Är samtliga fyra hjul balanserade? Obalans märks tydligast från framhjulen då det känns i ratten, obalans i bakhjulen känns oftast bara i stolen.
Ovala fälgar är mest troligt felet.
Däcket formar sig efter fälgen, oval fälg resulterar då i ovalt däck och därmed är då hela hjulet ovalt.
Har du dyra fälgar så finns det firmor som riktar fälgar, kostar runt 1000kr/fälg men kan variera beroende på hur illa till fälgarna är.
Annars är det andra fälgar som gäller.
Har själv kört med 4st 17" fälgar som är kraftigt ovala, i 20-30km/h kände man att hela bilen gungade/hoppade fram, vid 60-70km/h vibrerade det lite lätt och i 100-110km/h var det så pass kraftiga vibrationer att man trodde hjulen skulle lossna.
Men då var dessa ordentligt ovala, slängde upp dom i balanseringsmaskin och man såg hur hela fälgbanan åkte 2-3cm upp och ner.
Slutade då att jag köpte 4st beggade men kontrollerade fälgar från skroten för 2000kr för att åtgärda problemet.