3590
Sök

Överpriser på begagnade bilar?

193 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#1
Jag reagerar väldigt över vilka överpriser det blivit på begagnade bilar jämfört med för 7-8 år sedan.
Om jag skulle köpa motsvarande bil som jag gjort tidigare vad gäller ålder, utrustning, skick, osv så ser jag en prisökning på mellan femtio och hundra procent! Det är helt hutlöst enligt mig.

Visst bygger hela systemet på att allt ska bli dyrare och så är det mer utrustning som standard i dagens bilar, men nybilspriset har inte förändrats speciellt mycket för det.
Den låga räntan bidrar alla gånger till att priserna går upp och jag förstår att man som säljare vill få så mycket som möjligt för bilen, men det finns väl en gräns?

De marknadsanpassade priserna har gjort att jag nu istället börjar kolla på att köpa helt ny bil då det ekonomiska steget inte längre är alls lika stort och då får jag ju dessutom sätta min egen touch på bilen med färg, utrustningsval osv.

Vad anser ni om bilmarknadens priser?
Senast redigerat av Stennert (16 maj 2017)

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
16 maj 2017
#2
Allt är ju relativt.
Jag som kikat på XC60 i ett par år nu ser att vissa modeller av denna håller ett ohyggligt högt andrahandspris. Samtidigt säljer de ändå som smör.
Jag var för några år sen iväg med en kollega som skulle köpa just en XC60, begagnad. 300.000:- fick han hosta upp för en 4 år gammal bil med.. Ja, vad kan det ha varit, 6k på mätaren? Ganska normalt utrustad och inget pampigt i motorväg (D3?). För inte alls många tiotusen till hade han kunnat ta en fabriksny.
De är så jävla poppis att folk kastar pengar efter dessa.

Jag vet också ett fåtal som köpte exempelvis nya XC90 när den lanserades. De var tidigt ute och fick några av de första bilarna. De som beställde senare fick ju vänta uppåt ett år på sin modell. Det gjorde att person #1 kunde sälja sin ett halvår-år senare och få tillbaka varenda krona. Någon enstaka påstod även att han faktiskt tjänade en slant på affären.

Tillgång och efterfrågan...

Tada.wav

1 146 Inlägg
16 maj 2017
#3
Sen varierar de model till model och bil till bil.  Vet att en Saab 9000 i fint skick kan gå för 30k relativt snabbt med 25k på mätaren, medans en i dålig skick går för 5k. Sedan finns modeller som håller sitt värde ruskigt bra i flera åt tex V50 och V70 känns som de inte har fallit i värde något de senaste 2-3 åren.

6 632 Inlägg
16 maj 2017
#4
Finns inget som har mer överpris än a-traktorer

De/Dem

7 454 Inlägg
16 maj 2017
#5
xXSammy skrev:
Finns inget som har mer överpris än a-traktorer

Håller med.
Kolla t ex på en A-traktorreggad Jimny och en vanlig PV-reggad Jimny.
Priset är 2 till 3 gånger högre på den A-traktorreggade.

7 454 Inlägg
16 maj 2017
#6
Ett par andra bilfabrikat som har märkliga prisskillnader är Jeep Wrangler YJ/TJ v s Jeep Cherokee XJ/JK.
Mekaniskt identiska med små skillnader.
Wranglerbilarna värda mellan 2 och 5 gånger så mycket.

Land Rover Defender  har ett ohemult mycket högre värde än Land Rover Discovery.
Även här mekaniskt identiska med små skillnader.

Marknaden och "villha-faktorn" som styr.

I båda ovan uppräknade fallen är de med sämsta andrahandsvärdet och högst nybilspris mindre värda, trots att de är ofantligt mycket mera bil.

Både Wrangler och Defender är otidsenliga och primitiva jämfört med deras respektive "syskon".

Personligen håller jag www.bilpriser.se som rikslikare.
Biluppgifter.se och vikoperdinbil.se spretar betänkligt prismässigt och ger i vissa fall överpriser, och undervärderar i andra fall.
Jämförde på skoj priserna på den Wrangler -11 som begärs 300.000:- för på Blocket trots att det är en privatimport med okänd historik och dessutom den mindre attraktiva 2-d-modellen.

Det är mycket man inte förstår, som motorjournalisten Håkan Mattson brukar säga/skriva.

Muttley
16 maj 2017
#7
amazinjoey skrev:
Sen varierar de model till model och bil till bil.  Vet att en Saab 9000 i fint skick kan gå för 30k relativt snabbt med 25k på mätaren, medans en i dålig skick går för 5k. Sedan finns modeller som håller sitt värde ruskigt bra i flera åt tex V50 och V70 känns som de inte har fallit i värde något de senaste 2-3 åren.

Vi tar en 2014 v70 D4
http://www.vibilagare.se/test/biltester … 70-d4-2014
Nypris 323000 (automat 342900)   (ja ohyggligt dyrt för en volvo)

Någon minuts ögnande på blocket bland bilfirmor så säg 199 000 kr oprutat.   De är ändå ett tapp på 39%
Ca 41000 om året.

Så nog tappar de smile  Att de känns dyra är ju att de är dyra från början.

En del som kanske spelar roll är att vi har mer pengar idag än förr och folk kan betala bra för begagnat även om de blir billigare månadskostnad att plocka ut en billigare (50-100tusen mindre än v70) och får samma kvalitet smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 maj 2017
#8
Idag ligger det i modet att man ska ha en nyare bil, lägg därtill att folk tjänar mer och att det är lättare att få kredit och lån (till allt möjligt) vilket gör att folk är mer villiga att lägga pengar på en bil.
Detta innebär i sin tur att det är många fler spekulanter än tidigare på nyare bilar vilket innebär att efterfrågan är hög och därför drivs priserna uppåt.

Å andra sidan så vill ju den som säljer sin nyare bil få tillbaka så mycket som möjligt så den kan lägga de pengarna på en ännu nyare bil/annan modell och om det finns gått om köpare som är beredda att betala så faller det sig naturligt att priserna blir höga/högre.

Borde det finnas någon gräns? Nej egentligen inte, detta är hur en marknadsekonomi bör fungera.
Irriterande? Givetvis så länge man är köpare och inte säljare:P

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

4 143 Inlägg
16 maj 2017
#9
kan tänkas att det går fler gamla begagnade bilar på export  till ex. Östeuropa och Afrika, vilket håller uppe priserna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

108 Inlägg
16 maj 2017
#10
xXSammy skrev:
Finns inget som har mer överpris än a-traktorer

Precis.

En volvo 745 som är garagelackad och med två växellådor så den inte går över 30kmh för 40.000 är ju egentligen vansinne. Det finns inga fördelar förutom att man just får köra dom som 15åring.

6 632 Inlägg
16 maj 2017
#11
jenstornqvist skrev:
xXSammy skrev:
Finns inget som har mer överpris än a-traktorer

Precis.

En volvo 745 som är garagelackad och med två växellådor så den inte går över 30kmh för 40.000 är ju egentligen vansinne. Det finns inga fördelar förutom att man just får köra dom som 15åring.

glöm inte att även om bilarna skulle ha original drivlina så skulle de aldrig gå igenom besiktningen för bromsarna är slut, bromsrören är påväg att gå av och alla leder är minst 2 mm spel i tongue
Senast redigerat av xXSammy (16 maj 2017)

De/Dem

4 143 Inlägg
16 maj 2017
#12
xXSammy skrev:
glöm inte att även om bilarna skulle ha original drivlina så skulle de aldrig gå igenom besiktningen för bromsarna är slut, bromsrören är påväg att gå av och alla leder är minst 2 mm spel i tongue

Det lär vara ändring på G när det gäller denna biten
http://teknikensvarld.se/nu-maste-a-tra … ar-367816/

troligen minst en som kommer att förpassas till skrotupplaget

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 632 Inlägg
16 maj 2017
#13
spillolja skrev:
Det lär vara ändring på G när det gäller denna biten
http://teknikensvarld.se/nu-maste-a-tra … ar-367816/

troligen minst en som kommer att förpassas till skrotupplaget

Mja..
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … r/Traktor/
Kontrollbesiktning:

    Traktor a – nej.
    Traktor b – inte idag men krav på kontrollbesiktning kommer att införas för traktor b våren 2018 (tvingande krav inom EU)

De/Dem

4 143 Inlägg
16 maj 2017
#14

Sidan är i inte uppdaterad fullt ut, igentligen är det inte någon som vet hut det kommer att fungera med den nya 14-månadersregeln för Personbilar/Lättlastbil,  är det max 14månader till nästa besiktning eller förskjuts den 5 månader långa besiktningsperioden fram 2 månader varje år?
är det någon som vet ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 632 Inlägg
7 juni 2017
#15
spillolja skrev:

Sidan är i inte uppdaterad fullt ut, igentligen är det inte någon som vet hut det kommer att fungera med den nya 14-månadersregeln för Personbilar/Lättlastbil,  är det max 14månader till nästa besiktning eller förskjuts den 5 månader långa besiktningsperioden fram 2 månader varje år?
är det någon som vet ?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -maj-2018/

Krav på besiktning införs för A-traktor och traktor B.

Aw yehh big_smile

De/Dem


Sök