3606
Sök

Mått till bussningssats växellänkage saab 9-5

730 Inlägg
18 maj 2016
Trådstartare
#1
Tjenare!!

Det är ingen som har måtten på dessa bussningar?

https://www.maptunparts.se/transmission … 04-10.html

Mvh
Senast redigerat av master_- (19 maj 2016)

6 Inlägg
29 augusti 2016
#2
Tjena!

Någon som har måtten på bussningarna?
Eller har kanske trådskaparen tagit reda på måtten? och vill dela med sig? wink

Mvh
/Fabian

730 Inlägg
29 augusti 2016
Trådstartare
#3
Fabs skrev:
Tjena!

Någon som har måtten på bussningarna?
Eller har kanske trådskaparen tagit reda på måtten? och vill dela med sig? wink

Mvh
/Fabian

Nej tyvärr så fick jag inte det. Men det skulle vara intressant att få tag i dom smile

6 Inlägg
9 september 2016
#4
Tja tog isär länkaget i dag och mätte upp följande.
Innerdiameter på bussningen bör vara 14.1mm då växelväljaren på lådan är 14mm.
Yttrediameter på bussningen ska vara 24mm.
Hylsan i mitt länkage var dock lite nött så jag kommer svarva bussningarna till 24.2 mm och sedan passa in dem.
Flänsens yttrediameter var 30mm.

Och flänsens tjocklek 2mm. (Jag kommer köra 2.5mm för att reducera glapp)

väntar på plaststav som kommer i veckan. Sen blir det till att dra igång svarven och se om det går vägen.


http://www.maskindelen.se/product/acetal-plast-40-mm

Lämnar rapport när jag börjar montera ihopp.
Senast redigerat av Fabs (10 september 2016)

730 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#5
Fabs skrev:
Tja tog isär länkaget i dag och mätte upp följande.
Innerdiameter på bussningen bör vara 14.1mm då växelväljaren på lådan är 14mm.
Yttrediameter på bussningen ska vara 24mm.
Hylsan i mitt länkage var dock lite nött så jag kommer svarva bussningarna till 24.2 mm och sedan passa in dem.
Flänsens yttrediameter var 30mm.

Och flänsens tjocklek 2mm. (Jag kommer köra 2.5mm för att reducera glapp)

väntar på plaststav som kommer i veckan. Sen blir det till att dra igång svarven och se om det går vägen.


http://www.maskindelen.se/product/acetal-plast-40-mm

Lämnar rapport när jag börjar montera ihopp.

Kanon! Tack så mycket för att du delar med dig! smile


Tyckte du det var svårt att ta bort länkaget?

6 Inlägg
10 september 2016
#6
Jag tog ut batterier, batterihållaren. Och sen vinkla jag ned säkringsboxen, så den låg där batteriet var tidigare.

Då gick det att arbeta men det var fortfarande trångt, men helt ok.
Alla verktyg som krävs är litet spärskaft 10 och 13 mm hylsa och ett T40 hylsa/bits

730 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#7
Fabs skrev:
Jag tog ut batterier, batterihållaren. Och sen vinkla jag ned säkringsboxen, så den låg där batteriet var tidigare.

Då gick det att arbeta men det var fortfarande trångt, men helt ok.
Alla verktyg som krävs är litet spärskaft 10 och 13 mm hylsa och ett T40 hylsa/bits

Jo trångt har har jag förstått att det är. Skulle plocka bort mitt en dag efter jobbet.
Öppna motorhuven tittade och stängde igen.

Spärrade du växlarna genom att stoppa i något i lådan och vid spaken?

6 Inlägg
11 september 2016
#8
Det behöver du endast göra när länkaget ska ställas in igen.
Och stoppa då in något som INTE kan falla ned i lådan.
En insekts / torx L-nyckel funkar utmärkt till att låsa lådan och spaken.

Guide finns här : http://forum.saabturboclub.com/showthre … ng-länkage

3 295 Inlägg
11 september 2016
#9
Tänk på att länkagen 98-04 och 04-10 kanske inte har samma mått. Dom lär passa på både låda och spakställ men kanske har olika mått på bussningarn i själva länkagen...


730 Inlägg
11 september 2016
Trådstartare
#10
Slave_joe skrev:
Tänk på att länkagen 98-04 och 04-10 kanske inte har samma mått. Dom lär passa på både låda och spakställ men kanske har olika mått på bussningarn i själva länkagen...

Där sa du något.

Fabs vilken årsmodell har du mätt på? Har själv en 9-5 06.

6 Inlägg
11 september 2016
#11
Har en 9-5 06a .
Dessa mått gäller för "nya" länkaget från 04-10.
Senast redigerat av Fabs (11 september 2016)

730 Inlägg
13 september 2016
Trådstartare
#12
Jahopp, bussningarna svarvade och monterade.

Tog väl 90min, men hade jag inte envisats om att inte ta bort batteriet och säkringsboxen så hade man säkert gjort det på 1 timme. Men fick ge mig och gjorde som Fabs skrev.

Skillnade blev stor, förut så glappa den som fasen och 2:an hade jag en tendens att få skrapljud ifrån när jag la i den. mm.

Men det blev väl nästan lite för bra, nu letar sig inte spaken tillbaka i neutralt läge när man slår ur någon av växlarna , och 5:an är lite kärv att få i.

Men nu gjorde jag mina bussningar tajta så ska ge dom några mil för att se om det blir några förändringar annars blir det en match till med länkaget

6 Inlägg
13 september 2016
#13
Tja svarvade också till bussningarna och monterade in dem i dag.
Innerdiametern körde jag med ett 14mm borr, blev perfa.

Yttrediametern blev slutligen 24.25mm då blev det lagom tight i mitt slitna länkage.

Flänsarnas tjocklek blev slutligen 2.25mm.
Djupet på bussningarna körde jag 15mm kändes lagom i proportionerna .

Blev stor skilnad för mig. Nu hoppar inte 2an ut längre, och spaken är mycket tightare.
Kände också att det blev lite kärvare att lägga in 5an, men det tror jag i mig fall  beror på att jag sköt över spaken Max till höger vid justeringen, när jag låst lådan och spaken.
Senast redigerat av Fabs (14 september 2016)

730 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#14
Körde också med ett vanligt 14mm borr, tyckte dock mina blev lite väl tighta, ~14,05mm hamna dom väl på.

Totallängden på mina blev 22.5mm och då körde jag flänsen 2,5mm.
Och ytterdia 24,15mm.

Som sagt så ska jag köra som det är en stund och blir inte 5:an lättare att få i så blir det en justering.

Men överlag så blev det kanon, jätte skillnad, trodde först inte att det skulle bli så bra då jag tyckte att org bussningarna inte var så slitna som man kunde tro med tanke på hur glapp spaken var, men det lilla gjorde tydligen massor


Sök