Voolvoo skrev:
Hejsan!
Äger idag en BMW E61 525i (218hk) från 2007. Full M-sport.
Jag har ägt den snart ett år dock så är jag sugen på något nytt. Tycker att motorn är lite väl klen för en sådan tung bil. Chassit känns väldigt bra och balanserat dock, riktigt fin att ligga i kurvor med. Klockren komfort, går mycket tyst.
Sneglat lite mot Audi A4 som jag antar är en konkurrent. Hur förhåller sig denna till E61an komfort och kvalitetsmässigt? Några motorer att undvika? Är quattro "ett måste"?
Prislapp kring 80-100k.
Tackar!
En A4 är en liten bil, mer i klass med 3-serien.
Audis motsvarighet till 5-serien är A6an.
För 80-100k får du en A6 runt samma årsmodell som din BMW, dvs C6-karossen.
God komfort i både Audi och BMW så det jag kan rekommendera där är att åka och provköra några.
Personligen så anser jag att både S-line och Quattro är ett måste om man ska ha en Audi.
Motorerna har jag dålig koll på, men i en så pass stor och tung bil så är diesel att föredra. Audis 3,0TDI är en riktigt trevlig motor med 224hk och mycket vrid, fast du kanske kör för lite för att det ska vara värt att köra diesel?
Kvalitetsmässigt verkar dom inte vara sämre än andra märken, alla bilar har sina "standardfel" som biltillverkarna inte åtgärdar under modellens gång.
Sen som det redan är skrivet i ett tidigare inlägg.
Om du nu är så pass nöjd med bilen och enda "felet" är att motorn är för klen, varför då inte byta till en likadan bil fast med kraftfullare motor?