3678
Sök

Försäkringsfråga inlösen

3 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte bara kolla om någon här har erfarenhet av liknande situation. Min bil är krockad och ska bli inlöst och jag har fått ett bud av försäkringsbolaget. Jag sa att jag tyckte det var för lågt varpå försäkringsbolaget hänvisade mig till oberoende besiktningsmän förordnade av Sveriges Handelskamrar.

Jag vände mig dit och en värderingsman värderade min bil högre än vad försäkringsbolaget värderat bilen till. Nu svarar försäkringsbolaget att de inte vill godta dennes värdering utan vidhåller sin egen. De pratar om att ta in en "egen oberoende besiktningsman som vi använt förut" för ytterligare en värdering.


Någon som vet vad man har för rättigheter här? Låter ju lite märkligt med att de ska ta in en "egen oberoende..." Borde de inte vara skyldiga att gå efter den oberoende besiktningsmannen som redan utfört en värdering?

Tack!

108 Inlägg
28 december 2016
#2
Termen "egen oberoende besiktningsman" låter inte riktigt regelrätt i mitt huvud, men jag har inga vettiga svar i denna fråga.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2016
#3
Cliffen80 skrev:
Hej!

Tänkte bara kolla om någon här har erfarenhet av liknande situation. Min bil är krockad och ska bli inlöst och jag har fått ett bud av försäkringsbolaget. Jag sa att jag tyckte det var för lågt varpå försäkringsbolaget hänvisade mig till oberoende besiktningsmän förordnade av Sveriges Handelskamrar.

Jag vände mig dit och en värderingsman värderade min bil högre än vad försäkringsbolaget värderat bilen till. Nu svarar försäkringsbolaget att de inte vill godta dennes värdering utan vidhåller sin egen. De pratar om att ta in en "egen oberoende besiktningsman som vi använt förut" för ytterligare en värdering.


Någon som vet vad man har för rättigheter här? Låter ju lite märkligt med att de ska ta in en "egen oberoende..." Borde de inte vara skyldiga att gå efter den oberoende besiktningsmannen som redan utfört en värdering?

Tack!

Det "normala" förfarandet är, ungefär, som följer;

Försäkringsbolaget ger ett förslag. Detta kan vara baserat på lite "vad som helst". Jag vet att vissa bolag helt enkelt tar en titt på ex.vis Blocket för att få ett genomsnittspris på bilen. Det är i sin tur inte heller ovanligt att försäkringsbolaget har en egen skadereglerare/värderingsman.

Om man då tycker detta bud är för lågt (vilket ofta det första budet är, inte alltid), så bör man då själv skaffa sig lite kött på benen genom att kolla runt vad "bilen faktiskt kostar". Dvs inte "jag tycker..." utan är ett snittpris för en någorlunda motsvarande 10.000kr, så får man ta det, även om man tycker att sin egen bil är värd 50.000kr.

Nästa steg är sen, om man då fortfarande inte kan mötas, just en opartisk värdering av en värderingsman ansluten till SH. Här är dock en viktig sak att tänka på (om det inte blivit ändrat i det absolut senaste); OM denne värderingsman värderar bilen -lägre- än vad försäkringsbolaget velat ge, så får du (inte försäkringsbolaget) betala avgiften på 1500kr, och tvärt om (om SH:s värderingsman värderar den till mer än försäkringsbolaget, så åker dessa på kostnaden).

En "egen oberoende" är egentligen inget konstigt, det är bara att säga "Hey, vi litar inte på din värderingsgubbe....vi vill kolla detta själva". Och att man då själva beställer en "egen" oberoende värdering. Precis som du gjort (more or less). Sen kan man givetvis fundera över ev. jäv och annat om det är någon de ofta anlitar. Men, uttrycket som sådant är inte vidare märkligt utan nog rätt alldagligt. Det som däremot är märkligt är att man går emot Handelskammarens värderingsman, det tror jag faktiskt aldrig jag har hört om. Med det dock inte sagt att det inte händer.

Man ska då också komma ihåg att SH:s värderingsmän är egna företagare, som jobbar på uppdrag och är således inte anställda av SH. Det du helt sonika kan göra är att prata med deras värderingsman/skadereglerare och få reda på vad den samme baserar sin värdering på.

Ytterligare en sak att tänka på är då givetvis att när man tittar runt (själv) för att se vad motsvarande bilar kan tänkas ligga på, så finns där allt som oftast en viss prutmån på det begärda priset.

Ett annat lämpligt steg är givetvis att ringa någon konsumentrådgivning. Du hittar närmaste person där via http://www.hallakonsument.se/
Senast redigerat av it_mutt (28 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#4
it_mutt skrev:
Cliffen80 skrev:
Hej!

Tänkte bara kolla om någon här har erfarenhet av liknande situation. Min bil är krockad och ska bli inlöst och jag har fått ett bud av försäkringsbolaget. Jag sa att jag tyckte det var för lågt varpå försäkringsbolaget hänvisade mig till oberoende besiktningsmän förordnade av Sveriges Handelskamrar.

Jag vände mig dit och en värderingsman värderade min bil högre än vad försäkringsbolaget värderat bilen till. Nu svarar försäkringsbolaget att de inte vill godta dennes värdering utan vidhåller sin egen. De pratar om att ta in en "egen oberoende besiktningsman som vi använt förut" för ytterligare en värdering.


Någon som vet vad man har för rättigheter här? Låter ju lite märkligt med att de ska ta in en "egen oberoende..." Borde de inte vara skyldiga att gå efter den oberoende besiktningsmannen som redan utfört en värdering?

Tack!

Det "normala" förfarandet är, ungefär, som följer;

Försäkringsbolaget ger ett förslag. Detta kan vara baserat på lite "vad som helst". Jag vet att vissa bolag helt enkelt tar en titt på ex.vis Blocket för att få ett genomsnittspris på bilen. Det är i sin tur inte heller ovanligt att försäkringsbolaget har en egen skadereglerare/värderingsman.

Om man då tycker detta bud är för lågt (vilket ofta det första budet är, inte alltid), så bör man då själv skaffa sig lite kött på benen genom att kolla runt vad "bilen faktiskt kostar". Dvs inte "jag tycker..." utan är ett snittpris för en någorlunda motsvarande 10.000kr, så får man ta det, även om man tycker att sin egen bil är värd 50.000kr.

Nästa steg är sen, om man då fortfarande inte kan mötas, just en opartisk värdering av en värderingsman ansluten till SH. Här är dock en viktig sak att tänka på (om det inte blivit ändrat i det absolut senaste); OM denne värderingsman värderar bilen -lägre- än vad försäkringsbolaget velat ge, så får du (inte försäkringsbolaget) betala avgiften på 1500kr, och tvärt om (om SH:s värderingsman värderar den till mer än försäkringsbolaget, så åker dessa på kostnaden).

En "egen oberoende" är egentligen inget konstigt, det är bara att säga "Hey, vi litar inte på din värderingsgubbe....vi vill kolla detta själva". Och att man då själva beställer en "egen" oberoende värdering. Precis som du gjort (more or less). Sen kan man givetvis fundera över ev. jäv och annat om det är någon de ofta anlitar. Men, uttrycket som sådant är inte vidare märkligt utan nog rätt alldagligt. Det som däremot är märkligt är att man går emot Handelskammarens värderingsman, det tror jag faktiskt aldrig jag har hört om. Med det dock inte sagt att det inte händer.

Man ska då också komma ihåg att SH:s värderingsmän är egna företagare, som jobbar på uppdrag och är således inte anställda av SH. Det du helt sonika kan göra är att prata med deras värderingsman/skadereglerare och få reda på vad den samme baserar sin värdering på.

Ytterligare en sak att tänka på är då givetvis att när man tittar runt (själv) för att se vad motsvarande bilar kan tänkas ligga på, så finns där allt som oftast en viss prutmån på det begärda priset.

Ett annat lämpligt steg är givetvis att ringa någon konsumentrådgivning. Du hittar närmaste person där via http://www.hallakonsument.se/

Tack för svar och visst är det precis som du beskriver men jag befinner mig alltså i slutet på processen där de alltså går emot värderingen som är gjort av värderingsmän som de själv pekat på.

Men ok, kanske är så att de bara anlitar en till värderingsman då.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2016
#5
Cliffen80 skrev:
Tack för svar och visst är det precis som du beskriver men jag befinner mig alltså i slutet på processen där de alltså går emot värderingen som är gjort av värderingsmän som de själv pekat på.

Men ok, kanske är så att de bara anlitar en till värderingsman då.

Som sagt; konsumentrådgivare och faktiskt kontakta deras värderingsman och fråga vad ev. låg värdering beror på/hur denne har resonerat vid värderingen.

Igen, det handlar om att ha lite kött på benen där och givetvis inte bara ringa och säga "du är dum, min bil är värd mer" wink tongue Utan då mer just att kunna peka på att "min bil bör rimligen vara värd XXXXXkr då den...och...inte är..." osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
#6
Vi är som sagt förbi i det stadiet där allt det du beskriver är gjort, vi har redan haft diskussionen om värdet på bilen och jag vet att hans värdering är för låg. Jag har lagt fram fakta vilket inte hjälpte och därav tog jag in den oberoende värderingsmannen som inte bara gjort en grundlig värdering utan även svarat på försäkringsbolagets invändning mot värderingen där han styrker sin värdering med flertal referensobjekt etc. etc..

Pratade med en konsumentvägledare ang. försäkringsärenden som gav mig rådet att skicka ärendet till försäkringsbolagets egen försäkringsnämnd så jag får väl göra det helt enkelt och se vad de tycker innan det blir ARN eller liknande.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2016
#7
För trådens fortsatta aktivitet;

Vad är det för bil? Vad värderar "dom den till" och vad anser du själv att ett lämpligt värde bör vara? Och vad ligger, för nyfikenhetens skull, till grund för att du anser att den är värd mer? Eller om man så vill; vad anser de att sin ursprungliga värdering är grundad i/på?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 452 Inlägg
28 december 2016
#8
du kan ju alltid kontra med ...då får ni laga bilen o då blir kostnaden högre oftast...ta aldrig första budet...

döden kommer tillbaka

1 798 Inlägg
28 december 2016
#9
turbodeath skrev:
du kan ju alltid kontra med ...då får ni laga bilen o då blir kostnaden högre oftast...ta aldrig första budet...

Det är aldrig bilägaren som tar det beslutet, det är försäkringsbolaget då det trots allt är dom som skall betala.
Däremot kan man som bilägare inte bli tvingad att få bilen inlöst, men då står man istället helt utan ersättning om inlösen är försäkringsbolagets enda alternativ.


736 Inlägg
28 december 2016
#10
Du kan ju alltid kontra med att du startat en tråd om ämnet på ett av sveriges större forum för fordon för att få lite reflektioner, men att du såklart avvaktar med att gå ut på namn på bolaget till dess de återkommit med hur de vill hantera din oberoende värderingsman...
Senast redigerat av frasse4 (28 december 2016)


Forummoderator
18 013 Inlägg
28 december 2016
#11
it_mutt skrev:
För trådens fortsatta aktivitet;

Vad är det för bil? Vad värderar "dom den till" och vad anser du själv att ett lämpligt värde bör vara? Och vad ligger, för nyfikenhetens skull, till grund för att du anser att den är värd mer? Eller om man så vill; vad anser de att sin ursprungliga värdering är grundad i/på?

Undrar jag med. Jag kan ju inte förvänta sig vad som helst, eller att få betalt för styling som sänker bilens värde.

Bil? Motor? mil? skick? år?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 143 Inlägg
28 december 2016
#12
Försäkringsbolaget ska ersätta enligt handelskammarintyget (- evt. självrisk)  samt kostnaden för intyget
punkt slut

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 013 Inlägg
28 december 2016
#13
spillolja skrev:
Försäkringsbolaget ska ersätta enligt handelskammarintyget (- evt. självrisk)  samt kostnaden för intyget
punkt slut

smile

Tror det beror lite på bolag, bemötande osv. Nu är det många år sedan min bil löstes in Men bolaget tyckte en sak och jag hänvisade till lite annonser där den gick för 15 tkr mer än deras bud. Jag fick detta. Tog väl 3 dagar innan jag hade pengar på kontot.

Samma när vårt hus fick en totalskada 2009. Fick i princip fria händer att köpa nya grejer för. Otroligt trevlig besikningsman.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök