2306
Sök

S60 t5-01 Felsöka lambda

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#1
Främre sensorn ger 1.0 på tomgång (ej rörlig)
Bakre ca 0.8 vid tomgång (ej rörlig) borde röra på sig ju...

Kan även tilläggas att bilen går magert = vit stift

Har bytt främre sonden i våras.

Hur hade ni tolkat detta? Katten eller bakre sonden som är kass?

Lmm funkar som den ska! Har även läcksökt vaakumslangar utan någon större framgång! =/

Forummoderator
17 996 Inlägg
26 november 2016
#2
Slim_M skrev:
Främre sensorn ger 1.0 på tomgång (ej rörlig)
Bakre ca 0.8 vid tomgång (ej rörlig) borde röra på sig ju...

Kan även tilläggas att bilen går magert = vit stift

Har bytt främre sonden i våras.

Hur hade ni tolkat detta? Katten eller bakre sonden som är kass?

Lmm funkar som den ska! Har även läcksökt vaakumslangar utan någon större framgång! =/

Var sitter främre sensorn/lambda? Hur många kablar till den? Har du satt i original?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#3
Främre sitter efter turbon. 4 kablar. Bosch original.

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#4
För har nu haft jävla bekymmer med skiten! xD
Går så snålt när man trycker på med fullt ladd att bilen rycker.
Samma sak när man har hög vakuum i systemet, när man trycker lätt på gasen i en svag uppförsbacke så "söker" motorn ser man på turbotryckmätaren!

Blir fan tokig på denna bil! xD

Men borde det vara den främre eller bakre lambdavärdet som ska pendla? Nu står bägge stilla... så nåt är galet.

Har ju läst allt detta i våras men kommer fan inte ihåg det längre! =/

Forummoderator
17 996 Inlägg
26 november 2016
#5
NU är jag ute och trampar på okänd mark men vet genom tidigare trådar att databoxen kan börja strula om inte lambda visar rätt. Då låser den sig. Bilen går i "Limp mode"

Vi får hoppas att mer kunniga svarar. Jag lär mig sakta genom trådarna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#6
Bilen är inte i limp mode.
Dock är lambda värdena fel, men inte tillräckligt för att ge en felkod.(dvs systemet klarar av att kompensera än, men inte optimalt.)

198 Inlägg
26 november 2016
#7
1.00 v tyder på att den går fett.
Om du kopplar bort den, visar den ca. 0.5 v ?
Hur går den då?


Forummoderator
17 996 Inlägg
26 november 2016
#8
Kanske ett idiotråd...

Koppla ur Lambda ett eller två. Hur är bilen då att köra? En tanke bara. Utan Lambda ska den gå i Limp och fungera felfritt fast en smula trött.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#9
ja, högre motstånd = fetare blandning, men stiften skvallrar om att den går för snålt.
iofs strävar bilen för att hålla lambda 1.00.

Bakre sondens uppgift är att kontrollera första sondens arbete och katalysatorns verkningsgrad.
Främre sonden ska väl i princip påkalla mer bränle eller mindre bränsle.

Så om Första sonden visar Fan vad fett bilen går, då drar den ju in på soppan = vita stift.

MEN varför i helvete Visar första sonden detta?
Var i ligger spöket liksom?

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#10
Highway_Outlaw skrev:
1.00 v tyder på att den går fett.
Om du kopplar bort den, visar den ca. 0.5 v ?
Hur går den då?

Har kikat på lambda värdena via obd uttaget i bilen.
Kan inte mäta den via obd om jag kopplar bort den! tongue

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#11
Va i garaget och rengjorde kontakterna till givarna, ena hade fått i sig lite skit! Får se vad bilen tycker om det!
Men lyckades få long term fuel trim till 0.14% nu, innan va den -2.5%
Misstänker att bakre lambdan är på G...
Främre lambdan är en 1-5volt lambda. och den hoppar upp till 4 när man ger lite gas...
Dock droppar bakre från 0.86 till 0.25 vid en liten gaspetning.

Får köra en stund med bilen så den hinner adaptera in sig om det visade sig att det var kontakt fel!

227 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
#12
Ger mig fan på att det är en tändspole som inte riktigt hänger med!
Den förbränner inte 100% i nån cylinder och därav får man in mer soppa in i avgassystemet som lambdasensorn känner av och därav stryper den soppan och vita stift är ett faktum. Speciellt under hård belastning så vill inte spolen hänga med och antända som den skall!

Är fan det enda som är kvar nu på bilen att gå igenom! Resten är bytt eller kontrollerat! tongue

227 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#13
Tog loss tändspolarna pga misstanke om sk "lean misfire".
Pillade av skyddsgummit och såg då att en spole va kritvit där gnistan kommer ifrån.
så plundrade en spole från en annan bil...
I samband med detta kikade jag även på spänningen, va fan...
batteriet visar endast 11.5v trots att bilen är igång och generatorn laddar 14.1!

Har nog fått min förklaring till varför tändningen inte hänger med vid belastning!
1.5år gammalt batteri bara... Blir o reklamera den imon iom 3års garanti.


Sök