3339
Sök

Kylning

85 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#1
Tja. Har en plymouth valiant med slant 6. 

Min kylare jag har på nu är 30cm bredare och 3cm högre än orginal. Bilen kommer inte upp i normal arbetstempratur. Den blir lite mera än fesjummen. Har bytt vattenpump och termostat. Termostaten ska öppna vid 71c. Jag funderar på om det kan bero på att kylaren är för stor för min motor. Jag får göra rent stiftena efter ca 20-30mil för den börjar hacka o spotta. Sen efter jag gjort rent dom går den kanon. Min teori är att motorn och stiftena inte kommer upp i normal arbetstempratur o därmed inte blir så varma så dom blir tillräckligt rena. Har kapat några plåtar så man får en fyrkant som motsvarar orginal kylaren. Eller tror ni det är ett annat fel och isåfall vad?    //mvh alex


1 705 Inlägg
16 maj 2017
#2
Det ska inte spela någon roll hur stor kylare du har, termostaten ska ju ändå inte släppa förbi vattnet förräns motorn nått korrekt arbetstemperatur.

Har du kollat så att termostaten fungerar och att det är rätt temp på den?


85 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#3
rcy skrev:
Det ska inte spela någon roll hur stor kylare du har, termostaten ska ju ändå inte släppa förbi vattnet förräns motorn nått korrekt arbetstemperatur.

Har du kollat så att termostaten fungerar och att det är rätt temp på den?

Nej inte direkt. Den är ju ny.  Så antar att ja får kolla när den öppnar på spisen. Får kanske köpa en termostat på 91c så kanske de går bättre smile


1 705 Inlägg
16 maj 2017
#4
19alex91 skrev:
rcy skrev:
Det ska inte spela någon roll hur stor kylare du har, termostaten ska ju ändå inte släppa förbi vattnet förräns motorn nått korrekt arbetstemperatur.

Har du kollat så att termostaten fungerar och att det är rätt temp på den?

Nej inte direkt. Den är ju ny.  Så antar att ja får kolla när den öppnar på spisen. Får kanske köpa en termostat på 91c så kanske de går bättre smile

Vad ska det vara i motorn? Kanske vore en bättre ide att kolla upp det istället för att prova sig fram? smile

71 grader är lågt, men å andra sidan har jag väldigt liten erfarenhet av jänkare så jag vågar inte uttala mig om vad som är normalt där. smile


688 Inlägg
16 maj 2017
#5
I norden är nog allt under 80 grader för kallt. Sku tippa på att 85 graders termostat sku göra susen.


85 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#6
Curse skrev:
I norden är nog allt under 80 grader för kallt. Sku tippa på att 85 graders termostat sku göra susen.

Okej. På hansenrasing har dom 71c   81c   och 91c


1 705 Inlägg
16 maj 2017
#7
Nu åker jag mest Saab så jag vet inte hur jämförbart det är, men där är standardtermostaten 89 grader. Finns även en 92 graders för bilar som enbart körs på vinterhalvåret.

Med tanke på att du har en överdimensionerad kylare så skulle jag nog prova med en betydligt varmare termostat. Din kylare borde få ner tempen på vattnet väldigt snabbt så fort termostaten öppnar, så jag gissar på att din motor helt enkelt aldrig klarar att bli varm.

Tänk på att kokpunkten i en bil ligger över 100 grader eftersom det är ett trycksatt system, det är inte ovanligt att man är uppe över 120 grader innan det ens blir ett problem.
Exempelvis så har min 9-3 med 2.3 liters motor en optimal arbetstemp på 98 grader.

Jag har lite svårt att se varför man ens skulle vilja ha en termostat på 71 grader, men det kanske har med långsam cruising varma sommardagar att göra. Jag är som sagt inte så insatt i jänkare. big_smile


85 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#8
rcy skrev:
Nu åker jag mest Saab så jag vet inte hur jämförbart det är, men där är standardtermostaten 89 grader. Finns även en 92 graders för bilar som enbart körs på vinterhalvåret.

Med tanke på att du har en överdimensionerad kylare så skulle jag nog prova med en betydligt varmare termostat. Din kylare borde få ner tempen på vattnet väldigt snabbt så fort termostaten öppnar, så jag gissar på att din motor helt enkelt aldrig klarar att bli varm.

Tänk på att kokpunkten i en bil ligger över 100 grader eftersom det är ett trycksatt system, det är inte ovanligt att man är uppe över 120 grader innan det ens blir ett problem.
Exempelvis så har min 9-3 med 2.3 liters motor en optimal arbetstemp på 98 grader.

Jag har lite svårt att se varför man ens skulle vilja ha en termostat på 71 grader, men det kanske har med långsam cruising varma sommardagar att göra. Jag är som sagt inte så insatt i jänkare. big_smile

Ja okej. Haha ja kom över denna termostat bara. Sen såg ja att de va dör 71c men tror ja byter till 91. smile     men de borde väll vara en anledning till att tändstiftena krånglar? Allså att motorn inte kommer upp i temp smile


1 705 Inlägg
16 maj 2017
#9
19alex91 skrev:
rcy skrev:
Nu åker jag mest Saab så jag vet inte hur jämförbart det är, men där är standardtermostaten 89 grader. Finns även en 92 graders för bilar som enbart körs på vinterhalvåret.

Med tanke på att du har en överdimensionerad kylare så skulle jag nog prova med en betydligt varmare termostat. Din kylare borde få ner tempen på vattnet väldigt snabbt så fort termostaten öppnar, så jag gissar på att din motor helt enkelt aldrig klarar att bli varm.

Tänk på att kokpunkten i en bil ligger över 100 grader eftersom det är ett trycksatt system, det är inte ovanligt att man är uppe över 120 grader innan det ens blir ett problem.
Exempelvis så har min 9-3 med 2.3 liters motor en optimal arbetstemp på 98 grader.

Jag har lite svårt att se varför man ens skulle vilja ha en termostat på 71 grader, men det kanske har med långsam cruising varma sommardagar att göra. Jag är som sagt inte så insatt i jänkare. big_smile

Ja okej. Haha ja kom över denna termostat bara. Sen såg ja att de va dör 71c men tror ja byter till 91. smile     men de borde väll vara en anledning till att tändstiftena krånglar? Allså att motorn inte kommer upp i temp smile

Mycket möjligt, den går ju antagligen alldeles för fett om den går på kallstart jämnt.
Men försök få reda på vad det ska vara för termostat i motorn och lägg dig så nära som möjligt. Någon grad hit eller dit gör ingen större skillnad men 20 grader fel är nog lite väl mycket.
Senast redigerat av rcy (16 maj 2017)



Sök