanske inte stämmer?:
http://s852.photobucket.com/user/Debate … B.jpg.html

Och min oljenivå är mitt emellan de två max och min strecken som markeras i bilden.
Men om det är några andra markeringar man ska gå efter istället för de små försänkningarna, då är jag osäker hmm
Senast redigerat av C-gol (4 september 2016)

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
4 september 2016
#5
Helt rätt, det är min och max på bilden.
Men stod du helt plant och lät motorn vara avstängd i ett par minuter innan du kollade nivån?

Annars är det väl bara att fylla på 0.5L och vara glad! smile
Brukar kunna sitta väggar inuti tråget också för att pumpen inte ska suga luft vid hårda kurvtagningar osv, så det känns lite konstigt att den varnade.
Men så länge du har olja så!

Up the RA

3 120 Inlägg
4 september 2016
#6
Vid hård körning ska oljan alltid ligga på max (eller t.o.m. mer än max på vissa modeller). BMWs V8or brukar klara sig bra, inga extra skvalpskydd i oljetråget brukar behövas till skillnad mot tex Porsche 996.

Har kört en del 540 på bana och hård körning i trafik och aldrig varit med om problemet, se som sagt till att du kollar nivån på plant underlag.


7 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#7
Nivån kontrollerades på plant underlag och jag lät motorn vara avstängd i ett par minuter, så det verkar vara okej!

Nu känns det som man kan slappna av lite vad det gäller bilen! big_smile

Tack för hjälpen till allihopa som svarade, uppskattas!

2 306 Inlägg
5 september 2016
#8
Du kan alltid passa på att fylla på oljan upp till maxstrecket, det skadar ju inte, och testa göra en likadan inbromsning igen. Händer inget då, ja då vet du vad problemet berodde på. smile


4 146 Inlägg
5 september 2016
#9
En grej som inte nämnts är att bmw E39 540 har problem med att bultarna till oljepumpen lossar med tiden. Ett av symptomen på detta skall vara att oljelampan tänds/blinkar vid framförallt starter.

Kan vara ett tidigt tecken på detta? Skall bara vara att dra åt bultarna igen och säkra med locktite/ståltråd men det är ju lite mek att plocka ner oljetråg mm.


3 120 Inlägg
5 september 2016
#10
zemet skrev:
En grej som inte nämnts är att bmw E39 540 har problem med att bultarna till oljepumpen lossar med tiden. Ett av symptomen på detta skall vara att oljelampan tänds/blinkar vid framförallt starter.

Kan vara ett tidigt tecken på detta? Skall bara vara att dra åt bultarna igen och säkra med locktite/ståltråd men det är ju lite mek att plocka ner oljetråg mm.

Bra förslag.
Gör man operationen i samband med oljebyte går det ganska smärtfritt, tar ca 30 min extra att plocka ner tråget och spänna bultarna.
Senast redigerat av viccoA (5 september 2016)



Sök