3520
Sök

Byta motor, opel calibra 91. c20xe till c25xe. Går det att göra lagligt?

4 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej äger en opel calibra 91 som jag skulle vilja byta motor i. Motor bytet är en c20xe  (2l rak 4) till c25xe  (2.5 v6)

Har försökt läst på om ämnet men hittar inte om det är möjligt. Kommer jag kunna klara besiktningen med detta och vad behövs isåfall göras?

Vet att motorn inte blir så svår att få i och få det att rulla men vilka regler är det som kan komma i vägen för mig?

Funderat på att köpa en calibra v6 men tror inte de blir billigare samt så blir allt jobb jag gjort på bilen ogjort.

Tack för all hjälp som kan ges!

2 250 Inlägg
18 mars 2017
#2
Om du inte berättar, så lär ingen en reagera på detta.

Såvida det inte är en som specialiserat sig på just din bilmodell.

Jag menar, hur troligt är det att nån överhuvudtaget ifrågasätter vilken motor som sitter i?

Möjligen vid något slags försäkringsärende, där för stark motor elker så, skulle vara bidragande till ev olycka.

2 250 Inlägg
18 mars 2017
#3
Om du inte berättar, så lär ingen ens reagera på detta.

Såvida det inte är en tjänsteman som specialiserat sig på just din bilmodell.

Jag menar, hur troligt är det att nån överhuvudtaget ifrågasätter vilken motor som sitter i?

Möjligen vid något slags försäkringsärende, där för stark motor elker så, skulle vara bidragande till ev olycka, skulle det kunna bli problem.

1 966 Inlägg
18 mars 2017
#4
SFRO:s lathund skrev:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

C20XE 150 hk 196 Nm
C25XE 170 hk 227 Nm

C25XE har 13 procent mer effekt och 15 procent mer vridmoment

4 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#5
Meaganeowner skrev:
Om du inte berättar, så lär ingen ens reagera på detta.

Såvida det inte är en tjänsteman som specialiserat sig på just din bilmodell.

Jag menar, hur troligt är det att nån överhuvudtaget ifrågasätter vilken motor som sitter i?

Möjligen vid något slags försäkringsärende, där för stark motor elker så, skulle vara bidragande till ev olycka, skulle det kunna bli problem.

Sant kanske inte är någon som kollar. Men går det att göra på lagligt sätt? För motorerna är ju rätt olika samt skulle va kul att få den reggad med v6'an smile

4 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#6
ehedman skrev:
SFRO:s lathund skrev:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

C20XE 150 hk 196 Nm
C25XE 170 hk 227 Nm

C25XE har 13 procent mer effekt och 15 procent mer vridmoment

Ah tack för infon! Får se om jag kan hitta vad opel har sagt smile

Men spelar det någon roll om motorn man byter till fanns som val på bilen man har? För om jag gör min bil som en calibra med c25xe (samma bromsar liknande) går det då att få den reggad med nya motorn? smile

1 966 Inlägg
18 mars 2017
#7
Round_Lake skrev:
Ah tack för infon! Får se om jag kan hitta vad opel har sagt smile

Men spelar det någon roll om motorn man byter till fanns som val på bilen man har? För om jag gör min bil som en calibra med c25xe (samma bromsar liknande) går det då att få den reggad med nya motorn? smile

Lugnt det. Ja, det känns rimligt att man ska kunna uppgradera bilen till ett motorstarkare alternativ som fanns original.


Sök