3406
Sök

Märkesverkstad eller ej vid service?

10 Inlägg
10 maj 2017
Trådstartare
Det är dags för vår Skoda Superb -14 automat med 4x4 att få sin 6000 milaservice.
Samtliga oljor skall bytas, så det är en maffig service.

Kollade med vår lokala märkesverkstad Berners och fick ett pris på 9400:-.
Tyckte det lät mycket så jag ringde till en BDS-ansluten verkstad där jag känner ägaren och fick ett pris på 7000:-.

Nu är frågan... är det något som gör att jag borde välja den dyrare märkesverkstaden?

Bara priset på oljan var det dubbla hos märkesverkstaden.

5 686 Inlägg
10 maj 2017
Rekommenderar alltid märkesverkstad för att vara helt säker på att allt blir rätt gjort.

Allmärkesverkstäder har tyvärr inte all verkstadsinformation som en märkesverkstad har, kan till och med skilja på serviceintervallen beroende på vilka system dom kör med.

Däremot så är det inte speciellt svårt att byta alla oljor på en 2014 Superb med DSG.
Haldexen är så gott som omöjlig att klanta sig på och samma med motoroljan.
Växellådan däremot ska fyllas med rätt verktyg och sen köras upp i korrekt temp  för att sedan tömma ut överflödig olja, väldigt viktigt då volymen på oljan ändras beroende på temp, görs inte detta så kan växellådan ta skada.

En annan anledning är att det blir mycket svårare att kunna få goodwill hos märkesverkstaden i framtiden om nu något större haveri skulle inträffa ifall du inte servat hos Skoda.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 maj 2017
webkocken skrev:
Det är dags för vår Skoda Superb -14 automat med 4x4 att få sin 6000 milaservice.

Tyckte det lät mycket så jag ringde till en BDS-ansluten verkstad där jag känner ägaren och fick ett pris på 7000:-.

Nu är frågan... är det något som gör att jag borde välja den dyrare märkesverkstaden?

Hur är det med garantier på den? Garantier lär falla bort om inte märkesverkstaden får pilla på den.

Annars låter det som om det kan vara värt 2k extra faktiskt. Om du skulle serva den själv till självkostnadspris så lönar det sig definitivt att göra det själv om du behåller bilen mer än 5 år men knappast annars. Det du påverkar är ju andrahandsvärdet. En bil utan stämplad bok kan ge lite mindre om den är hyfsat ny, knappast efter 10år.

Edit: Well, rätt mycket som Simlar skrev.
Senast redigerat av caromania (10 maj 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
11 maj 2017
webkocken skrev:

Jag har en Volvo V70 -14. Skaffade serviceavtal hos bilia och betalar 280 kr/mån. Då betalar man inget för basservicen, alla oljor o filter ingår. Skönt när det väl är dax för service. Så det är verkligen att rekommendera. Du har ju ändå en hyggligt ny bil.

10 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
caromania skrev:
webkocken skrev:

Hur är det med garantier på den? Garantier lär falla bort om inte märkesverkstaden får pilla på den.

Annars låter det som om det kan vara värt 2k extra faktiskt. Om du skulle serva den själv till självkostnadspris så lönar det sig definitivt att göra det själv om du behåller bilen mer än 5 år men knappast annars. Det du påverkar är ju andrahandsvärdet. En bil utan stämplad bok kan ge lite mindre om den är hyfsat ny, knappast efter 10år.

Edit: Well, rätt mycket som Simlar skrev.

Fast en stämpel får jag ju hos en BDS-firma med... det står på deras hemsida att man har bibehållen nybilsgaranti.

10 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
Meckman skrev:
webkocken skrev:

Jag har en Volvo V70 -14. Skaffade serviceavtal hos bilia och betalar 280 kr/mån. Då betalar man inget för basservicen, alla oljor o filter ingår. Skönt när det väl är dax för service. Så det är verkligen att rekommendera. Du har ju ändå en hyggligt ny bil.

Går tyvärr inte att teckna serviceavtal om man inte har köpt bilen ny.

Sök