Funderade bara på om man skulle ta bort de två av fyra katalysatorerna som sitter på bmwn. (325i) inte de vid grenröret, utan de under bilen. Men tror ni de vid grenrören räcker vid besiktning eller krävs båda? Och vad säger polisen när de inte ser att man har katalysatorer under men man säger att det finns vid grenrören? Anledningen till att jag ska ta bort dem är på grund av bättre ljud bara.
Inte svar på din fråga och inte angående din BMW. På en MB E-Klass med 4-cylindrig motor tog jag bort de 2 främre "kattarna" för att motorn skulle gå bättre. Efter runt 35.000 mil var båda främre "kattarna" i stort sett igensatta. Blev som en annan bil utan "kattarna". Bilprovningen hade inga synpunkter på emmisionerna. Dock tror jag att de skulle se om "stora kattarna" var demonterade. Jag har besiktat 2 Land Rover utan stora ljuddämparen där en passbit ersatt utan kommentarer. Men turbomotorer hackar sönder avgaserna så att ljudnivån inte blir märkbart högre. Den stora akustiska skillnaden kommer när man växlar långsamt och släpper gasen längre än normalt. Då får man det här långtradartypiska bluddret/tjutet som påminner om ljudet från sirénen hos en amerikansk polisbil. Kul i början, men tröttande i längden.
PÅ bilbesiktningen kollar man avgasvärderna är dom ok så blir det godkänt en del bilar har dubblar kattar för att den bakre oftast större katten ska komma igång lite fortare