2156
Sök

Toyota Corona MarkII Hardtop 1970

Hittade bilen av en slump försommaren 2014. Ska bli en skön glidarbil med små, tidsenliga och smakfulla modifikationer.

5 740 Visningar
Uppdaterades senast 22 oktober 2016
35 Inlägg
30 maj 2015
Trådstartare
#1
Kan ju starta en projekttråd här, även om projektet redan pågått ett tag.

Jag har länge haft en förkärlek till japanska bilar, trots en uppväxt fylld av engelska bilar. Ägt en del Hondor genom åren, men för ett par år sedan kom suget efter något äldre, en japansk veteranbil! Honda hade inget jätteläckert att erbjuda svenska marknaden på 70-talet, så jag började leta Datsun och Toyota. Tyvärr utan större framgång, men så plötsligt:
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/363235-3446065.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3446064.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3446068.jpg

Hittade bilen av en slump när jag var ute och promenerade lite en vacker vårdag för nästan ett år sedan. Plötsligt stod den bara där framför mig och såg sådär läcker ut som bara en tidig 70-tals toyota kan göra.
Dagen efter smög jag dit igen och la en lapp i brevlådan till det hus vars garageuppfart bilen förgyllde. Jag skrev att om ägaren en vacker dag skulle besluta sig för att sälja bilen var jag mycket intresserad.
Redan dagen efter fick jag mail från ägarinnan.
Hon hade ägt bilen sedan 1975, men den hade nu bara stått i garaget sedan 2004 pga hälsoskäl. Just veckan då jag gick förbi stod bilen ute för att dom bytte garageport på garaget, annars hade jag ovetandes gått förbi den sovandes toyotan i garaget, som hundratals ggr tidigare. Ibland har man tur...
Tur var även att hon gick i sälj-tankar, så efter semestern blev jag lycklig ägare till en av mycket få av den här modellen som finns kvar. Tydligen ska ca 60st av denna modellen skeppats till sverige, men de som finns kvar går nog att räkna på en hand.

Efter att ha bytt en hjulcylinder och bromsbackar bak rullade den igenom besiktningen i september och var sedan redo för Träffpunkt 70 och toyotas 50-års jubileum på Grytsbergs säteri:
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3476099.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3476100.jpg

Kort därefter ställdes bilen in i garaget för att få sig en liten genomgång över vintern.
Då bilen är i fint skick och till stor del orginal fanns inga planer på att göra modifiktaioner som inte lätt kan återställas. Och allt skulle vara så tidsenligt som möjligt och gärna japanskt!

Japanska någorlunda tidsenliga fälgar införskaffades och renoverades. Efter polering, pulverlack och nya bultar såg dom riktigt skapliga ut!
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3564058.jpg

Fjädrarna fram kapades och sänkblock tillverkades till bladfjädringen(!) bak. total sänkning fram blev nog 6-7cm, och bak 4cm.
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3566035.jpg

En tjusig träratt köptes:
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3499859.jpg

Fick tag på tre japanska Yazaki-mätare, vattentemp, oljetryck och varvtal:
http://i.imgbox.com/8YvSf6Hq.jpg

Lite sportigare backspeglar ska också monteras på framskärmarna, köpte först de ljusa på bilden som egentligen är till första generationens Celica, men insåg efter ett tag att dom ser lite för stora ut på Coronan, så de mörka på bilden köptes istället och ska monteras så fort jag får hem bilen som just nu får rost i främre hjulhusen åtgärdat.
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/363235-3582617.jpg

Allt för nu, på återseende smile
Senast redigerat av featherweight (31 maj 2015)


1 Inlägg
31 maj 2015
#2
Häftig! :-)

35 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#3
Vilket intresse ;-P

Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Sedan jag tog ut bilen för säsongen har bromsarna inte funkat som dom ska. Bromsen nyper totalt på ett hjul när jag i princip bara nuddar bromspedalen. Vad kan det bero på?


35 Inlägg
25 november 2015
Trådstartare
#4
Well, fick aldrig ordning på bromsarna, blir en ordentlig genomgång nu i vinter. blev ändå ett par km körda och ett par bilder knäppta innan den åkte in i garaget igen..
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/363235-3659740.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/363235-3659739.jpg


35 Inlägg
20 oktober 2016
Trådstartare
#5
Fick ordning på bromsarna och fick njuta lite av bilen i sommar. Här är två bilder från Wescrape meet i uppsala och klassikers träff på wenngarn i sigtuna.https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3758657.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81395/363235/large_363235-3758655.jpg

Till nästa säsong ska jag försöka hitta 14" Watanabe-fälgar. Om någon vet några som ligger och skräpar nånstans, hör av er :-)


688 Inlägg
21 oktober 2016
#6
Lagom udda bil i dagens läge. Håller själv på med en Mazda 929 stw från 1977. Har dock ingen projekttråd på den. Men har bilder under album på den.


480 Inlägg
21 oktober 2016
#7
Fin udda bil!
Hur ser planerna ut för denna annars?


35 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#8
Curse skrev:
Lagom udda bil i dagens läge. Håller själv på med en Mazda 929 stw från 1977. Har dock ingen projekttråd på den. Men har bilder under album på den.

Läcker! Kul att du räddar den. Var en sån till salu på blocket för ett tag sen som såg ut att vara i hyffsat skick.


35 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#9
Bennybira skrev:
Fin udda bil!
Hur ser planerna ut för denna annars?

Tack!
Jadu, har lite smått att fixa, koppla in extra mätare osv. Skulle behöva byta lister runt sidofönstren. Fixa så den går perfekt. Har en 5-växlad låda liggandes, den hade varit gött att få dit nångång. Mer krut under huven hade inte varit fel, men då måste jag försöka hitta en 18rg-motor, och vad jag vet såldes den aldrig i sverige = svårt. Omlackering kan bli aktuellt på sikt också, lackjobbet på bilen i dagsläget är inget vidare.
Har inte bråttom dock, har tänkt behålla bilen länge :-)



Sök