2332
Sök

Köpråd, bil för ca. 80-90k

27 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
Tjena,

Har fixat kortet för ca. 3 veckor sedan och kollar efter en bil nu, haft en Peugot 206 jag övningskört med i ca 2 års tid. Men nu efter att ha jobbat ihop så har jag bestämt mig för uppgradera garaget.

Mina kriterier är:
VW Golf
BMW 1-serie
BMW 3-serie.

Eftersom jag inte har någon kunskap om bilar vänder jag mig hit om rådgivning och hjälp.
Vad bör jag tänka på när jag söker på dessa bilar, miltal, problem som dyker upp & de vanligaste slitagedelarna.

Jag uppskattar er hjälp, men var god och håll er till de bilmärken jag uppget, och allt annat irrelevant.

(MOD får gärna flytta till rätt kategori ifall jag hamnat fel)

4 137 Inlägg
16 maj 2017
Uppgradera garaget med ett ytterliggare bekymmer  ?
Skämt å sido  dom har nog hygglig kvalitet, om dom är ordentligt servade, annars är det katastrof
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

27 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
spillolja skrev:
Uppgradera garaget med ett ytterliggare bekymmer  ?
Skämt å sido  dom har nog hygglig kvalitet, om dom är ordentligt servade, annars är det katastrof
wink

Hahaha, Peugoten var för övningsköra, billig, liten och enkel.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 maj 2017
vilken 1 serie respektive 3 serie är det som är intressant ? 118d eller 335i ?

Golfen hade jag inte funderat vidare på, jämfört med bmwn så är den enormt tråkig och känns överlag inget vidare premium. VW känns enligt mig ofta lite billiga i inredningsdetaljer osv

27 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
SportPilot skrev:
vilken 1 serie respektive 3 serie är det som är intressant ? 118d eller 335i ?

Golfen hade jag inte funderat vidare på, jämfört med bmwn så är den enormt tråkig och känns överlag inget vidare premium. VW känns enligt mig ofta lite billiga i inredningsdetaljer osv

Kan ingenting om det där, d är väl disel, haha?

Så länge den har 5 dörrar och följer mina kriterier är jag tacksam smile

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 maj 2017
Skippa Golfen. Klart du ska ha en BMW! Men 1-serien är en smula trång. En 3-serie blir säkert bra. Se till och köpa ett välservat exemplar och kolla upp historiken på den innan köp.

Sen ska du inte förakta diesel. Skatten är högre men det beror på modell. De drar mindre och och är bra mycket rappare än motsvarande bensinburk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

98 Inlägg
17 maj 2017
d står för diesel ja. Men han undrar hur bråttom du har från punkt a till punk b. Ska det gå billigt och lugnt eller vill du att det ska röra på sig?

4 261 Inlägg
17 maj 2017
skulle satsa på en jättefin e46 330 och spara resten av pengarna för framtida reparationer samt slitdelar, bromsar/skivor/service/framvagn etc. Annars får du en skitfin e90 330 för dom pengarna. om kraft är viktigt 330 för jag tycker att 325 är tråkiga. vanliga fel? kolla kylning/lyssna efter missljud i framvagn/vibrationer i ratt över 80km/h 6orna som sitter i dom har inga problem med kedja osv men lyssna på motorn ordentligt så att allt flyter på fint. skulle skita i diesel för dom pengarna, 320d e90 vetja att turbon kan gå, inte så ovanligt, kedjan har ja också hört ska jävlas med e90 320d. Så kolla nog på 330 är mitt tips.

4 137 Inlägg
17 maj 2017
EN VW Golf VI från 2011 får man för dom pengarna
https://www.blocket.se/boden/Golf_i_top … 22&w=3

dom är ganska dyra på begagnatmarkanden
välj en med manuell växellåda så bör problemen vara minimala

jag har snart kört 10.000mil med min

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

27 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Skippa Golfen. Klart du ska ha en BMW! Men 1-serien är en smula trång. En 3-serie blir säkert bra. Se till och köpa ett välservat exemplar och kolla upp historiken på den innan köp.

Sen ska du inte förakta diesel. Skatten är högre men det beror på modell. De drar mindre och och är bra mycket rappare än motsvarande bensinburk.

Har också för mig att 1-serien är trång. Kanske mer nice med 3-serien då.  För att 5 serien är för stor tycker jag som första bil.

ajajajdentogilla skrev:
d står för diesel ja. Men han undrar hur bråttom du har från punkt a till punk b. Ska det gå billigt och lugnt eller vill du att det ska röra på sig?

Asså vill ju ha över 150 hästar om det är möjligt, och så snål som möjligt. Men jag förstår ju om dem två bitarna inte går ihop.

panda666 skrev:
skulle satsa på en jättefin e46 330 och spara resten av pengarna för framtida reparationer samt slitdelar, bromsar/skivor/service/framvagn etc. Annars får du en skitfin e90 330 för dom pengarna. om kraft är viktigt 330 för jag tycker att 325 är tråkiga. vanliga fel? kolla kylning/lyssna efter missljud i framvagn/vibrationer i ratt över 80km/h 6orna som sitter i dom har inga problem med kedja osv men lyssna på motorn ordentligt så att allt flyter på fint. skulle skita i diesel för dom pengarna, 320d e90 vetja att turbon kan gå, inte så ovanligt, kedjan har ja också hört ska jävlas med e90 320d. Så kolla nog på 330 är mitt tips.

Skall kolla upp lite om dem

spillolja skrev:
EN VW Golf VI från 2011 får man för dom pengarna
https://www.blocket.se/boden/Golf_i_top … 22&w=3

dom är ganska dyra på begagnatmarkanden
välj en med manuell växellåda så bör problemen vara minimala

jag har snart kört 10.000mil med min

Jag drogs lite till golf efter körskolan och uppkörningen. Köper jag så är det absolut manuell.

Tack så mycket för alla svar!!!

27 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
https://www.blocket.se/orebro/BMW_325_I … .htm?ca=11

https://www.blocket.se/goteborg/BMW_318 … .htm?ca=11

Kollat lite på dessa två, synpunkter?
Vad är + vad är -?
Varför skiljer sig priset så mycket?

1 192 Inlägg
17 maj 2017
Jag tycker inte att 1-serie är alls trång så länge man inte sitter 5 pers i bilen. Den är lite trång i baksätet men vilken bil i "golfklassen" är inte det? Vad ska du använda bilen till?

1-serie tycker jag är perfekt för den yngre målgruppen. De är mer prisvärda, går billigare och kostar ofta mindre att försäkra. Dessutom är de lite roligare att köra smile

Jag tycker personligen att 3-serien ser betydligt bättre ut men en 1-serie med Msport paket ligger inom din budget och ser riktigt fräna ut också smile

Exempelvis
https://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_120 … mp;amp;w=3

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 maj 2017
universe skrev:
https://www.blocket.se/orebro/BMW_325_I___11000_Mil___Svensksald_72994730.htm?ca=11

https://www.blocket.se/goteborg/BMW_318 … .htm?ca=11

Kollat lite på dessa två, synpunkter?
Vad är + vad är -?
Varför skiljer sig priset så mycket?

anledningen till att priset skiljer en del är att den ena är 5 år nyare...

Fördelen med 318d är att den är väldigt ekonomisk att äga, går billigt och inte jätte högskatt
Nackdelen är väl att det inte är något fartmonster direkt, men med en optimering så blir den ganska pigg ändå.

Fördelen med 325an är att den har en mycket trevligare motorkaraktär, den ser ut att ha helt okej med utrustning. Sen är den ganska mycket piggare än 318d.

Nackdelen är väl att den dricker lite mera bränsle, skulle gissa på att både skatt och försäkring är lite dyrare också. Den dricker runt 0,8-0,9 blandat och en 318d kan du ganska enkelt köra på 0,5 blandat.

Sök