Oljelampan lyser hjälp

Nikka_
13 augusti 2017 · 10 Inlägg

Hej

Som rubriken lyder så tänds min oljelampa när jag har kört lite hårdare med den (kör jag normalt så tänds den inte) Kan det vara så att det blir ett övertryck? Eller e det något annat fel? För när man startar bilen tex dagen efter så lyser inte lampan

/Nikka_

granadadr
13 augusti 2017 · 7 310 Inlägg

du har heltenekelt dåligt oljetryck,, använd INTE bilen,, när du kört hårt blir oljan varmare= tunnare då tänds lampan= katastrof för lager mm,,  tror din oljepump är kass,, eller så är lager redan körda , och du har dåligt oljetryck pga ,det,, men motorn måste hursomhelst rivas för koll

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 augusti 2017 · 14 084 Inlägg

Nikka_ skrev:
Hej

Som rubriken lyder så tänds min oljelampa när jag har kört lite hårdare med den (kör jag normalt så tänds den inte) Kan det vara så att det blir ett övertryck? Eller e det något annat fel? För när man startar bilen tex dagen efter så lyser inte lampan

/Nikka_

Nähe du, snarare för lågt tryck. Lampan slocknar ju när motorn får upp oljeryck. Du kanske kör med för tunn olja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
13 augusti 2017 ·

Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

Nikka_
13 augusti 2017 · 10 Inlägg

Evildan skrev:
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

Skoda octavia rs 2008 har jag

granadadr
13 augusti 2017 · 7 310 Inlägg

Evildan skrev:
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

kan ju tillägga att min ena cossy har dåligt oljetryck enligt mig å då ligger den på 1,5kg på tomgång ca 90 grader varm olja,,  som sagt till ts,, riv motorn,, å kolla lager å oljepump,, visst du kan ha för tunn olja?? men har lampan börjat lysa,, är det endå ILLA,,

Evildan
13 augusti 2017 ·

Nikka_ skrev:

Evildan skrev:
Har du en Volvo med B18,  B20, eller B30 är det helt normalt enligt instruktionsboken från den tiden.

Skoda octavia rs 2008 har jag

Jahajamendåså. wink

Det är inte ovanligt med oil sludge på dom motorerna.
Din oljesil kan vara igensatt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2017 · 13 806 Inlägg

tror oxå på oljesilen förhoppningsvis...  bara riva och kolla.. faktist aldrig hört någon 2.0T som har detta problemet..   men jag har rivit ett tråg..  polarn som skulle vässa på den med annan turbo högtryckspump osv..  men det var ingen katastrof vad jag minns... frågade iof inte varför han ville ha ner tråget smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
13 augusti 2017 · 5 904 Inlägg

Allra vanligast är det på audi och passat som har motorn "åt fel håll". Men det är vanligt på de flesta VAG-motorer som inte fått täta oljebyten med bra olja. Bara att ta ner tråget och rensa silen som sagt, eller snarare byta den.

granadadr
13 augusti 2017 · 7 310 Inlägg

håller oxå tummar på silen,, men som jag sagt hela tiden,, bara riva å kika smile passa på att kolla ramlager när tråget endå är nere smile

Senast redigerat av granadadr (13 augusti 2017)

it_mutt Avstängd
13 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

För saken skull kan jag då inflika att oljelampan ABSOLUT kan tändas av för högt oljetryck på vagkärrorna.

Nu skulle jag inte satsa några slantar på att det är felet för TS' del, men mest som inflikande.

Vidare fungerar inte "oljetryckslampan" som den gjorde "förr" (på 60-70-80-90-talet). Det är i många fall betydligt mer avancerat än att den bara slocknar när trycket når en viss nivå.

Gällande att det är mer/mindre vanligt på vagkärror beroende på vilket håll de har motorn, så skulle jag spontant skriva; pyttsan.

Senast redigerat av it_mutt (13 augusti 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
13 augusti 2017 · 7 272 Inlägg

Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Nikka_
13 augusti 2017 · 10 Inlägg

Janneutanb skrev:
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

it_mutt Avstängd
13 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
14 augusti 2017 · 7 272 Inlägg

Nikka_ skrev:

Janneutanb skrev:
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Har du kollat oljenivån då?

Nikka_
14 augusti 2017 · 10 Inlägg

Janneutanb skrev:

Nikka_ skrev:

Janneutanb skrev:
Är det oljetryckslampa, röd alltså, eller oljenivålampa, gul?
Om det är rött är det i princip katastrof om den lyser vid hårs körning eftersom det är då motorn behöver oljetrycket som mest.
Det kan vara en god idé att sätta i en oljetrycksmätare så du ser vad som händer.

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Har du kollat oljenivån då?

Japp, den e som den ska. Det e de jag tycker e så konstigt

Soulman
14 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

Nikka_ skrev:

Janneutanb skrev:

Nikka_ skrev:

Tacksam för alla svar!

oljenivålampan är det som lyser

Har du kollat oljenivån då?

Japp, den e som den ska. Det e de jag tycker e så konstigt

Och hur gör du när du kollar nivån?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
14 augusti 2017 · 5 852 Inlägg

Hej!
Har du bytt olja och filter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang