3600
Sök

Köpråd: 9-3 Aero V6 - 25 000 mil

5 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
Tja! Är lite sugen på en SAAB. Tittade lite på denna:

https://www.blocket.se/jonkoping/9_3_V6 … 17&w=1

Någon som har åsikter om miltalen och vad det medföljer?
Är det rätt pris för den när den gått 25k?
Vilka slitagedelar som kanske kommer behövas bytas?
Det är kamkedjor på den bilen va, så man inte behöver tänka på det? (bara det inte rasslar...)
Hur är rosten på dessa när det väl kommit fram?

Tackar för alla tips man kan få smile

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
16 november 2016
Tycker det verkar dyrt ... det är ingen lättsåld bil me den motorn under huven !

En krona milen hade jag kanske kunnat betala

1 513 Inlägg
16 november 2016
Tycker nog priset låter rimligt, borde gå att pruta några tusenlappar också.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

5 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Tycker det verkar dyrt ... det är ingen lättsåld bil me den motorn under huven !

Tackar för svar!
Vad är det med motorn som gör bilen svårsåld? Bränsleförbrukningen?

5 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
trubbelturbo skrev:

Tack för svar!
Okej, ja pruta måste man ju göra. Tänkte på skatten, den ska betalas i Oktober. Är det inte så att den som äger bilen ska betala skatten när skattemånaden har ägt rum?

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
16 november 2016
jonas-mag skrev:
CHEEVA skrev:

Tackar för svar!

Bränsleförbrukningen är det som gör den svårsåld ! Det är en dyr bil att äga, den dricker massor och är inte speciellt snabb

Evildan
16 november 2016
jonas-mag skrev:
trubbelturbo skrev:

Tack för svar!
Okej, ja pruta måste man ju göra. Tänkte på skatten, den ska betalas i Oktober. Är det inte så att den som äger bilen ska betala skatten när skattemånaden har ägt rum?

När bilen är påställd skall registrerad ägare vid månadsskiftet i det här fallet september/oktober  (1a oktober ) betala vägtrafikskatten. Ställer ägaren av bilen innan uppbördsmånadens slut så upphör givetvis betalningskravet.
Nuvarande ägare har alltså ingen skyldighet att stå för skatten om du köper bilen och ställer på den i samband med köpet, utan det är din räkning att ta hand om.

5 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
CHEEVA skrev:
jonas-mag skrev:
CHEEVA skrev:

Tackar för svar!

Bränsleförbrukningen är det som gör den svårsåld ! Det är en dyr bil att äga, den dricker massor och är inte speciellt snabb

Okej japp, dyr skatt, försäkring och förbrukning har du rätt i! Skickar man in han till Nordic eller nåt så rör den sig väl rätt bra smile

5 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
jonas-mag skrev:
trubbelturbo skrev:

Tack för svar!

När bilen är påställd skall registrerad ägare vid månadsskiftet i det här fallet september/oktober  (1a oktober ) betala vägtrafikskatten. Ställer ägaren av bilen innan uppbördsmånadens slut så upphör givetvis betalningskravet.
Nuvarande ägare har alltså ingen skyldighet att stå för skatten om du köper bilen och ställer på den i samband med köpet, utan det är din räkning att ta hand om.

Okej tack! Insåg att jag kunde googla och hitta skatteverksbibeln men orka skumma igenom A4 blad av text för att hitta det du skrev smile

23 Inlägg
17 november 2016
Nybesiktigad så borde väl rulla på. Rost i skärmkanter brukar vara standard även på de med lägre miltal.

Start problemet efter tankning brukar bero på avslutnings ventilen.

Sen håller jag inte med om att den är långsam, steg 1 så gör du 0-100 på 6 sek med en familje kombi för under 40k. Men ja, petar man på gaspedalen så blir det en virvel i tanken, snittar 1,7 vid stadskörning

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
17 november 2016
Gurra001 skrev:
Nybesiktigad så borde väl rulla på. Rost i skärmkanter brukar vara standard även på de med lägre miltal.

Start problemet efter tankning brukar bero på avslutnings ventilen.

Sen håller jag inte med om att den är långsam, steg 1 så gör du 0-100 på 6 sek med en familje kombi för under 40k. Men ja, petar man på gaspedalen så blir det en virvel i tanken, snittar 1,7 vid stadskörning

precis och då kan man lika gärna köra v8 bil....  sen vad som är snabbt är ju en högst subjektiv sak
med tanke på förbrukningen så går den inte bra nog, det är en medelmåtta med skyhög förbrukning vilket också gör den väldigt svår att sälja vidare, vilket vidare gör att marknadsvärdet är lågt.

25-30 mer än så ska du inte betala om du inte vill göra en riktig backaffär

23 Inlägg
17 november 2016
Ja alltså är man överhuvudtaget orolig för bränsleekonomin så ska man kanske inte välja denna motor. Ett alternativ är ju Aero 2.0T, skatten är väl typ 1/3 av 2,8:an då 2.0T är en biopower motor.

1,7 l/m är ju som sagt stadskörning med tung högerfot, har fått ner den till 0,8 blandat vid längre turer.

4 201 Inlägg
17 november 2016
har kört en sån här bil den del, var dock auomat. Jag var inte imponerad, den var inte speciellt snabb eller rolig, däremot var den törstig. Det jag gillade med bilen var att den visade vilket vädersträck man åkte åt, annars var det inget speciellt med den bilen.

I den prisklassen kan du ju köpa betydligt trevligare och roligare bilar. Bmw 540 tex. 

Men gillar du saab hade jag köpt 9-5 aero istället.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
17 november 2016
zemet skrev:
har kört en sån här bil den del, var dock auomat. Jag var inte imponerad, den var inte speciellt snabb eller rolig, däremot var den törstig. Det jag gillade med bilen var att den visade vilket vädersträck man åkte åt, annars var det inget speciellt med den bilen.

I den prisklassen kan du ju köpa betydligt trevligare och roligare bilar. Bmw 540 tex. 

Men gillar du saab hade jag köpt 9-5 aero istället.

Tack smile 9-5 aero är ett mycket bättre val ! om det nu promt ska va saab

Sök