Så, dags för del 1. Motorn!Att riva ur den var egentligen inga problem trots att jag aldrig gjort något liknande innan.
Nu kommer vi fram till att man måste börja identifiera vad det sitter för delar i motorn och om dom kan betraktas som tillräckligt driftsäkra för mitt mål.Jag vet med säkerhet att insuget/toppen är flödesoptimerad av "Musen" på Topptrimm. Han har ett bra rykte om sig så jag tänker inte börja ifrågasätta just bearbetningen av toppen utan fokuserar på om delarna i toppen är ok eller ej?
Jag vet att det sitter en 304gr kam i som är ny vilket ger mig en bra utgångspunkt.
Det jag känner mig osäker på är om ventiler/fjädrar/vipparmar håller måttet?
När jag rev motorn upptäckte jag lustiga skador på en kolv. Skadorna påminner om spikningar men det ser samtidigt ut som att man har "filat" på skadorna för att jämna ut dom så det kan lika gärna vara gamla skador.??
Undersida kolv, märkning.
Referenskolv utan skada.
Jag har ej kunnat se några skador i cylinderloppet
Ej heller några synliga skador i förbränningsrummet.
Frågorna jag har just nu är:
1. Kommer delarna i toppen att hålla i längden eller är det budgetdelar?
2. Kan man acceptera de skador som finns på en kolv eller ska man försöka hitta en eller flera nya?
Tackar för ikväll!