Det kan vara flera saker var för sig eller ihop som strular.
Vakumpumpen kan vara full med vatten, då kan sådana problem uppstå, så var det på min dotters 850.
Bräsnletrycksregulatorn kan orsaka ryckig gång, returledning för soppan blockeras och då kan motorn sura igen. Innan det sker försöker motorns styrsystem kompensera. Ryckig gång o sedan stannar den, då blir det garanterat svårt att få igång.
Inga konstiga ljud från motorn, skrammel/slammer?
Tändlägesgivare kan vara på väg att ge upp, samma här systemet försöker kompensera tills motorn dör, sedan funkar det igen efter ett tag, till de är helt döda och då startar den inte alls.
Och som föregående skrivit relä, och före det bränslepump och filter.
När byttes filtret senast?
Jag har varit med om bilar som gått oerhört långt på ett bränslefilter så att de blir igensatta är lite ovanligt, men visst det händer.
Har du tankat eller någon före dig lite mer etanol så rensar etanolen rent från alla bensinens slaggrester som samlats under alla år, och då sätter filtret igen sig på några hundra mil, det i sig resulterar i att pumpen sliter ihjäl sig.
Pumpar mår dessutom dåligt av att man kör på lite soppa i tanken och småtankar hela tiden, då de får sämre kylning. Det gäller bilar med pumpen i tanken. Och det är det många som har.
en lambdasond kan orsaka det felet också, så gjorde min 850, den ryckte alltså, dock tände sig lambdalampan ganska snart efter att problemet börjat. Men är lampan hel? Lyser den när du slår på tändningen?
sedan finns det ju alternativ med att datorn har problem, att den blir överhettad, sitter röret till databoxen kvar och ut över kylaren?
Datorn kan bli varm ändå, den kan ha någon komponent med glapp, och när det kallnar så lägger det sig i rätt läge, ibland kan det vara så att bilen fungerar och när den sedan kallnat så får man inte igång den igen alls. Men som sagt många fel som kan orsaka detta, och de kan vara en serie av fel tillsammans som till slut säger stopp, men som låtit det gå förut.
Läs ut felkoder, Biltemas felkodsläsare funkar utmärkt till de flesta bilar, och alldeles finfint på Volvo.
Det är värre med GMs bilar där man måste ha TECH2 för att kunna radera vissa felkoder. Dock brukar det fungera att läsa av på de flesta av GMs bilar.
Corvetterna går det inte att läsa av med biltemas, men TECH2 klarar det.
Men som sagt felkoder kan avslöja mycket, men ibland säger det bara att något är fel på systemet XXX, då får man återgå till manuell felsökning i det systemet som felkoden kommer från.
Ibland så får man klockrena felkoder och man kan direkt säga att lambdasonden är kass, eller givare xxx.
Men som sagt ett fel som ligger ett par tre steg bort kan resultera i att en givare ger en felkod, många byter givaren och tror att det ska fixa problemet, och de är i en återvändsgränd och ser ut som ett frågetecken.
Lycka till