4139
Sök

Vw Golf startar inte kall

90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#1
Har precis skaffat mig min första Vw golf. En gammal 84:a med förgasare.
Killen jag köpte bilen av sade att den var svårstartad när den stått några dagar, men inte haft några problem då han använt den dagligen.
Men jag börjar undra. För bilen startar inte alls för mig när den är kall. Prövat med lite chok och mycket och ingen alls. Pumpat lite med starten och inte alls. Malt på start motorn och så vidare. Fick bogsera igång den, och var då ordentligt svårstartad. Men kan kanske bero på att bilen gick och blev sur.
När bilen är varm så startar den utan problem.  Även när den stått en längre stund.
Vad kan det vara och i vilken ände ska jag börja i?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Forummoderator
18 119 Inlägg
31 januari 2017
#2
Kattkatt skrev:
Har precis skaffat mig min första Vw golf. En gammal 84:a med förgasare.
Killen jag köpte bilen av sade att den var svårstartad när den stått några dagar, men inte haft några problem då han använt den dagligen.
Men jag börjar undra. För bilen startar inte alls för mig när den är kall. Prövat med lite chok och mycket och ingen alls. Pumpat lite med starten och inte alls. Malt på start motorn och så vidare. Fick bogsera igång den, och var då ordentligt svårstartad. Men kan kanske bero på att bilen gick och blev sur.
När bilen är varm så startar den utan problem.  Även när den stått en längre stund.
Vad kan det vara och i vilken ände ska jag börja i?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Eftersom den rullar så kan vi väl anta att tändsystemet är något sådär okej. Men tändstift, luftfilter, tändkablar, rotor och lock kostar inte speciellt mycket så jag hade bytt det först.

Nästa steg är att överraska frun och lägga förgasaren på köksbordet för en ordentlig rengöring.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
Kattkatt skrev:
Har precis skaffat mig min första Vw golf. En gammal 84:a med förgasare.
Killen jag köpte bilen av sade att den var svårstartad när den stått några dagar, men inte haft några problem då han använt den dagligen.
Men jag börjar undra. För bilen startar inte alls för mig när den är kall. Prövat med lite chok och mycket och ingen alls. Pumpat lite med starten och inte alls. Malt på start motorn och så vidare. Fick bogsera igång den, och var då ordentligt svårstartad. Men kan kanske bero på att bilen gick och blev sur.
När bilen är varm så startar den utan problem.  Även när den stått en längre stund.
Vad kan det vara och i vilken ände ska jag börja i?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Eftersom den rullar så kan vi väl anta att tändsystemet är något sådär okej. Men tändstift, luftfilter, tändkablar, rotor och lock kostar inte speciellt mycket så jag hade bytt det först.

Nästa steg är att överraska frun och lägga förgasaren på köksbordet för en ordentlig rengöring.

Jag är inne på det sistnämda också.  Är det en god idé att spruta med startgas först runt förgasaren innan jag plockar av den för att kolla eventuella läckor? Vad exakt är det jag borde kolla efter på och i förgasaren? En del nämner choken? Kan tändstift orsaka problemet jag har?
För jag är annars inne på ditt spår med, att om den startar lätt varm så borde det inte vara tänddelar. Har lyft på fördelarlocket, och det ser bra ut där. Torrt och så. Vet inte vad jag borde kolla efter där mer exakt.

En annan grej värd att nämna, är att bilen går lite ryckigt sådär vid lägre växlar.  Inte så att jag har ont utav det. Snarare något jag räknar med på gamla förgasar bilar.  Men ändå. 

Tack för svar för övrigt

166 Inlägg
31 januari 2017
#4
Nu vet jag inte vilken motor du har.Men kolla så inte förgasarfotspackningen är defekt.Dom brukar spricka med tiden och då kan man få detta bekymmer.


90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#5
Parsan skrev:
Nu vet jag inte vilken motor du har.Men kolla så inte förgasarfotspackningen är defekt.Dom brukar spricka med tiden och då kan man få detta bekymmer.

Det där är det fler som pratat om. Hur får jag reda på vilken motor jag har och vart hittar man sådana packningar?

90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#6

166 Inlägg
31 januari 2017
#7
Ser ut som en 1,6 eller 1.8 lit..Förgasarfotspackningen sitter mellan insuget och förgasaren.Det är en gummifotspackning som är ca 1 cm tjock.Tittar du ner där så kan du inte missa den.Om du ruckar lite på luftburken borde du kunna se om packningen är sprucken.


90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#8
Parsan skrev:
Ser ut som en 1,6 eller 1.8 lit..Förgasarfotspackningen sitter mellan insuget och förgasaren.Det är en gummifotspackning som är ca 1 cm tjock.Tittar du ner där så kan du inte missa den.Om du ruckar lite på luftburken borde du kunna se om packningen är sprucken.

Aha. Vart kan man få tag på en ny sådan?

90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#9
Kattkatt skrev:
Parsan skrev:
Ser ut som en 1,6 eller 1.8 lit..Förgasarfotspackningen sitter mellan insuget och förgasaren.Det är en gummifotspackning som är ca 1 cm tjock.Tittar du ner där så kan du inte missa den.Om du ruckar lite på luftburken borde du kunna se om packningen är sprucken.

Aha. Vart kan man få tag på en ny sådan?

Förutom på Mekonomen för nästan 900 kr....

90 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#10
tommen1 skrev:
Bra pris för en packning..
Borde man inte kunna köpa nåt simplare från biltema som man kan applicera som packning?

Eller täta på annat sätt?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 januari 2017
#11
Bra pris för en packning..
Borde man inte kunna köpa nåt simplare från biltema som man kan applicera som packning?
Eller förbättra den befintliga packningen om den nu är sprucken..
Det är ju inget motorblock direkt som ska lagas..
Senast redigerat av tommen1 (31 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

166 Inlägg
31 januari 2017
#12
Den fanns att få tag på Biltema förut men vet ej om dom har det längre.Du får gå in på hemsidan och kolla.Jag vet att det var en bråkdel av priset mot vad en original kostade iaf.


166 Inlägg
31 januari 2017
#13
Kollade lite snabbt.Biltema har för 149:- men kolla först vilken motorbeteckning du har på din bil.


90 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
#14
Parsan skrev:
Kollade lite snabbt.Biltema har för 149:- men kolla först vilken motorbeteckning du har på din bil.

Syns mototbetäckningen på någon av bilderna jag lade upp? Hur hittade du? Sökte på förgasarfotspackning men fann inga resultat.

För övrigt så har jag sprayat lite med startspray runt förgasaren. Det märks en liten liten liten skillnad på rusning. Men det kanske räcker för att det ska bli problem?

Jag nämnde förut att den även var svår att dra igång. Det problemet är borta, och var antagligen för att den var sur. Nu går bilen att putta igång tillochmed. En liten sluttning räcker.
Startmotor? Fast det låter ju bra när jag vrider på nyckeln, och den startar ju lätt när den är varm. 

Om det skulle vara förgasarfotspackningen då? Behöver jag lossa allting på den verkligen?  Det ser ut som att det räcker med att lossa dom fyra skruvarna i mitten,  och sen tippa förgasaren framåt. Men jag kanske är optimistisk smile

166 Inlägg
2 februari 2017
#15
Du har HM som motorbeteckning.Jag sökte bara på förgasare så fick jag träff..Minns jag rätt så lättar du på luftfilterlocket så har du 4 skruvar därinne som du lossar.sen kan du flytta allt åt sidan..Startmotor tror jag inte på då du säger att det låter bra när du kör på starten.


4 483 Inlägg
2 februari 2017
#16
startmotorn kanske fältar ut,,kolla bussningen för axeln på starten.Du får demontera starten så ser du bussningen

1 966 Inlägg
2 februari 2017
#17
Det ser ut som att du har en 1,6:a. PM mig reg.nr så kan jag tala om vad du har för motor.

Min 1,8:a var svårstartad när det hade regnat eller var fuktigt i luften, bytte tändspole så löstes problemet. Finns på Biltema för 500 kr.

Jag har även bytt förgasarfot, bilen gick mycket renare efter det.

Förgasarfoten ser ut ungefär såhär:
http://www.gtiklubben.nu/forum/attachment.php?s=7dd213aeec8fc367c989e061a6fc00d6&attachmentid=2086&d=1367946255

90 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#18
ehedman skrev:
Det ser ut som att du har en 1,6:a. PM mig reg.nr så kan jag tala om vad du har för motor.

Min 1,8:a var svårstartad när det hade regnat eller var fuktigt i luften, bytte tändspole så löstes problemet. Finns på Biltema för 500 kr.

Jag har även bytt förgasarfot, bilen gick mycket renare efter det.

Förgasarfoten ser ut ungefär såhär:
http://www.gtiklubben.nu/forum/attachme … 1367946255

Är det bara att ersätta förgasarfoten med den nya? Eller behöver jag pasta eller så? Är det bara att skruva bort dom fyra skruvarna och tippa förgasaren, eller behöver jag lossa vajrar och slangar?
Har min grabb tills i morgon så tänkte ge mig på det när han åkt till sin mamma så jag får skruva i fred.
Jag hoppas på att den från biltema passar. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 00029588/q

1 966 Inlägg
5 februari 2017
#19
Kattkatt skrev:
ehedman skrev:
Det ser ut som att du har en 1,6:a. PM mig reg.nr så kan jag tala om vad du har för motor.

Min 1,8:a var svårstartad när det hade regnat eller var fuktigt i luften, bytte tändspole så löstes problemet. Finns på Biltema för 500 kr.

Jag har även bytt förgasarfot, bilen gick mycket renare efter det.

Förgasarfoten ser ut ungefär såhär:
http://www.gtiklubben.nu/forum/attachme … 1367946255

Är det bara att ersätta förgasarfoten med den nya? Eller behöver jag pasta eller så? Är det bara att skruva bort dom fyra skruvarna och tippa förgasaren, eller behöver jag lossa vajrar och slangar?
Har min grabb tills i morgon så tänkte ge mig på det när han åkt till sin mamma så jag får skruva i fred.
Jag hoppas på att den från biltema passar. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 00029588/q

Jag har svarat på ditt PM. Du måste väck med insugsröret och plastkåpan, sen sitter det i princip med 4 skruv vill jag minnas. Jag fick dra ur nån vakuumslang som satt på plastkåpan, riktad mot torpeden.


Sök