3007
Sök

Golf 4 Variant med lite olika problem

1 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
Tjenare! Köpte mig en förstabil i somras i from av en Volkswagen Golf Mk4 Variant 2006. Bilen hade gått 381000km vid köpetillfället, idag runt 384000. Motorn är 1.9 TDi

Dock visade sig efter tid vissa fel. Första var brutala vibrationer. Det gick riktigt fint upptill cirka 40km/h, då började bilen skaka, vid 80 gick det inte att hålla i ratten och bilen var näst intill okontrollerbar. Men detta slutade helt plötsligt upp av sig självt, har prövat lite olika hastigheter flertalet gånger, haft upp den i 140 utan vibrationer nu, och det problemet har inte synts till på 3 månader. Drivknutar, framvagnsbussningar? Skulle gärna göra något för att försöka se till att just det problemet inte kommer tillbaka.

Så ett problem som kvarstår ännu. Att svänga på ratten vid låga varvtal är förknippat med sjukt höga gnisslande ljud. Då bilen köptes upphörde ljuden vid en varvtalshöjning till cirka 1000rpm, i dagens läge är samma gräns cirka 1200rpm. Nått med servon?

Jag har även skäl att misstänka att bilen varit inblandad i någon form av krock, verkar som den har blivit ikörd i vänster sida, för det finns vissa kosmetiska skavanker, och den har uppenbart blviit bogserad eftersom gallret där dimljuset skulle sitta är bortslitet och dragöglan varit ikopplad.

Tar emot alla råd och ider, har inte så stor kunskap om bilar generellt, och än mindre om just denna bil och modell

/J

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 november 2016
Svårt att gissa i efterhand,  men det kan ha varit något obehörigt som lossnat från hjulet och i såfall kommer det ju inte tillbaka.
Byta Servoolja kostar ju ett antal hundralappar , men varför inte prova?
Se bara till att hålla luften borta..
Alternativet är att passa på vid besiktningen och be dom kolla rattutslagen.
Jag fick hjälp med nåt oljud i bakänden som visade sig vara en krängningshämmare.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök