3731
Sök

Kanske vill köpa en Audi 80 (b4) - Vad tycker ni?

53 Inlägg
18 maj 2017
Trådstartare
Hej Garaget.
Jag spanar just nu på en första bil. Har redan frågat om Honda Civic kombi i en annan tråd. Andra bilen jag är sugen på är Audi 80.

Farsan hade en gammal 100 CC Avant som jag gillade, stor jävel som ändå gick att köra busigt med. Men den ligger på skroten nu, och de jag hittat till salu nu verkar lite skruttiga. Så det blir nog ingen sån. sad

Har däremot sett några 80 för runt 10-15000 kr som ser fräscha ut.

Vad tycker Garaget om Audi 80, sista generationen? Vad ska jag kolla efter när jag ska köpa? Vanliga problem osv. Mest intresserad av 2.0 eller 1.8 motorn. Sen blir de för törstiga.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2017
Om du nu inte verkligen verkligen VERKLIGEN vill ha en 80...så hade jag letat efter något nyare för de slantarna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

53 Inlägg
18 maj 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
Om du nu inte verkligen verkligen VERKLIGEN vill ha en 80...så hade jag letat efter något nyare för de slantarna.

Såååå... det är en skitbil, typ? yikes

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2017
noob_robban skrev:
it_mutt skrev:

Mnjaäaeae, men, för 10-15.000kr får du en bil som är betydligt nyare, eller åtminstone som känns/ser ut/upplevs som betydligt nyare.

Har själv bara haft en 80 från...hedenhös. Var inget fel på den, men den kändes redan då "gammal".

Nu tänker jag inte dra igång en diskussion om A4 B5, men, då det är efterföljaren (och just då känns betydligt nyare än en 80, även om A4:an också börjar bli till åren givetvis) och det finns bra exemplar att hitta, så kanske det kan vara ett alternativ.

Och vill man inte hoppa på det tåget finns det ju givetvis tonvis med andra bilar att välja på.
Senast redigerat av it_mutt (18 maj 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

53 Inlägg
18 maj 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
noob_robban skrev:
it_mutt skrev:

Mnjaäaeae, men, för 10-15.000kr får du en bil som är betydligt nyare, eller åtminstone som känns/ser ut/upplevs som betydligt nyare.

Har själv bara haft en 80 från...hedenhös. Var inget fel på den, men den kändes redan då "gammal".

Nu tänker jag inte dra igång en diskussion om A4 B5, men, då det är efterföljaren (och just då känns betydligt nyare än en 80, även om A4:an också börjar bli till åren givetvis) och det finns bra exemplar att hitta, så kanske det kan vara ett alternativ.

Och vill man inte hoppa på det tåget finns det ju givetvis tonvis med andra bilar att välja på.

Aha, jag tror jag förstår vad du menar.
Jag är dock van vid gamla bilar. BMW e34, e36, Audi 100, Volvo 240. Det är såna bilar jag vuxit upp med och kört, så det är liksom hemma för mig. Så att den saknar moderna manicker och har velourklädsel är inget negativt för mig på det sättet.
Men hur är den att köra? Är även växellådan och väghållningen från Hedenhös, till exempel?

6 063 Inlägg
18 maj 2017
Jag är inget fan av audi men 80 B4 är faktiskt en riktigt bra bil. Jag har haft två och utifrån det råder jag dig att undvika V6, undvika automat och för enkelhetens skulle kan du nog undvika quattro också. 2,0E är perfekt, ingen raket men det är ju i princip en golfmotor som bara rullar och rullar. Kolla så inte ventiltätningarna är dåliga bara, det är ganska vanligt och då dricker dom olja. Väghållningen är okej, gamla audi brukar vara framtunga men det blir inte så farligt med en fyrcylindrig. En riktigt bra bruksbil skulle jag säga, som visserligen är gammal nu men var modern för sin tid.

53 Inlägg
18 maj 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Jag är inget fan av audi men 80 B4 är faktiskt en riktigt bra bil. Jag har haft två och utifrån det råder jag dig att undvika V6, undvika automat och för enkelhetens skulle kan du nog undvika quattro också. 2,0E är perfekt, ingen raket men det är ju i princip en golfmotor som bara rullar och rullar. Kolla så inte ventiltätningarna är dåliga bara, det är ganska vanligt och då dricker dom olja. Väghållningen är okej, gamla audi brukar vara framtunga men det blir inte så farligt med en fyrcylindrig. En riktigt bra bruksbil skulle jag säga, som visserligen är gammal nu men var modern för sin tid.

En manuell 2,0E är ju faktiskt det jag tittar mest på. Behöver inte gå snabbt, bara den går långt. wink
Jag hade faktiskt mina misstankar om att en större motor skulle skapa bekymmer på ett eller annat sätt. Men mest kollar jag på bränsleförbrukningen.

Bra tips med ventiltätningarna. Det känns bättre att ha något specifikt att leta efter, och inte bara fråga säljaren "Ööh... går den bra?" och hoppas att han är ärlig.

6 063 Inlägg
18 maj 2017
V6:orna är hemska. De har inte så jäkla många hästar men de drar löjligt mycket soppa och är svårskruvade.

53 Inlägg
18 maj 2017
Trådstartare
Just det. Läste/hörde också nån gång nånstans att Audi hade bland de bästa rostskydden jämfört med andra samtida bilar. Stämmer detta, tro? Kan ha varit en sån sak som fick min uppmärksamhet för Audi och tänka att de var hög kvalitet.

6 063 Inlägg
18 maj 2017
Jo, de är ganska rostfria faktiskt, jämfört med andra bilar från samma period. Men efter 25 år och många mil på saltade vägar brukar det ändå kunna vara lite runt skärmkanter bland annat. Oftast inte så allvarligt.

Sök