4037
Sök

Konvertera halvljuset (halogen)

45 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Avensis t25 -05a med halogen.
Den stora frågan är om den skulle blända andra med 35w xenon i halvljuset? Den har projektor om det skulle hjälpa...
Någon som har erfarenhet av t25an?

Har också hört att t25 med original xenon har haft problem med reflektorn.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2016
#2
Mest sannolikt ja, mer eller mindre iaf.

Sen är det då inte (som påpekat i 50-11 trådar) inte lagligt och i sin tur inget bilprovningen ska släppa igenom (sen missar givetvis även de vissa bilar)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#3
Jo jag är medveten om det. Det får vara.
Hitta xenonreflektorer vore väl bättre. Iallafall mot bländning... Men det skulle kosta skjortan att gå hela vägen och att typgodkänna.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2016
#4
hatthylla skrev:
Jo jag är medveten om det. Det får vara.
Hitta xenonreflektorer vore väl bättre. Iallafall mot bländning... Men det skulle kosta skjortan att gå hela vägen och att typgodkänna.

Ja, och det är faktiskt inte möjligt. Man kan givetvis byta ut alla komponenter, men ska det bli HELT lagligt måste du in på regbesiktning och då behöver du alla intyg/certifikat. Det i sin tur är tyvärr inget man får tag i "hur som helst".

Skulle man däremot gå "hela vägen" och hoppa över "slutgodkännandet" (dvs; byta ut alla komponenter, koda in osv), så har iaf jag inget problem med det; då har man ju helt plötsligt det precis som på en bil med xenon från fabrik (ja, förutsatt att man får det att fungera).

Det enda jag kan tipsa om som iaf är helt lagligt är att skaffa "högpresterande premiumlampor". Och i sammanhanget billigt dessutom. Är själv nöjd med Osram Night Breaker Unlimited i de bilarna det är halogen här. Och jo, de lyser faktiskt mer.

Vill man sen vara riktigt duktig kollar man över kablar och mäter så att man har vettig spänning framme vid lampanslutningen när lampan är tänd.

Satte "ljusförstärkare" på min mors seat arosa (det är egentligen bara ett par relä så att lamporna verkligen får den "kräm de behöver") och skillnaden var enorm. Det kan ju dock bli lite trixigt om man har lampövervakning dock.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 686 Inlägg
12 november 2016
#5
35W xenon i projektorlysen som är korrekt inställda anser jag inte bländar mer än bilar med original-xenon.
Justerar själv alltid ner ljuset 0,2% mer än standard-spec då jag xenonkonverterat mina bilar, dvs på min A6a har jag justerat ner ljuset från 1% fall till 1,2% vid full tank efter konvertering.
Lyser bra mycket bättre än halogen och än så länge har ingen klagat/bleckat åt mig.

Dock som it_mutt påpekat så är det ej lagligt, blir man stannad av polisen är det ombes och böter som gäller.

Ljusförstärkare har jag kört på mina bilar som ej haft projektorlyse, detta + nightbreaker/visionplus lampor blir inte jättelångt ifrån 35W xenon i ljusstyrka och är ej olagligt att köra med.
Största fördelen med nightbreaker över standard halogen är att dom ger ett mycket vitare ljus och upplevs då som mycket bättre ljus.

Så min rekommendation är att första prova Nightbreaker lampor, är inte svårare än ett vanligt lampbyte och går att hitta för runt 200kr/par från Ebay om man inte vill betala det dubbla priset för samma lampor här i Sverige.


45 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#6
Har philips xtreme vision i bilen och upplevde inte någon stor skillnad tyvärr...  Jag bytte bil för inte länge sedan, från en äldre saab 9-5 och där gjorde dom en stor skillnad. Med samma glödlampor...
Får kolla upp spänningsfallet!
Läst att runt 0.5v är normalt?
Har någon en länk till ljusförstärkare eller beskrivning hur det skall kopplas?

Edit. Googlar många inlägg om Biltema ljusförstärkare. Men vart har den tagit vägen? Hittar inget liknande! hmm
Senast redigerat av hatthylla (12 november 2016)

5 686 Inlägg
12 november 2016
#7
hatthylla skrev:
Har philips xtreme vision i bilen och upplevde inte någon stor skillnad tyvärr...  Jag bytte bil för inte länge sedan, från en äldre saab 9-5 och där gjorde dom en stor skillnad. Med samma glödlampor...
Får kolla upp spänningsfallet!
Läst att runt 0.5v är normalt?
Har någon en länk till ljusförstärkare eller beskrivning hur det skall kopplas?

Ok, synd att det inte upplevdes som att det gjorde någon skillnad i din nuvarande bil.

Normalt på moderna bilar så får lamporna ström genom styrdonet och är då reglerat till 12V oavsett om man har högre ström på batteriet.
Detta för att lampan ska hålla så länge som möjligt om jag förstått det rätt.
Däremot för mest ljusstyrka vill man ha så nära batterispänning som möjligt.

Ljusförstärkare kopplas på exakt samma sätt som extraljus, bara att man styr relät med halvljusets ström och skickar batterispännings till halvljuslamporna.

Går att koppla på samma sätt för att förstärka originalhelljuset också.

Biltema vet jag har ljusförstärkare, dock har dom bara en sats för H4-lampor.
Har annars inte något minne om var jag sett ljusförstärkare för andra lampsocklar.

Edit:
Länk till biltemas ljusförstärkare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033888/
Senast redigerat av simlar (12 november 2016)


45 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#8
Synd att det inte finns till h7.
Går det att modifiera  kabelsatsen?

4 137 Inlägg
13 november 2016
#9
Eller montera xenokittade extraljus, en laglig väg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315656

kan ej förstå vitsen med xenon på halvljus överhuvudtaget

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
13 november 2016
#10
spillolja skrev:
Eller montera xenokittade extraljus, en laglig väg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315656

kan ej förstå vitsen med xenon på halvljus överhuvudtaget

Vitsen är väl att du får ut (i runda slängar, varierande efter kvalité osv) 100% högre ljusflöde. Ofta (inte alltid) är ju skillnaden på "samma bil" med halogen original och xenon original ganska ordentlig, just i hur man upplever halvljuset. Nyare bilar har ju däremot i många fall gått ner till 25w xenon. Det i sin tur för att man klarar sig under "lumengränsen" som gör att man i sin tur slipper kravet på nivåreglering och högtrycksspolning.

Helljuset är ju "aldrig" några problem - det går att fylla fronten med "hur mycket ljus som helst", men, det kan ju vara rätt trevligt att faktiskt se något när man inte kan nyttja helljuset.

Att "xenonkitta" vad det än må vara som inte är avsett för xenon är faktiskt inte alltid en laglig väg om E-märkning finns och bilen är nyare än 2005 (är bilen äldre så krävs i princip bara att man hävdar att extraljuset är monterat före dess). Men, det är väl lite som att konvertera helljuset; det krävs en relativt kinkig polis för att klämma åt dig på det.

- - Edit - -

Det sista är då med mest för att påpeka att man kan, om så bara teoretiskt, torska på det. Jag vet ingen som har "åkt dit" på det iaf.
Senast redigerat av it_mutt (13 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

71 Inlägg
19 november 2016
#11
hatthylla skrev:
Har philips xtreme vision i bilen och upplevde inte någon stor skillnad tyvärr...  Jag bytte bil för inte länge sedan, från en äldre saab 9-5 och där gjorde dom en stor skillnad. Med samma glödlampor...
Får kolla upp spänningsfallet!
Läst att runt 0.5v är normalt?
Har någon en länk till ljusförstärkare eller beskrivning hur det skall kopplas?

Edit. Googlar många inlägg om Biltema ljusförstärkare. Men vart har den tagit vägen? Hittar inget liknande! hmm

Det är inte helt ovanligt med brända reflektorer på dom strålkastarna precis som på Xenonvarianten, kom X antal uppdateringar när jag jobbade på Toyota, va väl egentligen bara sista årsmodellen som strålkastarna funkade ordentligt på.

Ang ljusförstärkare så är det egentligen bara att koppla in halvljusen precis som ett par extraljus, du tar styrström från ena halvljuset och matar ett avsäkrat relä från batteriet, jordar lamporna direkt i batteriet och använder minst 2,5mm2 kablar. Nackdelen är då att du istället får byta lampor oftare pga högre spänning.


2 037 Inlägg
19 november 2016
#12
Pierre2JZ skrev:
hatthylla skrev:
Har philips xtreme vision i bilen och upplevde inte någon stor skillnad tyvärr...  Jag bytte bil för inte länge sedan, från en äldre saab 9-5 och där gjorde dom en stor skillnad. Med samma glödlampor...
Får kolla upp spänningsfallet!
Läst att runt 0.5v är normalt?
Har någon en länk till ljusförstärkare eller beskrivning hur det skall kopplas?

Edit. Googlar många inlägg om Biltema ljusförstärkare. Men vart har den tagit vägen? Hittar inget liknande! hmm

Det är inte helt ovanligt med brända reflektorer på dom strålkastarna precis som på Xenonvarianten, kom X antal uppdateringar när jag jobbade på Toyota, va väl egentligen bara sista årsmodellen som strålkastarna funkade ordentligt på.

Ang ljusförstärkare så är det egentligen bara att koppla in halvljusen precis som ett par extraljus, du tar styrström från ena halvljuset och matar ett avsäkrat relä från batteriet, jordar lamporna direkt i batteriet och använder minst 2,5mm2 kablar. Nackdelen är då att du istället får byta lampor oftare pga högre spänning.

Själv så skulle jag rekommendera att dra helt skilt kablage (relä och säkring) till varje sida och styrström från respektive sida till varje halvljus ifall något skulle ge upp så man förhoppningsvis inte blir helt utan halvljus på en gång.


Sök