3739
Sök

VW Vento 1.8 1996. Startar och dör efter en sekund.

245 Inlägg
16 mars 2017
Trådstartare
#1
Haft igång en VW Vento 1.8 bensin nu. För att få igång den fick jag byta bränslepump, bytte även tändstift. Bilen har stått orörd i mer än 3 år.

Bilen gick igång och gick perfekt, sedan skulle jag hissa upp bilen i fram för att få hjulen fria i luften och försöka få hjulen i rull. (Bromsarna har rostat fast troligtvis). Efter ett par sekunder började bilen varva upp till kanske 1500-2000 varv, fram och tillbaka utan att jag ens rörde gasen. Gick till kupén och när jag vred på tändingen och försökte starta igen så startade den i en sekund sedan dog (Var även ett jävla liv i mätarhuset, lampor slocknade o tändes, varvräknaren flög fram och tillbaka). Sen surade den ner sig totalt i soppa antagligen och ville inte alls.

Provade idag igen och den startar ju, men dör lika fort. Efter ett par försök börjar den bete sig konstigt i mätarhus igen.. blinkar o har sig. Sedan surar den ner sig igen och vill inte gå igång alls.

Teorier:
Startspärr
Glappande tändningslås, eventuellt att den återfjädrar nyckel för långt
Tändspole eller tändmodul/styrenhet som sjunger på sista versen.
Generator som laddar för lite

Bilen bryter tändningen på något vis, soppa finns.

Vad är era teorier?

En annan intressant sak som styrker att bilen bryter tändningen är att den liksom vid starttillfället reagerar på gas, men sedan dör den bara.

Har tyvärr bara tillgång till en nyckel så kan inte prova med en annan.
Senast redigerat av Wheel_Spin (16 mars 2017)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 mars 2017
#2
Du nämnde inget om batteriet..
3 år oladdat, och bilen går igång..
Du måste lista ut om det är el eller bränslefel.
Som du förtäljer så verkar det vara el..
Kolla  gnista först..
Man kan ju köra på startmotorn lite längre och se om gnista uteblir, fast man får ju vara 2 st..
Man kan ju lämpligtvis ta av säkringen till bränslepumpen först förståss. .
Senast redigerat av bowlinggreppet (17 mars 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

245 Inlägg
17 mars 2017
Trådstartare
#3
bowlinggreppet skrev:
Du nämnde inget om batteriet..
3 år oladdat, och bilen går igång..
Du måste lista ut om det är el eller bränslefel.
Som du förtäljer så verkar det vara el..
Kolla  gnista först..
Man kan ju köra på startmotorn lite längre och se om gnista uteblir, fast man får ju vara 2 st..

Batteriet är utbytt och laddat. Tror inte att ett bränslefel bryter tändningen direkt o får reläer o klicka av o på samt få lampor o mätare i mätarhus o leva jävel smile

Precis, var själv när jag kollade nu. Men har en lösning på o kolla på gnista själv ändå så får väl ta o göra de smile
Senast redigerat av Wheel_Spin (17 mars 2017)

2 037 Inlägg
17 mars 2017
#4
Startspärren gör så att den stannar efter ungefär en sekund,
Men med tanke på alla andra konstigheter så kanske det är tändlåset som orsakar så startspärren slår på?
Brukar även vara problem med att lödningarna vid kontakten i mätarhuset släpper.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 mars 2017
#5
Ja, det är märkligt vad tidens tand kan ställa till det med en bil, och detta på bara 3 år..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

245 Inlägg
17 mars 2017
Trådstartare
#6
MammDiin skrev:
Startspärren gör så att den stannar efter ungefär en sekund,
Men med tanke på alla andra konstigheter så kanske det är tändlåset som orsakar så startspärren slår på?
Brukar även vara problem med att lödningarna vid kontakten i mätarhuset släpper.

Precis. Också haft funderingar kring detta. Får kolla det.

2 250 Inlägg
17 mars 2017
#7
Spänningsfall...
Sån var min Passat när det inte blev tillräckligt hög spänning till delar efter startmotorn.

Det jag syftar på är dålig kontakt p g a
t ex oxid.
Oxiderade polskor, kabelskor o s v.


Lossa åtmindstone polskon på batteriet minispel först.
Följ kabeln från batteriplus ( till startmotor. Gör metalliskt ren alla kontaktytot på vägen dit.
Gör sen samma från minuspolskon.

Blir säkert bättre!


Sök