3889
Sök

Byta stereo i bil från -11

1 Inlägg
3 augusti 2016
Trådstartare
Hej! Jag har en VW Polo från 2011 med en riktigt tråkig stereo som jag hade velat byta ut.
Jag funderar på att köpa en med touchskärm och navigation, men det viktigaste för mig är att jag vill kunna ha bluetooth så jag kan prata i telefon, och spela upp musik från tfn.
Nu är det så att jag kan väldigt lite om hur saker ser ut bakom stereon och undrar om någon har några tips.

Jag har ingen erfarenhet av just denna typ av installation, men har väldigt lätt för att följa instruktioner, och har lång stubin smile

1. Är detta för svårt för en nybörjare, eller är det genomförbart?
2. Vad ska jag tänka på, vilka verktyg bör jag ha till hands?
3. Måste man förstöra originalstereon för att sätta i en ny, om det nu ser skit ut så kanske jag vill byta tillbaka om/när bilen ska säljas...

Tacksam för alla svar & tips!

4 147 Inlägg
3 augusti 2016
det ska stort sett vara samma ram som i Golf V och VI

Finns lite mer i dessa trådar
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311143

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

74 Inlägg
13 november 2016
Att plocka ur stereon är inte svårt.  ramen runt sitter med 4 clips och du snäpper av dem med tex en plastkniv eller liknande.  sen är det 4 skruv  innan du kan lyfta ut stereon,  om du sätter in en stereo som inte är modellanpassad så behöver du en monteringsram till den,

8 Inlägg
13 november 2016
Klart det går. Jag hade ingen större erfarenhet av att bygga billjud när jag drog igång mitt projekt i somras. Ska väl sägas att jag är datanörd, så elektronik är jag van vid. Hittills har jag bytt stereon, bytt alla högtalare, lagt till förstärkare och bas, installerat backkamera, bytt allt ljus i kupén till LED, lagt till ljus i dörrarna och lite andra saker. 

Så här snyggt kan det bli:

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221261/221261-5d35b408aec40ea7a54298685fa71c21.jpg

1. Är detta för svårt för en nybörjare, eller är det genomförbart?
Beror helt på vad du vill göra. Ska du bara byta stereon, så är det inte svårt. Men du lär vilja byta högtalarna och lägga till en förstärkare också.

2. Vad ska jag tänka på, vilka verktyg bör jag ha till hands?
Standardverktyg, såsom mejslar, plastverktyg för att ta loss plastpaneler. Gå varsamt fram och googla upp hur man gör innan du börjar.

3. Måste man förstöra originalstereon för att sätta i en ny, om det nu ser skit ut så kanske jag vill byta tillbaka om/när bilen ska säljas...

Nej, den kan du ha kvar och byta. Vill du byta högtalarna också, då får blir det svårare att göra så du kan återställa till original.

Sök