3933
Sök

Köpråd Audi A6 C6 Quattro

21 Inlägg
28 september 2016
Trådstartare
#1
Hallå!

Vill köpa ny bil inom en snar framtid och bilen jag fastnat för är Audi A6 C6 Quattro kombi.

Har tänkt mig en 2,4L då priset stämmer överens med min plånbok. Men om jag hittar en billig 3,2 tror jag att jag kör på en sån. Låter det klokt ?
Vad finns det för nackdelar/fördelar med dessa motorerna?

Så undrar lite vilken årsmodell och utrustning den bör ha/inte ha.

Och vanliga problem som man bör hålla utkik för när man väl kollar på bilen.

Budgeten är runt 60 000kr

1 661 Inlägg
28 september 2016
#2
Har för mig att 3.2 har ganska dåligt rykt och problem med mycket. 2.4 är ju ingen direkt rolig motor heller. Drar ganska mycket soppa sett till vad man får ut för effekt.

1 192 Inlägg
28 september 2016
#3
3.2 är väldigt känsliga för att service har skötts när den ska. De har problem med kedjan/spännaren på dessa bilar vilket resulterat i många motorras genom åren. Kolla noga i serviceboken och lyssna efter skrammel direkt när du startat upp bilen. Stämmer allt så ser jag inte varför man inte skulle kunna köpa en. Såvida du är okej med soppaförbrukningen. Över litern blandat får man räkna med.
Vet inte om 2.4 har samma problem men 2.0tfsi är ju rätt känd för att sluka i sig olja i stället.

Ärligt talat så hade Audi problem med motorerna under denna tiden. Har inte hört så många historier om dieselmotorerna, men där är ju skatten hutlöst dyr i stället.

Hade det varit jag så hade jag definitivt kollat in BMW E60 530i i stället. Rak sexa som går billigare och är riktigt hållbar.


1 661 Inlägg
28 september 2016
#4
Som denne ovan skriver, kan du tänka dig att köpa en 3.2 Audi så skulle jag nog tittat på en 530 istället. Audi hade som sagt ganska stora problem med sina motorer under den här tiden. Jag själv har varit ute efter en likadan men har insett att risken för ras är för stor och jag får titta på ett annat bilmärke istället.

21 Inlägg
28 september 2016
Trådstartare
#5
Nej nån bmw blir det inte. Jar fastnat för A6 och är beräd att ta riskerna.
Så dår är 2.4 ett bättre val änn 3.2 ? Och tdi det bästa ?

Men går det att meka själv?
Och hur underhålller jag för att minska riskerna för ett ras ?

1 661 Inlägg
29 september 2016
#6
Ska du ha en diesel så är det en 3.0 du ska ha.

1 192 Inlägg
29 september 2016
#7
jontele skrev:
Nej nån bmw blir det inte. Jar fastnat för A6 och är beräd att ta riskerna.
Så dår är 2.4 ett bättre val änn 3.2 ? Och tdi det bästa ?

Men går det att meka själv?
Och hur underhålller jag för att minska riskerna för ett ras ?

Absolut, då är det Audi du ska köpa.

Googlade lite och det verkar som att 2.4 dras med liknande problem som 3.2 har, men 2.4 är betydligt vanligare och enklare att hitta ett välskött exemplar. 
Vilken motor du än väljer så är det viktigt att bilen servats ordentligt och att det finns dokumentation på detta. VAG rekommenderar longlife service med 3000 mil mellan servicetillfällena. Detta är skräll då motorer rasar till följd av så långa serviceintervaller.

Dieslarna är inte lika känsliga och i regel mer stryktåliga. Min rekommendation är att välja 2.0TDI då skatten ligger strax under 5000kr och sedan ta den till en trimfirma om 140hk inte räcker till. 3.0TDI kostar 7500kr, men å andra sidan är det en ordentligt trevlig motor så det kan ju vara värt?


21 Inlägg
29 september 2016
Trådstartare
#8
Ok men är det kedje spännaren man måste byta eller kedjorna. Och hur mycket kostar det?

1 192 Inlägg
29 september 2016
#9
jontele skrev:
Ok men är det kedje spännaren man måste byta eller kedjorna. Och hur mycket kostar det?

Man byter i regel både kedja och spännare när man hör att det rasslar. Jag har hört allt mellan 30-50 000 för en sådan reparation. Byter man inte i tid och kedjan brister, åker man sannolikt på ett motorbyte som kan kosta uppåt 80 000kr.

Glöm inte bort 2.0TFSI. Kamrem i denna och det vanliga typfelet är att den kan dricka en del olja. Hittar man en som inte gör det, så har man en bil som går mycket billigare än V6orna med bättre prestanda än åtminstone 2.4an. Nackdelen är att det kan vara lite svårt att hitta en välutrustad sådan med quattro.


21 Inlägg
29 september 2016
Trådstartare
#10
Cracksoup skrev:
jontele skrev:
Nej nån bmw blir det inte. Jar fastnat för A6 och är beräd att ta riskerna.
Så dår är 2.4 ett bättre val änn 3.2 ? Och tdi det bästa ?

Men går det att meka själv?
Och hur underhålller jag för att minska riskerna för ett ras ?

Absolut, då är det Audi du ska köpa.

Googlade lite och det verkar som att 2.4 dras med liknande problem som 3.2 har, men 2.4 är betydligt vanligare och enklare att hitta ett välskött exemplar. 
Vilken motor du än väljer så är det viktigt att bilen servats ordentligt och att det finns dokumentation på detta. VAG rekommenderar longlife service med 3000 mil mellan servicetillfällena. Detta är skräll då motorer rasar till följd av så långa serviceintervaller.

Dieslarna är inte lika känsliga och i regel mer stryktåliga. Min rekommendation är att välja 2.0TDI då skatten ligger strax under 5000kr och sedan ta den till en trimfirma om 140hk inte räcker till. 3.0TDI kostar 7500kr, men å andra sidan är det en ordentligt trevlig motor så det kan ju vara värt?

Oktoppen ! Men hittar ingen tdi och quattro. Tillverkades dom med quattro ?

Avstängd
10 388 Inlägg
29 september 2016
#11
jontele skrev:
Cracksoup skrev:
jontele skrev:
Nej nån bmw blir det inte. Jar fastnat för A6 och är beräd att ta riskerna.
Så dår är 2.4 ett bättre val änn 3.2 ? Och tdi det bästa ?

Men går det att meka själv?
Och hur underhålller jag för att minska riskerna för ett ras ?

Absolut, då är det Audi du ska köpa.

Googlade lite och det verkar som att 2.4 dras med liknande problem som 3.2 har, men 2.4 är betydligt vanligare och enklare att hitta ett välskött exemplar. 
Vilken motor du än väljer så är det viktigt att bilen servats ordentligt och att det finns dokumentation på detta. VAG rekommenderar longlife service med 3000 mil mellan servicetillfällena. Detta är skräll då motorer rasar till följd av så långa serviceintervaller.

Dieslarna är inte lika känsliga och i regel mer stryktåliga. Min rekommendation är att välja 2.0TDI då skatten ligger strax under 5000kr och sedan ta den till en trimfirma om 140hk inte räcker till. 3.0TDI kostar 7500kr, men å andra sidan är det en ordentligt trevlig motor så det kan ju vara värt?

Oktoppen ! Men hittar ingen tdi och quattro. Tillverkades dom med quattro ?

2.0 tdi fanns inte som quattro på c6:an nej.

Tidiga modeller fanns bara quattro i kombination med 3.0, senare även till 2.7. Så länge du tittar på på dieselkärror då.


Skattskillnaden ligger (till störst del) i att 2.0:an har partikelfilter.
Senast redigerat av it_mutt (29 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
#12
Har insett att en fin a6:a är över min budget. Så blir nog en a4 b7 istället. Så byter ämne ! Hat hittat en a4 på blocket: vad tycker ni?
http://www.blocket.se/vi/69316567.htm

1 661 Inlägg
2 oktober 2016
#13
Den hade gått 20178 i juni och dom har väl mest troligt valt under 20' för att få in fler träffar på folks sökningar. Redan där tycker jag det luktar unket.

Leta vidare är mitt tips och då är det inte bara miltalet som ger mig onda aningar...

201 Inlägg
2 oktober 2016
#14
Vad har du för budget? Vi ska eventuellt sälja vår 3.0 tdi quattro (avant) -08....s-line, läderklädsel, dragkrok, mmi..

edit; nevermind såg din budget smile
Senast redigerat av macattac (2 oktober 2016)



Sök