Hej!
fått hjälp här på forumet förut så tänkte vända mig till era erfarenheter för en fråga igen haha
Bilen det gäller är en BMW 540IA E39 - 1997
Den har inte haft några problem med olja eller liknande förut såvitt jag vet, men idag hände en grej:
jag hade nyligen satt på ny bromsskiva+belägg och skulle nu pröva så att allt fungerade som det ska, så vid en tom väg så körde jag i 70 km/h och bromsade sedan fullt, varpå ABS slog på och den bromsade snabbt och perfekt, men direkt efter i någon/några sekunder så lyste oljelampan och jag fick felmeddelande: Stop engine! Oil pressure nånting, eller Oil level (osäker eftersom lampan var på sådan kort tid)
Men orolig som jag blev så stannade jag en bit senare, stängde av motorn varpå det stod "Check oil level" eller något liknande, startade motorn och stängde av igen för att se om felmeddelandet var kvar, vilket det inte var? sedan kontrollerade jag oljenivån (vilken var bra) och sedan körde jag hem utan några problem/felmeddelanden.
Men nu sitter man ju och är lite smått orolig haha, är detta något jag borde oroa mig för, eller lös lampan som en direkt konsekvens av inbromsningen och det är inget att oroa sig för.
Hade svårt att hitta info om detta problem när jag sökte runt, läste någonstans att det kan bero på att oljan skjuts fram i motorn vid den svåra inbromsningen så att sensorn inte får olja för någon sekund varpå varningen kommer upp. Det kändes dock inte så pålitligt så tänkte kolla med er!
(Kan också påpeka att bilen är helt original och servad okej och har gått ca 15 010 mil. )
Tacksam för svar!