3679
Sök

Generatorrem gick av på Peugeot 307 -04 - Klarar jag mig till verkstaden?

7 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
Hej! Vill först bara tillägga att jag har väldigt dålig koll på bilar och behöver all hjälp jag kan få.

Iallafall, generatorremmen (multirem?) till min Peugeot 307 - 04 gick idag av på motorvägen . Det pep till och bilen varnade "Battery Charge Fault".

Kör hem bilen vilket tog ca 3 min (mycket rullande). Öppnar framlucka och ser att remmen till generatorn är försvunnen. Verkar som spännrullen har gått sönder då den inte går att snurra på, resten snurrar utan problem. (Kom fram till detta med mekanikern i telefon)

Jagade tag på en verkstad som kan fixa detta på måndag, men frågan är om jag klarar av att köra bilen dit, eller om att den kommer att dö på vägen. Det är ca 9,0 km till verkstaden via motorväg, tar ca 14 - 16 min beroende på trafik (kanske 10 - 12 min om jag kör dit den kvällen innan) . 

Vattenpumpen går inte på remmen, annars vet jag inte riktigt vad som påverkas.
Bör jag köra dit bilen med släp istället?

All hjälp uppskattas!

Mvh

Forummoderator
18 097 Inlägg
5 april 2017
Eftersom inte vattenpump går på remmen:

Ladda batteriet fullt över natten innan. Kör till verkstad med parkeringsljus på. ACC/kupéfläkt avslagen. Bör inte vara några problem alls. Har kört hem 4 mil en gång utan laddning (kontakten till generatorn hade ärgat sönder, kostade 8:- att fixa). Hade inte mycket att förlora där. Gick fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Eftersom inte vattenpump går på remmen:

Ladda batteriet fullt över natten innan. Kör till verkstad med parkeringsljus på. ACC/kupéfläkt avslagen. Bör inte vara några problem alls. Har kört hem 4 mil en gång utan laddning (kontakten till generatorn hade ärgat sönder, kostade 8:- att fixa). Hade inte mycket att förlora där. Gick fint.

Tack för tips! Lyckades hitta en verkstad som ligger bara 4 min från mig vilket är ca 5 km från mig.
Mitt batteri är bara 2 år gammalt så tar och laddar det fullt nu över helgen. Gör som du tipsade om och stänger av allt onödigt. Tycker jag borde ta mig till verkstaden utan problem. Tror batteriet har 62 ah vilket bort ge tillräckligt många minuter för mig att köra smile

7 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
Fick igång bilen igår, tekniskt handikappad som jag är så var inte spännrullen alls kass, utan det var bara att byta remmen. Dock var det ett jäkla meck att hitta rätt rem för det fanns 3 olika storlekar på biltema.
Slutade med att vi mätte med en måttband och köpte en sådan rem, dock så var den för lång så hela skiten slirade. Åkte och köpte en lite mindre och nu fungerar den perfekt!

Evildan
9 april 2017
Missat tråden innan.

Du får ta bort "tekniskt handikappad" ur ditt CV nu när du genomfört rembyte på fransyskan då franska bilar, enligt återkommande proffs på forumet, är riktigt svårskruvade.
Well done Sir!

Sök