Har haft närmare 15-talet bilar med fördelningslåda - både med separat och med integrerad fördelningslåda.
Några, av de separata, fördelningslådorna har "fuktat" men inte läckt/tryckt ut olja.
Då har det varit vid in- eller utgående axlar - aldrig via avluftningen.
Blev lite förvånad när du skriver fördelningslådan på din CX-7.
Hade en "föregångare" till CX-7, nämligen Mazda Tribute V6 automat.
Den hade ingen fördelningslåda = lågväxel.
Endast en "historia" monterad före pinjongen som medförde att man kunde välja framhjulsdrift, automatisk inkoppling av bakhjulsdriften, eller låst stelkoppling/part time mellan axlarna. Minns jag rätt så hette systemet "Rotablade" och fungerade med metallpulver/järnfilsspån som magnetisades. Ungefär som "halvautomaterna" hos VW 1200, DKW 3-6 och Saab 95/96.
Är det den "tillsatsen" som läcker? Eller har verkligen CX-7 "riktig" fördelningslåda?
Man är aldrig för gammal att lära.
Att en fördelningslåda "skulle gå varm" och därför "trycka ut" olja har jag svårt att tänka mig.
Dels för att lådorna endast är fyllda till drygt hälften, se var nivåpluggen är placerad, dels för de har avluftning, såvitt jag vet, men inte alla.