Kan ju starta en projekttråd här, även om projektet redan pågått ett tag.
Jag har länge haft en förkärlek till japanska bilar, trots en uppväxt fylld av engelska bilar. Ägt en del Hondor genom åren, men för ett par år sedan kom suget efter något äldre, en japansk veteranbil! Honda hade inget jätteläckert att erbjuda svenska marknaden på 70-talet, så jag började leta Datsun och Toyota. Tyvärr utan större framgång, men så plötsligt:
Hittade bilen av en slump när jag var ute och promenerade lite en vacker vårdag för nästan ett år sedan. Plötsligt stod den bara där framför mig och såg sådär läcker ut som bara en tidig 70-tals toyota kan göra.
Dagen efter smög jag dit igen och la en lapp i brevlådan till det hus vars garageuppfart bilen förgyllde. Jag skrev att om ägaren en vacker dag skulle besluta sig för att sälja bilen var jag mycket intresserad.
Redan dagen efter fick jag mail från ägarinnan.
Hon hade ägt bilen sedan 1975, men den hade nu bara stått i garaget sedan 2004 pga hälsoskäl. Just veckan då jag gick förbi stod bilen ute för att dom bytte garageport på garaget, annars hade jag ovetandes gått förbi den sovandes toyotan i garaget, som hundratals ggr tidigare. Ibland har man tur...
Tur var även att hon gick i sälj-tankar, så efter semestern blev jag lycklig ägare till en av mycket få av den här modellen som finns kvar. Tydligen ska ca 60st av denna modellen skeppats till sverige, men de som finns kvar går nog att räkna på en hand.
Efter att ha bytt en hjulcylinder och bromsbackar bak rullade den igenom besiktningen i september och var sedan redo för Träffpunkt 70 och toyotas 50-års jubileum på Grytsbergs säteri:
Kort därefter ställdes bilen in i garaget för att få sig en liten genomgång över vintern.
Då bilen är i fint skick och till stor del orginal fanns inga planer på att göra modifiktaioner som inte lätt kan återställas. Och allt skulle vara så tidsenligt som möjligt och gärna japanskt!
Japanska någorlunda tidsenliga fälgar införskaffades och renoverades. Efter polering, pulverlack och nya bultar såg dom riktigt skapliga ut!
Fjädrarna fram kapades och sänkblock tillverkades till bladfjädringen(!) bak. total sänkning fram blev nog 6-7cm, och bak 4cm.
En tjusig träratt köptes:
Fick tag på tre japanska Yazaki-mätare, vattentemp, oljetryck och varvtal:
Lite sportigare backspeglar ska också monteras på framskärmarna, köpte först de ljusa på bilden som egentligen är till första generationens Celica, men insåg efter ett tag att dom ser lite för stora ut på Coronan, så de mörka på bilden köptes istället och ska monteras så fort jag får hem bilen som just nu får rost i främre hjulhusen åtgärdat.
Allt för nu, på återseende