30 april 2017
Trådstartare
Hej!
Jag sitter och funderar efter att jag experimenterat med min bil lite.
Jag har en 945 med b230fk motor som är chippad med uppställt ladd.
Turbon är en 13c med original avlastningsventil monterad på turbinhuset, ja ni fattar smile
Jag köpte ett dumplock för att pröva hur motorkaraktären skulle ändras genom att köra utan avlastningsventil.
Jag kan redan allt om vad som händer OM man skulle installera en så kallad "öppen dump" när bilen använder sig utav LMM, det resulterar i att man tappar tomgången och bilen dör efter man släppt gasen och frikopplat.
Med ett dumplock installerat så blir det ju ingen återcirkulation utav redan uppmätt luft som passerat LMM.
Med ett dumplock så stannar ju uppmätt luft kvar i systemet och studsar mellan gasspjäll och turbin efter man släppt av gasen.
Mitt problem jag fick efter dumplocket satt på plats var att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar, alltså samma fenomen som om det skulle sitta en "öppen dump" på.
Jag var väldigt noga med att dra fast locket ordentligt samt även plugga vakuumslangen som går från insuget till original avlastningsventil.
Varför uppkommer detta fenomen med ett dumplock?!