läst igenom tråden igen då insperation behövdes föresten vad är fördelen med att ha kamsyncen också? tänkte köra trigger hjul som du har vet inte om kamsyncen är nödvändig?
läst igenom tråden igen då insperation behövdes :) föresten vad är fördelen med att ha kamsyncen också? tänkte köra trigger hjul som du har vet inte om kamsyncen är nödvändig? :)
Gött :)
Kamsyncen är ett måste om man ska köra sekventiell soppa och tändning med min triggersetup. Eftersom veven snurrar 2 varv när kammarna har snurrat 1 så vet ju inte styrenheten om veven är på varv 1 eller 2 vid en uppstart. Då använder man en punkt på kamdrevet som referens, så fort styrenheten fått signal om på vilken takt motorn befinner sig i börjar den tända och spruta in soppa, därefter används inte givaren mer då den nu kan förlita sig på triggerhjulet på veven.
På moderna motorer med vvt används dom mer. Då kammen/kammarna är vridbara under körning måste kamvinkel kunna avläsas.
Ska du köra originalsprut går det inte att köra med samma setup som mig då casen skiljer sig alldeles för att kunna få det att funka, ska du däremot köra med eftermarknadssprut rekommenderar jag det, tycker det känns tryggare att styra tändvinkel efter vevgivare, du har ju alltid lite rörelse i kamrem som kan göra någon grads skillnad. Därför jag bytte. :)
tack för ett bra svar! vad var det som gjorde att du bytte till 270 kammarna? bättre flöde?
Ingen fara!
Tyckte mest att det var en rolig grej att testa, nästintill ingen kör ju med solida tryckare i Sverige. Motorn tyckte om det i alla fall, har inte bänkat med dom än men den ville ha mycket mer soppa på varv än förra året vilket betyder att den andas bättre.
Haha, jag lever! Och det gör bilen också! 😄
Varit ute för en liten svacka när det gäller bilar på sistone. Tänkte jag skulle försöka ändra på detta.
Bilen har varit på pallbockar sen i oktober, motorn revs ut ganska fort efter det. Fick triggermissar på höga varv i slutet av förra säsongen, det visade sig bero på att bulten till remhjulet (vilket triggerhjulet är svetsat på) hade bankats lös att varvspärren antagligen. Har aldrig haft liknande problem innan. Och det som är ändrat är hårdare varvspärr på högre varv.
Ska dock vara noggranare med åtragningsmoment denna gången så det inte upprepas. Har även lite idéer på hur jag ska förstärka remhjulets fixering.
Har precis beställt alla delar till bygga ihop motorn igen så drar väl snart igång skulle jag tro. Kommer lite bilder på nuläget så länge!
Gött att se att ni lever Några andra planer förutom att fixa motorn?
Har du nå mysiga bilder från i sommras så får du lägga upp!
Haha jo för fan!
Grenröret ska byggas om till v-band mot turbon sen ska ett 0.82a/r v-band avgashus dit istället för mitt t3 0.63a/r. Kommer även prova lite annorlunda kaminställning. Annars förblir motor densamma. Har planer på glasfiberhuv då turbon kelat lite med insidan av den befintliga men får se när det blir av.
Kommer lite blandade bilder ifrån förra säsongen här: