Så nu var jag tillbaka igen för en uppdatering. Har inte riktigt haft tiden att göra det de senaste. Men de har ändå hänt en del sen sist
Kan börja med att jag fick ditt kopplingskittet och stödlagret. Greppar fruktansvärt bra. Provkörde och kom fram till att det var den mest envisaste bakaxel till att enhjula
Svetsade diffen och nu blev bilen plötsligt mycket roligare att köra. '
Körde ett tag på 0,6-0,8 bars laddtryck. gick fint att göra ringar på torr asfalt. Vågar bara att växla till tvåans växel vid burnout. Är bara en tidsfråga innan Mercedes lådan ger sig..
Efter några körningar började motorn gå sämre och sämre, plöddrade vid höga varv och laddtryck. Efter mycket felsökning kom jag fram till att de bara var silen i tanken som satt igen. Fick hjälp av en mycket Diesel kunnig kille från orust att ställa in aldan, då den fick alldeles för mycket diesel. Körde många testrundor, och vid ett tillfälle tog vi bort slangen till wg helt bara för att prova. Och jävlar vilket vridmoment de blev vid 2 bar. Hela karossen liksom vred sig. kändes som ena framhjulet skulle lätta! Inte långt efter flög hela insugsboxen av
Satte tillbaka slangen och ställde in laddet på ca 1,3 bart efter detta, byggde även förstärkningar till boxen så att den skulle hålla sig på plats
Fick konstaterat att T70 turbon var väldigt segspolad mot vad den borde vara med så litet avgashus. Är nu på jakt efter en typ HX35/40 turbo ist.
Tyvärr gillade inte motorn (efter att ha gått 40k mil som kanske inte varit allt för bra skötta) 2bar i laddtryck. Toppackningen har gått, och jag hoppas att toppen klarat sig. Vid laddtryck så trycker den ut vatten ur expansionskärlet. Går fortfarande hur fint som helst men men.
Fick tag på en sugis 603 som gått endast 20k mil med automat och elsystem. Mycket bra att ha i reserv! Fick tag på en 603 turbo motor också. dock var toppen kass på denna, så kommer spara blocket som reserv. Oljefilterhuset med kopplingar till oljekyl blir iaf användbart
Så min plan är nu att få av toppen på Motorn som redan sitter i, plana av denna och i med stålpackning. Skulle de visa sig att den toppen också är kass, ja då åker reservmotorn i!
Alla som väntat på film får här en från Tjörnträffen där de var burnshow på kvällen. Inte den bästa filmen. men de är allt jag har nu. Hade så länge !
https://www.youtube.com/watch?v=sYibJuZG7AA Startkransen fick värmas på från de gamla svänghjulet till de nya.
700nm ska detta paket klara.
Så blev förstärkningen av insuget, fungerar bra.
Sjukt vilka påfrestningar de blir på bakvagnen. Måste förstärka övre fästena innan de är för sent.
20K milaren