2326
Sök

KÖPRÅD Mercedes förstabil

7 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#1
Hej! Jakten efter förstabil är igång igen efter att jag valt att sälja min 945 turbo som var tänkt som förstabil. Jag kan börja att berätta att jag någon gång i livet har drömmen om att köpa en S212 350cdi. Men jag är 17 år än sålänge och det får bli någon gång då jag har säker inkomst och bostad . Frågan är då hur jag ska gå till väga när det gäller förstabil?

Jag har jobbat på bra i några år nu samt att jag har en a-traktor som är värd en helt okej slant så småningom ska säljas. Min sammanlagda sparbössa lär ligga på ca 100k inkl a-traktorn. Min inkomst varje år ligger på 25k ungefär. Vi säger i detta exemplet att jag börjar mitt första riktiga jobb vid 20 års ålder. Uppskattad lön på drygt 20k kan vi säga.

Mercedes och dieselsexa hade inte varit fel. Det svåra för mig är om jag ska lägga en bra slant på t.ex en w211 320cdi/280cdi eller om man ska införskaffa en 124a eller 210a? Nackdelen där är väl att 124an är gammal och att 210an är lite allmänt lojj. BMWs e39 modell är heller inte uteslutet. Men en bmw är ju ingen merca... Jag ser helst att jag köper en bil med minst en femma i. Helst sex-cylingdrig. Det jag tänker på mycket är skatt och försäkring för bilen jag skaffar. Dieslarna kostar ju en del och om man skulle skaffat en 211a med den "låga" skatten ökar ju inköpspriset. Sen tillkommer ju fälgar mm.. Om man istället skulle kika på bensinare så finns det ju inte jättemånga 320/350 i den lägre prislappen än vad jag sett. Alternativet är ju 240in

Hade hemskt gärna tagit del av era ideer när det gäller val av förstabil i min position. Bor på landet så att här är ju bakhjulsdrift ganska viktigt. Manuell kan jag väl i princip utesluta om jag blir med mercedes. De jag skrivit är ganska luddigt men hoppas ni kan förstå något i alla fall. Vore tacksam om någon svarar!

Hälsningar vilsen 17åring
Senast redigerat av MrGoransson (4 september 2017)


Forummoderator
17 996 Inlägg
4 september 2017
#2
En S350 oavsett om det är diesel eller bensin kan krångla en del. Eller gå som en klocka... Elfel eller om bilen är utrustad med luftfjädring, fel på denna. Kan kosta 80000:- per år att hålla den rullande eller i princip ingenting. Man vet helt enkelt inte. Dumt förstaköp.

BMW? Nej du.

Hur mycket kan du tänka dig på att lägga om året på reparationer bör styra bilvalet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 056 Inlägg
4 september 2017
#3
Golf 4 med 90hk diesel är en bättre förstabil, om man skall vara ärlig. Speciellt om man inte har någon riktig inkomst ännu.

7 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
En S350 oavsett om det är diesel eller bensin kan krångla en del. Eller gå som en klocka... Elfel eller om bilen är utrustad med luftfjädring, fel på denna. Kan kosta 80000:- per år att hålla den rullande eller i princip ingenting. Man vet helt enkelt inte. Dumt förstaköp.

BMW? Nej du.

Hur mycket kan du tänka dig på att lägga om året på reparationer bör styra bilvalet.

Du kanske missförstod mig lite? Menar inte att jag ska skaffa en 212a nu. Det är inte ett alternativ förrän jag har en säker inkomst någon gång i framtiden. Har hört om både luftfjädring och balansaxeln (?) på bensinarna.
Senast redigerat av MrGoransson (4 september 2017)


7 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#5
Edit!

ska tillägga att jag bor på landet och är nere i verkstan och skruvar hela tiden. Så jag är inte sugen på mercedes för att "vara något" eller hur man ska säga det. Jag är bara trött på gammla Volvo-bilar nu.


Evildan
4 september 2017
#6
https://m.blocket.se/gotland/Lexus_GS_4 … 12&w=3

Bakhjulsdriven
6cyl
Snål som en Corolla automat
All utrustning du behöver
För mycket effekt för att färskt körkort

Då kan du ägna din tid åt att meka för att det är roligt med något annat istället för att meka för att kunna transportera dig.

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/50/5058908765.jpg

6 056 Inlägg
4 september 2017
#7
Evildan skrev:
https://m.blocket.se/gotland/Lexus_GS_450_H_1_95__Ranta_73448118.htm?ca=12&w=3

Bakhjulsdriven
6cyl
Snål som en Corolla automat
All utrustning du behöver
För mycket effekt för att färskt körkort

Då kan du ägna din tid åt att meka för att det är roligt med något annat istället för att meka för att kunna transportera dig.

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 908765.jpg

Mycket effekt men vad blir det om man räknar hästkrafter per kilo? Det där är en strandad val på 2 ton.

Undrar varför den stått hos handlaren i fyra månader utan att bli såld? Vill inte folk ha såna där?

Evildan
4 september 2017
#8
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
https://m.blocket.se/gotland/Lexus_GS_450_H_1_95__Ranta_73448118.htm?ca=12&w=3

Bakhjulsdriven
6cyl
Snål som en Corolla automat
All utrustning du behöver
För mycket effekt för att färskt körkort

Då kan du ägna din tid åt att meka för att det är roligt med något annat istället för att meka för att kunna transportera dig.

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 908765.jpg

Mycket effekt men vad blir det om man räknar hästkrafter per kilo? Det där är en strandad val på 2 ton.

Undrar varför den stått hos handlaren i fyra månader utan att bli såld? Vill inte folk ha såna där?

345hk på 2010kg.
Men det är ingen racer precis, 0-100km/h går på 5.9s.

Gotland.
11år.
Doldis av bilar.
Idio...folk tror fortfarande att det är krångligt och svårt att köra hybridbil.
Samma idioter tror inte att hybridbilar fungerar vintertid.
Finns många orsaker till att dom få som finns blir "hyllvärmare" hos firmorna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 september 2017
#9
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
https://m.blocket.se/gotland/Lexus_GS_450_H_1_95__Ranta_73448118.htm?ca=12&w=3

Bakhjulsdriven
6cyl
Snål som en Corolla automat
All utrustning du behöver
För mycket effekt för att färskt körkort

Då kan du ägna din tid åt att meka för att det är roligt med något annat istället för att meka för att kunna transportera dig.

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 908765.jpg

Mycket effekt men vad blir det om man räknar hästkrafter per kilo? Det där är en strandad val på 2 ton.

Undrar varför den stått hos handlaren i fyra månader utan att bli såld? Vill inte folk ha såna där?

345hk på 2010kg.
Men det är ingen racer precis, 0-100km/h går på 5.9s.

Gotland.
11år.
Doldis av bilar.
Idio...folk tror fortfarande att det är krångligt och svårt att köra hybridbil.
Samma idioter tror inte att hybridbilar fungerar vintertid.
Finns många orsaker till att dom få som finns blir "hyllvärmare" hos firmorna.

Oh, den där finns det nog lite prutmån på också. Nä, men folk vet fortfarande inte sitt eget bästa eller vad det kan bero på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 056 Inlägg
4 september 2017
#10
Evildan skrev:
345hk på 2010kg.
Men det är ingen racer precis, 0-100km/h går på 5.9s.

Gotland.
11år.
Doldis av bilar.
Idio...folk tror fortfarande att det är krångligt och svårt att köra hybridbil.
Samma idioter tror inte att hybridbilar fungerar vintertid.
Finns många orsaker till att dom få som finns blir "hyllvärmare" hos firmorna.

296hk står det

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 september 2017
#11
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
345hk på 2010kg.
Men det är ingen racer precis, 0-100km/h går på 5.9s.

Gotland.
11år.
Doldis av bilar.
Idio...folk tror fortfarande att det är krångligt och svårt att köra hybridbil.
Samma idioter tror inte att hybridbilar fungerar vintertid.
Finns många orsaker till att dom få som finns blir "hyllvärmare" hos firmorna.

296hk står det

Det är en hybrid. De anger inte den fulla effekten utan endast bensinmotorn, men den är 345hk i slutändan. 0-100 är det långsamma som med den gamla ofta gick på 5.3-5.5 i olika tester. När CVT-lådan och elmotorn jobbar tillsammans med den där 295hk sexan så händer det grejer. Mjukt, odramatiskt men intressant. Speciellt efter 100.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
4 september 2017
#12
skulle behålla 945 då det finns massor med reservdelar samt att dom är lättmekade. Skit i  diesel för vi vet inte hur det kommer att se ut me skatter och om ens man får köra med dom överallt. Jag skulle personligen inte lägga ut över 100k nu på nå dieselbil nu när elbilar och hybrider tar världen me storm. bmw och merca är nästan samma skit om du tänkte e39 klassen, dom börjar bli riktigt gamla nu, saker o ting kommer att börja paja hit o dit. Som hybriden sa; dom kan gå helt perfekt eller krångla^

Evildan
4 september 2017
#13
caromania skrev:
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Mycket effekt men vad blir det om man räknar hästkrafter per kilo? Det där är en strandad val på 2 ton.

Undrar varför den stått hos handlaren i fyra månader utan att bli såld? Vill inte folk ha såna där?

345hk på 2010kg.
Men det är ingen racer precis, 0-100km/h går på 5.9s.

Gotland.
11år.
Doldis av bilar.
Idio...folk tror fortfarande att det är krångligt och svårt att köra hybridbil.
Samma idioter tror inte att hybridbilar fungerar vintertid.
Finns många orsaker till att dom få som finns blir "hyllvärmare" hos firmorna.

Oh, den där finns det nog lite prutmån på också. Nä, men folk vet fortfarande inte sitt eget bästa eller vad det kan bero på.

Bör gå att pruta. Nä folk köper ngn E60 540ia istället som är både långsammare, törstigare, betydligt mer krångelbenägen och har sämre komfort samt i regel sämre utrustningsnivå och inte minst en riktig dussinbil i jämförelsen.
296hk, 368Nm från 2GR-FSE plus 200hk, 275Nm elmotor gör väl sitt för att få fart på vad som vid introduktionen var världens snabbaste hybridbil.

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 september 2017
#14
Hybrider... Man pratar om systemeffekt. Kör ofta Kia Optima (nya) som har systemeffekt om 205 hk. Den går som grisen trots blygsamma 205hk. Men vridet gubbar. Vridet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
5 september 2017
#15
Hybrid_ skrev:
Hybrider... Man pratar om systemeffekt. Kör ofta Kia Optima (nya) som har systemeffekt om 205 hk. Den går som grisen trots blygsamma 205hk. Men vridet gubbar. Vridet...

375Nm har Optiman, ni har mer vrid i eran Toylåda med dom 478Nm elmotorn plus bensinmotorn tillåts leverera maximalt.

Forummoderator
17 996 Inlägg
5 september 2017
#16
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Hybrider... Man pratar om systemeffekt. Kör ofta Kia Optima (nya) som har systemeffekt om 205 hk. Den går som grisen trots blygsamma 205hk. Men vridet gubbar. Vridet...

375Nm har Optiman, ni har mer vrid i eran Toylåda med dom 478Nm elmotorn plus bensinmotorn tillåts leverera maximalt.

Märkligt. Känns som Optiman är dubbelt så stark. Dessutom har den en egenhet att låta bensinmotorn gå på strax över tomgång i rätt höga hastigheter. Först när EV-lampan släcks i energimätaren som den börjar hjälpa till direkt.

Nåväl. Mercedes eller koreaner. Vi får vänja oss vid hybriderna och deras körsätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
5 september 2017
#17
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Hybrider... Man pratar om systemeffekt. Kör ofta Kia Optima (nya) som har systemeffekt om 205 hk. Den går som grisen trots blygsamma 205hk. Men vridet gubbar. Vridet...

375Nm har Optiman, ni har mer vrid i eran Toylåda med dom 478Nm elmotorn plus bensinmotorn tillåts leverera maximalt.

Märkligt. Känns som Optiman är dubbelt så stark. Dessutom har den en egenhet att låta bensinmotorn gå på strax över tomgång i rätt höga hastigheter. Först när EV-lampan släcks i energimätaren som den börjar hjälpa till direkt.

Nåväl. Mercedes eller koreaner. Vi får vänja oss vid hybriderna och deras körsätt.

Det är förmodligen dom 90 systemhästkrafterna extra som märks av.
Trevlig låda, jag tycker den växlar bättre än många andra dubbelkopplingslådor, inte minst från Wolfsburg, jag kört.
Det är nog väldigt svårt för en del fossiler att anamma känslan och teknologin i hybriderna.


Sök