3141
Sök

M235 vobblar efter däckbyte

89 Inlägg
13 maj 2017
Trådstartare
#1
Hej, bytte däck på min bmw m235 bak från goodyear 245/35r18 till nankang 225/35/r18, nu efteråt så vobblar bilen till över 100 när man gör omkörningar, att köra över 180kmh på ställen ja innan körde 240kmh på är inte att fundera på då bilen är alldeles för svajjig nu och känns allmänt otrevlig, är det däcken eller nått annat som kan va galet? Kan tillägga att bakfälgarna kommer från fabrik bredare än fram och med 245 som standard samt 225 fram.


Forummoderator
18 013 Inlägg
13 maj 2017
#2
mercedezz skrev:
Hej, bytte däck på min bmw m235 bak från goodyear 245/35r18 till nankang 225/35/r18, nu efteråt så vobblar bilen till över 100 när man gör omkörningar, att köra över 180kmh på ställen ja innan körde 240kmh på är inte att fundera på då bilen är alldeles för svajjig nu och känns allmänt otrevlig, är det däcken eller nått annat som kan va galet? Kan tillägga att bakfälgarna kommer från fabrik bredare än fram och med 245 som standard samt 225 fram.

Åk till dina lokala däcknasare och fråga om de har en maskin som kan kontrollera hjulens rundhet. Fick göra det själv häromdagen då jag upplevde obalans i bilen med nya 285/35/20 eller nåt. Han slängde på några i sammanhanget små tyngder "10g är ingenting" och problemet var löst. Nästa steg hade varit en fyrhjulsinställning. Slapp det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 maj 2017
#3
Var det billiga däck, Isåfall har du kanske problemet där..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

89 Inlägg
13 maj 2017
Trådstartare
#4
Ok, har dock ingen obalans bara svajj. Tillägger att de är 225/40 bak nu, ska va 245/35 orginal


89 Inlägg
13 maj 2017
Trådstartare
#5
Jo men ska en bil som ä så styv i kaross gå från m bil till volvo 945 på ett par däck känns mysko


Forummoderator
18 013 Inlägg
13 maj 2017
#6
mercedezz skrev:
Ok, har dock ingen obalans bara svajj. Tillägger att de är 225/40 bak nu, ska va 245/35 orginal

Obalans är en sak. Orundhet en annan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 maj 2017
#7
Vänta nu. Nu fick jag såna dära konstiga premiumbilstrådsvibbar. Du har tjackat en bil för 300-400k (?) men sätter på Nankangdäck för 790:- som du klagar på när du kör i 180 mot förut 240? Jag tror jag tolkade det så.

Lösningen: Köp andra däck om du ska utforska den mörka sidan. Det finns sk. premiumdäck till din sk. premiumbil. (Vad säger Unleash om den lösningen?)

Seriöst tips: forska lite vad andra klämt på som kör samma bil du har. Däck beter sig olika på fler sätt än att det står Goodyear eller Michelin etc, och ska du trycka upp bilen i sådana hastigheter så är det ju 94 eller 97 som gäller i belastningsindex. Räkna dock med att bilen blir tråkig på spåriga motorvägar när det går i 90.

Apropå det där med däck. Mina däck som sitter på Brooklandsräsern kostade fan 2 kakor per sula. Trots att biljäveln bara går i 90. (Så vitt jag vet so far.) Hur rimmar det med logiken "Vi som har råd att köra och laga köper premium"?

Fånig parallell som inte riktas mot ts i denna tråd. Ni andra är emellertid minst lika bra som Kroatiens bidrag, italienska operahalvan. Kärlek till alla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 632 Inlägg
14 maj 2017
#8
Om du har olika fälgbredd just för att du ska ha bredare däck bak, så monterar man inte lika breda däck runt om.

De/Dem

89 Inlägg
15 maj 2017
Trådstartare
#9
Nä men syftet var väll att utesluta andra fel, är det däckena är det ju lugnt. Syftet med dom var att elda upp dom i sidled;)



Sök