21 april 2017
Trådstartare
Jag har problem med att motorlampan varnar vid start och när jag (via en kompis kompis) kollade upp felkoden så säger den katalysatorn (enligt honom). Han sa även att dessa bilar troligtvis har två katalysatorer och att det "ofta" är kommunikationen mellan dessa som är problemet. "Det blir skillnad mellan katalysatorerna och det känner systemet av och varnar".
Vid det tillfälle han kollade felkoden så släckte han också lampan och sedan var det bra i flera månader. Det är vid fuktigt väder som den tänds igen. Höst och vår. Bor i Kiruna så under vintrarna är det inga problem med slask och blött väglag.
Är det någon som har koll på vad det kan vara som jäklas?
Har denna bil två katalysatorer?
Kan det vara kablar mellan dessa som kanske "jordar" när det är slaskigt och då orsakar diff mellan katalysatorerna?
Vet inte om det kan ha med saken att göra men när vi släckte lampan så ville inte nyckeln fungera. Dvs den hittade inte chippet och bilen gick inte att starta, med nyckeln jag åkt dit med, förrän vi tog bort +polen och sedan satte dit den igen. Det låter kanske långsökt att det skulle ha med saken att göra men jag uppger allt i fall att någon varit med om något liknande. Nyckelproblemet har inte visat sig varken förr eller senare.
Eftersom lampan släcker sig själv när man passerat våren och även hösten så måste det ju vara så att den under "slaskiga förhållanden" tänds varje gång bilen startar..
Bilen går alltså utan problem sommar och vinter och även när lampan är tänd. Utöver att den just maskerar andra varningar som skulle kunna vara intressanta att ha koll på, samt att besiktningen antagligen inte blir helnöjd om den lyser den dagen.
Tacksam för alla tips/svar!
//Henrik