4020
Sök

1 volt spänningsfall, halvljus

45 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
#1
Har en Avensis som jag gärna vill förbättra halvljuset på.

Har 14.3 volt vid batteriet med motor igång och 13.3 volt vid lampan.
Hur stor skillnad kan det bli med rejälare kablar och relä till halvljus ?
Har h7 philips xtreme vision i halvljuset med redan kort livslängd, kommer dom att påverks mycket? Dom håller kanske 6-8 månader nu.
Om jag då i teorin byter till billigare standard eller longlife med förstärkt ljus, då kanske det går jämt ut med det jag har nu?

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 december 2016
#2
Jag vet inte hur exakt verkligheten är men som jag förstått det så klarar lamporna inte av mer spänning än de är avsedda för, alltså 12v. Eftersom du redan har 13.3 volt så kan ju det vara förklaringen till att de håller så dåligt? (6-8månader är ju vansinnigt!) Ett "strömfall" fram till lampan är ju ofta orsaken till kraftigt försämrat ljus (mindre än 12v) och hur det matematiskt blir vet säkert någon annan bättre.

Frågan är om du kan få mycket bättre ljus än du har? Bäst-i-test-lampor i all ära, men vissa strålkastare är helt enkelt inte mycket att hänga i julgranen. Där ger jag Volvo-folket rätt, en gammal 140/240 med runda lampor, det är fan det bästa som finns.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

925 Inlägg
20 december 2016
#3
En lampa ska självklart klara den spänning som generatorn ger. Alltså 14,4 volt.
Varje volt som sjunker fram till lampan gör stor skillnad. Om in minnet sviker mig så ger 15% spänningsfall 50% sämre lyse.

Grövre kablar och relä är en bra idé.
Men gör det ordentligt, annars har du lika stort spänningsfall i alla fall.

Mats

860 Inlägg
20 december 2016
#4
Helt enig med siste.
14,4 volt er utmerket.
Mange moderne biler har kabler på tykkelse med sytråd, og det gir nettopp denne effekten. Opp i kabeltverrsnitt og vips problemet løst. Dobbelt lys-rele gjør det enda bedre, men er strengt tatt ikke nødvendig med standard pærestyrke.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 december 2016
#5
Jag funderade kring det där som skrevs och sökte lite, 13,2v hittade jag då. Jag trodde faktiskt de var tillverkade/avsedda för 12v och att de började brinna ut i förväg direkt om de fick mer än så men det var tydligen inte rätt. 13,3v verkar alltså vara ganska perfekt. Mer än så kommer bränna fler lampor, oftare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 250 Inlägg
21 december 2016
#6
Kommer ihåg att jag på en äldre bil, Saab   900i, först testade med en startkabel mellan pluspol på batteriet och den anslutning på lampan som gav helljus. Detta när helljus var påslaget. Minns att jag använde en skruvmejsel för att komma åt rätt anslutning.
Resultatet var klart märkbar!

Hade jag kommit emot lampans minusaslutning, hade det orsakat mycket stora skador på bilens Elsystem.
Pysslat med el som bl a lärare så jag vet hur jag ska göra!

Resultatet blev en ljusstyrkeökning som motsvarade ett halvt extraljus, på bara en lampa.

Så jag byggde om med grova kablar, säkringar och relän.

Många bilar har spänningsmatning till strålkastare den långa vägen med klena kablar via hel och halvljuskontakten i blinkersspaken, utan relän.
Det blir rätt många meter kablage. Och precis som du mätt upp - spänningsfall.

Hur det skulle fungera på nyare bilar med kretsövervakning, Canbus o s v, vet jag inte.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 december 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2016
#7
Problemet är att H7-lampan är gjord för 13,2volt och kommer gå sönder ganska mycket fortare om den får mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

860 Inlägg
21 december 2016
#8
caromania skrev:
Problemet är att H7-lampan är gjord för 13,2volt och kommer gå sönder ganska mycket fortare om den får mer.

En 12V lampe skal være beregnet for normal ladespenning på en 12V bil, og den lærte jeg på bilskolen for 25 år siden at skal være fra 13,8 til 14,5 volt. Det er det batteriene er laget for å motta...
Så var det en luring i EU som satte normalspenning til 13,2V, et godt kjøpmannstriks for å si det enkelt, da kunne bilfabrikantene fortsette å ha de tynne ledningene sine. hmm
Så fulgte pæreprodusenten opp med å lage pærene deretter (svakere og billigere å lage), til samme pris for kunden... bra triks det og, hjemlet i det første trikset.lol

Skal du få ting til å virke lenge, er det å gå for såkalte Long Life pærer.
F.eks
http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-Ecovi … SwPCVYB-iJ

Dette er pærer som er betydelig mer robuste mot spenning, og som jeg mistenker er produsert etter de standarder som eksisterte før luringen i EU fant på dette med 13,2V...

Eller skift til LED som fikser alt fra 6 til 30V, det er trolig løsningen.big_smile

45 Inlägg
21 december 2016
Trådstartare
#9
FredGaute skrev:
caromania skrev:
Problemet är att H7-lampan är gjord för 13,2volt och kommer gå sönder ganska mycket fortare om den får mer.

En 12V lampe skal være beregnet for normal ladespenning på en 12V bil, og den lærte jeg på bilskolen for 25 år siden at skal være fra 13,8 til 14,5 volt. Det er det batteriene er laget for å motta...


Skal du få ting til å virke lenge, er det å gå for såkalte Long Life pærer.
F.eks
http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-Ecovi … SwPCVYB-iJ

Dette er pærer som er betydelig mer robuste mot spenning, og som jeg mistenker er produsert etter de standarder som eksisterte før luringen i EU fant på dette med 13,2V...

Eller skift til LED som fikser alt fra 6 til 30V, det er trolig løsningen.big_smile

Vore intressant att jämföra xtreme vision eller osram nightbreaker mot longlife med högre spänning. smile
Longlife är dessutom ungefär lika bra i ljuset som en standard lampa.
Trodde inte led kunde anpassas till halogen reflektorer men sett bilder på h4 med riktigt bra ljusbild.  Lär inte bli godkänt dock... Hoppas det kommer bli bländfritt och med överkomligt pris.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2016
#10
FredGaute skrev:
caromania skrev:
Problemet är att H7-lampan är gjord för 13,2volt och kommer gå sönder ganska mycket fortare om den får mer.

En 12V lampe skal være beregnet for normal ladespenning på en 12V bil, og den lærte jeg på bilskolen for 25 år siden at skal være fra 13,8 til 14,5 volt. Det er det batteriene er laget for å motta...
Så var det en luring i EU som satte normalspenning til 13,2V, et godt kjøpmannstriks for å si det enkelt, da kunne bilfabrikantene fortsette å ha de tynne ledningene sine. hmm
Så fulgte pæreprodusenten opp med å lage pærene deretter (svakere og billigere å lage), til samme pris for kunden... bra triks det og, hjemlet i det første trikset.lol

Skal du få ting til å virke lenge, er det å gå for såkalte Long Life pærer.
F.eks
http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-Ecovi … SwPCVYB-iJ

Dette er pærer som er betydelig mer robuste mot spenning, og som jeg mistenker er produsert etter de standarder som eksisterte før luringen i EU fant på dette med 13,2V...

Eller skift til LED som fikser alt fra 6 til 30V, det er trolig løsningen.big_smile

"Ska vara beräknade för..." Oavsett vad så anger Philips att deras lampor är avsedda för upp till 13,2volt och att livslängden sedan förkortas om spänningen blir större. Då är det knappast optimalt att försöka få fram mer spänning om man har någon tanke eller förhoppning att livslängden ska bibehållas.

http://www.vibilagare.se/test/produkt/p … mpor-15429

"Enligt glödlampstillverkarna har de tvingats ta fram den nya lampan (H7) eftersom bilindustrin vill ha allt smalare och mer extremt formgivna fronter och strålkastare. Den korta livslängden förklaras med att många bilar tillåter generatorn att ladda med betydligt högre spänning än vad lamporna är gjorda för.

Visserligen säger vi att bilarna har tolv-voltssystem. Men i praktiken ligger arbetsspänningen högre. Den "testspänning" som används för att certifiera och prova glödlampor ligger på 13,2 volt. De flesta bilar körs med betydligt högre spänning än så.

Kortare liv

Men även med rätt spänning har H7-lampan ett betydligt kortare liv än föregångaren. Philips själva uppger till exempel att deras vanliga H7-lampa klarar 550 timmar vid 13,2 volt, vilket också stämmer väl med vårt test. I Sverige marknadsförs visserligen premiumlampan 30+ som standardlampa, men den klarar uppenbarligen ungefär samma lystid.
"

I princip är det absolut en god fundering att optimera (minimera) spänningsfallet, men då ska man veta att lampan kommer gå sönder ännu fortare. Jag kan endast tala för mig själv, men jag skulle inte vilja byta lampor oftare än var 6e månad som TS gör nu.

Long life lamporna är väl absolut en bra idé att testa om man vill laborera med att öka spänningen.
Senast redigerat av caromania (21 december 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

860 Inlägg
21 december 2016
#11
caromania skrev:
FredGaute skrev:
caromania skrev:
Problemet är att H7-lampan är gjord för 13,2volt och kommer gå sönder ganska mycket fortare om den får mer.

En 12V lampe skal være beregnet for normal ladespenning på en 12V bil, og den lærte jeg på bilskolen for 25 år siden at skal være fra 13,8 til 14,5 volt. Det er det batteriene er laget for å motta...
Så var det en luring i EU som satte normalspenning til 13,2V, et godt kjøpmannstriks for å si det enkelt, da kunne bilfabrikantene fortsette å ha de tynne ledningene sine. hmm
Så fulgte pæreprodusenten opp med å lage pærene deretter (svakere og billigere å lage), til samme pris for kunden... bra triks det og, hjemlet i det første trikset.lol

Skal du få ting til å virke lenge, er det å gå for såkalte Long Life pærer.
F.eks
http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-Ecovi … SwPCVYB-iJ

Dette er pærer som er betydelig mer robuste mot spenning, og som jeg mistenker er produsert etter de standarder som eksisterte før luringen i EU fant på dette med 13,2V...

Eller skift til LED som fikser alt fra 6 til 30V, det er trolig løsningen.big_smile

"Ska vara beräknade för..." Oavsett vad så anger Philips att deras lampor är avsedda för upp till 13,2volt och att livslängden sedan förkortas om spänningen blir större. Då är det knappast optimalt att försöka få fram mer spänning om man har någon tanke eller förhoppning att livslängden ska bibehållas.

http://www.vibilagare.se/test/produkt/p … mpor-15429

"Enligt glödlampstillverkarna har de tvingats ta fram den nya lampan (H7) eftersom bilindustrin vill ha allt smalare och mer extremt formgivna fronter och strålkastare. Den korta livslängden förklaras med att många bilar tillåter generatorn att ladda med betydligt högre spänning än vad lamporna är gjorda för.

Visserligen säger vi att bilarna har tolv-voltssystem. Men i praktiken ligger arbetsspänningen högre. Den "testspänning" som används för att certifiera och prova glödlampor ligger på 13,2 volt. De flesta bilar körs med betydligt högre spänning än så.

Kortare liv

Men även med rätt spänning har H7-lampan ett betydligt kortare liv än föregångaren. Philips själva uppger till exempel att deras vanliga H7-lampa klarar 550 timmar vid 13,2 volt, vilket också stämmer väl med vårt test. I Sverige marknadsförs visserligen premiumlampan 30+ som standardlampa, men den klarar uppenbarligen ungefär samma lystid.
"

I princip är det absolut en god fundering att optimera (minimera) spänningsfallet, men då ska man veta att lampan kommer gå sönder ännu fortare. Jag kan endast tala för mig själv, men jag skulle inte vilja byta lampor oftare än var 6e månad som TS gör nu.

Long life lamporna är väl absolut en bra idé att testa om man vill laborera med att öka spänningen.

For all del, om målet er å få pærene til å vare lengst mulig, er det bare å få ned ladespenningen til 13V, da vil pærene vare svært lenge og lyse tilsvarende elendig.
Om sommeren er det ok her i nord, ikke om vinteren.
Jeg hadde en gang en Volvo 242 Turbo, med 14V ladespenning, grove kabler og godt lys, og det gikk ikke en pære på 2-3 år i daglig drift. Enten har pærene i dag blitt dårligere, eller så er det noe feil med bilen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2016
#12
FredGaute skrev:
caromania skrev:
FredGaute skrev:

En 12V lampe skal være beregnet for normal ladespenning på en 12V bil, og den lærte jeg på bilskolen for 25 år siden at skal være fra 13,8 til 14,5 volt. Det er det batteriene er laget for å motta...
Så var det en luring i EU som satte normalspenning til 13,2V, et godt kjøpmannstriks for å si det enkelt, da kunne bilfabrikantene fortsette å ha de tynne ledningene sine. hmm
Så fulgte pæreprodusenten opp med å lage pærene deretter (svakere og billigere å lage), til samme pris for kunden... bra triks det og, hjemlet i det første trikset.lol

Skal du få ting til å virke lenge, er det å gå for såkalte Long Life pærer.
F.eks
http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-Ecovi … SwPCVYB-iJ

Dette er pærer som er betydelig mer robuste mot spenning, og som jeg mistenker er produsert etter de standarder som eksisterte før luringen i EU fant på dette med 13,2V...

Eller skift til LED som fikser alt fra 6 til 30V, det er trolig løsningen.big_smile

"Ska vara beräknade för..." Oavsett vad så anger Philips att deras lampor är avsedda för upp till 13,2volt och att livslängden sedan förkortas om spänningen blir större. Då är det knappast optimalt att försöka få fram mer spänning om man har någon tanke eller förhoppning att livslängden ska bibehållas.

http://www.vibilagare.se/test/produkt/p … mpor-15429

"Enligt glödlampstillverkarna har de tvingats ta fram den nya lampan (H7) eftersom bilindustrin vill ha allt smalare och mer extremt formgivna fronter och strålkastare. Den korta livslängden förklaras med att många bilar tillåter generatorn att ladda med betydligt högre spänning än vad lamporna är gjorda för.

Visserligen säger vi att bilarna har tolv-voltssystem. Men i praktiken ligger arbetsspänningen högre. Den "testspänning" som används för att certifiera och prova glödlampor ligger på 13,2 volt. De flesta bilar körs med betydligt högre spänning än så.

Kortare liv

Men även med rätt spänning har H7-lampan ett betydligt kortare liv än föregångaren. Philips själva uppger till exempel att deras vanliga H7-lampa klarar 550 timmar vid 13,2 volt, vilket också stämmer väl med vårt test. I Sverige marknadsförs visserligen premiumlampan 30+ som standardlampa, men den klarar uppenbarligen ungefär samma lystid.
"

I princip är det absolut en god fundering att optimera (minimera) spänningsfallet, men då ska man veta att lampan kommer gå sönder ännu fortare. Jag kan endast tala för mig själv, men jag skulle inte vilja byta lampor oftare än var 6e månad som TS gör nu.

Long life lamporna är väl absolut en bra idé att testa om man vill laborera med att öka spänningen.

For all del, om målet er å få pærene til å vare lengst mulig, er det bare å få ned ladespenningen til 13V, da vil pærene vare svært lenge og lyse tilsvarende elendig.
Om sommeren er det ok her i nord, ikke om vinteren.
Jeg hadde en gang en Volvo 242 Turbo, med 14V ladespenning, grove kabler og godt lys, og det gikk ikke en pære på 2-3 år i daglig drift. Enten har pærene i dag blitt dårligere, eller så er det noe feil med bilen.

H4 lamporna är ju mycket bättre, både enligt tillverkarna och i tester. Jag kan även tro att det skickas en del spännings-spikar ibland som säkert dödar lamporna. Det är ju inte helt ovanligt att det ofta är samma sida som går sönder varje gång.

Just 240 har ju riktigt bra lampor, speciellt de med runda insatser. Min gamla Amazon hade asymmetriska lampor i original men jag bytte till H4-insatser, även de var riktigt bra. Alla moderna bilar jag har haft har egentligen haft sämre strålkastare förutom de allra nyaste som haft Xenon. Däremot är ju helljuset bedrövligt på både min Lexus och min Honda. (=H7 i helljuset)

Min Rover har 4st H4 lampor, två på hel och två på halv. Riktigt bra ljus även där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök