ang. bilköp. jag satt i ungefär din sits och tröttnade på bilar i 30k klassen som bara havererad en efter en.
så jag köpte mig dyrare bil strax över 100k och vad jag kommit fram till efter köpet är följande.
30k bilen behövde de bytas delar på stup i kvarten då slitage delar kom en efter en. relativt billigt då jag gjorde all service själv och har tillgång till garage samt delar från tyskland. försäkring + skatt relativt billig.
Man behöver inte gråta om det blir en skråma på bilen utan oftast gick de fixa hyffsat själv.
100k bilen känns mer nybilskänsla, inte nedsuttna säten, styv kaross och allmänt känns den NY.
Dock blir ägandet betydligt dyrare. en sådan bil skruvar jag minsta möjliga själv på för andra hands värdet. service blir dyrare och relativt tätt så som jag kör. försäkring betydligt dyrare och skatt ungefär samma.
OCH bara för att man köper en nyare bil behöver det inte betyda att de är bekymmersfritt!
Jag åkte på vattenpump + kamrem i tidigt skede samt vanlig service och de är inte gratis.
Så kolla om du har råd med ett lån på 2-3k samt bränsle, försäkring, skatt & reservbudget vid defekter.
Det blir oftast mer än man räknar på.