3325
Sök

Bilen vägrar koppla

MK2!
6 Inlägg
9 december 2016
Trådstartare
#1
Tjenare behöver hjälp nu. Bilen vägrar koppla efter jag bytt kopplingsvajer efter den gick sönder, pedalen åker i ändläge så fort jag trycker på den och den stannar där samt att jag har testat att trycka  kopplingsarmen uppåt men kopplar inte ändå. Bilen är en jetta mk2 -91


5 700 Inlägg
9 december 2016
#2
Antar du har spänt vajern så du endast har några millimeter glapp i pedalen?


MK2!
6 Inlägg
9 december 2016
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Antar du har spänt vajern så du endast har några millimeter glapp i pedalen?

Men han kopplar jue inte när jag drar i kopplingsarmen, borde ju inte spela någon roll om jag har spänt vajern då ? :p


5 700 Inlägg
9 december 2016
#4
Är tryckplattan så pass mjuk att du kan frikoppla för hand ute på lådan?

Finns det något titthål i sprängkåpan så du kan se att solfjädrarna på tryckplattan trycks in?
Senast redigerat av simlar (9 december 2016)


7 454 Inlägg
9 december 2016
#5
Ursäkta kanske dum fråga, men du har inte glömt urtrampningslagret?

MK2!
6 Inlägg
9 december 2016
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Ursäkta kanske dum fråga, men du har inte glömt urtrampningslagret?

sitter inte de inne i lådan? har bara bytt vajern alltså


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
10 december 2016
#7
Pexxy skrev:
torsen skrev:
Ursäkta kanske dum fråga, men du har inte glömt urtrampningslagret?

sitter inte de inne i lådan? har bara bytt vajern alltså

Urtrampningslagret sitter inte i växellådan utan det sitter där kopplingen finns.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Specialist
1 187 Inlägg
10 december 2016
#8
Tja!
Irriterande fel, men. ...
.. varför bytte du kopplingsvajer från första början? Vad var felet då?

Du har en hävarm på framsidan av växellådan som vajern går till, eller hur?
När du kopplar, fjädrar armen tillbaka till sitt ursprungsläge?
Senast redigerat av Godspeaker (10 december 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

MK2!
6 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#9
Godspeaker skrev:
Tja!
Irriterande fel, men. ...
.. varför bytte du kopplingsvajer från första början? Vad var felet då?

Du har en hävarm på framsidan av växellådan som vajern går till, eller hur?
När du kopplar, fjädrar armen tillbaka till sitt ursprungsläge?

Bytte vajern pga att den gick av vid kopplings armen, samt att armen går tillbaka efter man kopplat men går ändå inte växla hmm


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
10 december 2016
#10
På en Jetta mk2 så sitter urtrampningslagret i lådan bakom det en gång gröna runda locket ut i hjulhuset på vänster sida. Har du motstånd i armen när du drar den uppåt?
Ska inte gå att lyfta fullt upp med handkraft.


MK2!
6 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#11
g-man skrev:
På en Jetta mk2 så sitter urtrampningslagret i lådan bakom det en gång gröna runda locket ut i hjulhuset på vänster sida. Har du motstånd i armen när du drar den uppåt?
Ska inte gå att lyfta fullt upp med handkraft.

har knappt något motstånd hmm Kan de lagret gått sönder när vajern gick av eller vad har hänt? :o


Specialist
1 187 Inlägg
10 december 2016
#12
har den dragläge, eller ligger den och slirar på kopplingen om du får i en växel?
Låter nästan som om det är tryckplattan som gett sig.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

MK2!
6 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#13
Godspeaker skrev:
har den dragläge, eller ligger den och slirar på kopplingen om du får i en växel?
Låter nästan som om det är tryckplattan som gett sig.

Om man startar med växel i går den som vanligt, går bara inte att koppla hmm



Sök