4201
Sök

Volvo 945 Turbo 1998 | Bytte till Sachs -712, skriker!

43 Inlägg
8 september 2016
Trådstartare
Tjenare, ikväll blev det kopplingsbyte och stödlagerhållare(Gummit osv) med lager och det är liite tråkigt när man har bytt tryckplatta, lamell och urtrampningslager och så skriker fanskapet när man trycker ner pedalen och lallar på dragläget. Däremot så låter den inte på friläge och man trycker på kopplingspedalen, endast när man har en växel i och leker med dragläget.

Den låter även när jag växlar ner och motorbromsar medans jag kör, när kopplingen börjar ta så skriker den till.

Någon som har några idéer eller haft samma problem? Jag har försökt googla men får inte fram något vettigt..

EDIT: Glömde tillägga att det smäller till när jag startar bilen och har en växel i och håller in kopplingen.
Senast redigerat av Bengteke (9 september 2016)

168 Inlägg
10 september 2016
Bengteke skrev:
Tjenare, ikväll blev det kopplingsbyte och stödlagerhållare(Gummit osv) med lager och det är liite tråkigt när man har bytt tryckplatta, lamell och urtrampningslager och så skriker fanskapet när man trycker ner pedalen och lallar på dragläget. Däremot så låter den inte på friläge och man trycker på kopplingspedalen, endast när man har en växel i och leker med dragläget.

Den låter även när jag växlar ner och motorbromsar medans jag kör, när kopplingen börjar ta så skriker den till.

Någon som har några idéer eller haft samma problem? Jag har försökt googla men får inte fram något vettigt..

EDIT: Glömde tillägga att det smäller till när jag startar bilen och har en växel i och håller in kopplingen.

du har säkerligen monterat något fel, ta ner lådan och kolla. glöm inte centrera kopplingen

43 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
Alltså jag tror inte det... Kopplingen centrerades när den monterades med riktiga verktyg. Men, ska urtrampningslagret lira fint utan problem med -712? Eller måste man kanske ha något annat urtrampningslager?

5 686 Inlägg
10 september 2016
Du har inte problemet att slangen till slacylindern flexar? Då går det ej att frikoppla ordentligt vilket kan orsaka oljud.

Vissa får problem med det vid uppgradering till kraftigare tryckplatta, byta originalslangen till en stålomspunnen löser då problemet.

43 Inlägg
17 september 2016
Trådstartare
Uppdatering!

Den har nu gått till sig, den har slutat skrika. Jag antar att det var någon inkörnings grej bara?

Angående slangen till slavcylindern så har jag kikat lite på det, och kopplingen känns lite mjukare nu än när jag just stoppat dit den.

Vad är det för kopplingar det ska vara? Är det dom som kallas för AN-Koppling?

Sök