3490
Sök

Mäta Tjuvström med multimeter?

183 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej, min volvo 940 drar tjuvström och jag tänkte mäta med multimeter vart felet kan ligga. Hur ställer jag multimetern så det blir rätt, har läst att det max ska dra 50ma med bilen låst och allt avstängt.

Har en enklare biltema multimeter, finns: VAC, ADC, BAT, ohmsymbol? och VDC.

Vad ställer jag multimetern på om jag ska mäta tjuvström?

Vet du även hur man mäter annat: om generatorn laddar, om batteriet är friskt(vilka värden det ska ligga på) osv. samt vad vredet ska stå på under dessa mätningar skriv gärna det.

Tack på förhand/ David


/// OBS! Tråd gammal! Mvh Mod.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/4181/828527_76fh9k.jpg
biltema

739 Inlägg
1 januari 2010
#2
har för mig du ta 10A på knappen sen flyttar du den röda sladden till 10A uttaget

mvh andreas

Lund-gren
1 januari 2010
#3
Gissar att du skall mäta med ADC, kan ju gissa de står för ampere - likström, så vrid in den på antingen miliampere eller ampere beroende hur du vill se resultatet..... sen är de bara koppla bort minuskabeln på batteriet och mäta med ena sladden på bateriets minuspol och den andra på minuskabeln som du kopplade bort

Ifall du skall mäta i miliampere så sitter sladarna rätt och ifall du skall mäta i ampere så skall den röda sladden flyttas till 10A uttaget

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#4
sök på inlägg skrivna av Drönirettab så bör du hitta en bra beskrivning, jag läste den för ett tag sedan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 761 Inlägg
1 januari 2010
#5
David_FT skrev:
Vet du även hur man mäter annat: om generatorn laddar, om batteriet är friskt(vilka värden det ska ligga på) osv. samt vad vredet ska stå på under dessa mätningar skriv gärna det.

Man kan inte mäta om batteriet är friskt, det enda som går att kolla är vilken vilospänning batteriet har. Vilospänningen säger dock bara vilken laddstatus batteriet har obelastat, även om spänningen ser bra ut så finns möjligheten att batteriet är i dåligt skick.

När man mäter vilospänning så ska batteriet ha varit opåverkat, dvs inte laddats med laddare/generator, i åtminstone 8 timmar eller mer. Spänningen bör ligga över 12,4-12,5 V, helst uppåt 12,7-12,8 V (fulladdat). Mätningen säger som sagt inget definitivt om batteriets skick, för att få reda på detta krävs belastningstest med belastningsmätare.

Att mäta generatorspänningen och batterispänningen görs med multimetern inställd i läge "VDC" och lämpligt mätområde är "20", mätsladdarna ska sitta precis som på bilden.

Lämplig laddspänning från generatorn är 14-14,4 V när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget, batteriet bör dessutom vara i bra laddat skick vid mätningen för att få så rättvisande värden som möjligt. smile

739 Inlägg
1 januari 2010
#6
Drönirettab skrev:
David_FT skrev:
Vet du även hur man mäter annat: om generatorn laddar, om batteriet är friskt(vilka värden det ska ligga på) osv. samt vad vredet ska stå på under dessa mätningar skriv gärna det.

Man kan inte mäta om batteriet är friskt, det enda som går att kolla är vilken vilospänning batteriet har. Vilospänningen säger dock bara vilken laddstatus batteriet har obelastat, även om spänningen ser bra ut så finns möjligheten att batteriet är i dåligt skick.

När man mäter vilospänning så ska batteriet ha varit opåverkat, dvs inte laddats med laddare/generator, i åtminstone 8 timmar eller mer. Spänningen bör ligga över 12,4-12,5 V, helst uppåt 12,7-12,8 V (fulladdat). Mätningen säger som sagt inget definitivt om batteriets skick, för att få reda på detta krävs belastningstest med belastningsmätare.

Att mäta generatorspänningen och batterispänningen görs med multimetern inställd i läge "VDC" och lämpligt mätområde är "20", mätsladdarna ska sitta precis som på bilden.

Lämplig laddspänning från generatorn är 14-14,4 V när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget, batteriet bör dessutom vara i bra laddat skick vid mätningen för att få så rättvisande värden som möjligt. smile

här har vi ju en kille som kan sin sak  smile tackar nu vet jag med detta

183 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#7
Vad tror ni om detta?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/4181/829113_fypn2j.jpg
tjuvström

4 001 Inlägg
2 januari 2010
#8
jepp, definitivt, prova att koppla bort + på generatorn

akta så du inte kortsluter den när du gör det bara, ganska lätt hänt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lund-gren
2 januari 2010
#9
Hmm tolkar jag de rätt så drar den 4 ampere, isånnafall drar den ju ur ditt 70Ah batteri på 17 timmar ifall batteriet är färskt.... skulle testa att dra bort en säkring åt gång för å se ifall de sjunker då någon säkring är borta, blir ju lättare att lokalisera vart felet är då

som kuriosa kan jag säga att min bil drar 0,03 ampere då den är den är avstängd och låst smile

jabaär
103 Inlägg
28 januari 2010
#10
fast han skulle ju inte flytta den röda kabeln enligt drönirettab, ser så ut på bilden  får han då rätt värden ??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 januari 2010
#11
mattisbig45 skrev:
fast han skulle ju inte flytta den röda kabeln enligt drönirettab, ser så ut på bilden  får han då rätt värden ??

Inte för att mäta batterispänning, men nu mäter han strömförbrukning...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

183 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#12
Var ett tag sen ja hade den bilen smile, men tänkte bara skriva att det var generatorn som drog ur batteriet. Testade koppla  loss + på generatorn å vips försvann tjuvströmmen.

14 Inlägg
3 november 2013
#13
David_FT skrev:
Var ett tag sen ja hade den bilen smile, men tänkte bara skriva att det var generatorn som drog ur batteriet. Testade koppla  loss + på generatorn å vips försvann tjuvströmmen.

Laddade den generatorn som den skulle?
Funderar om min bil har nåt liknande.
Sägs att om dioderna är trasiga eller skadade
så kan den börja dra tjuvström vilket ska resultera att generatorn blir varm.
Men min generator laddar 14.7v på tomgång. Så då tycker jag att dioderna bör vara okej?
fast man ska ju aldrig tro wink

Volvo S40N -06

183 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#14
Orfeous skrev:
David_FT skrev:
Var ett tag sen ja hade den bilen smile, men tänkte bara skriva att det var generatorn som drog ur batteriet. Testade koppla  loss + på generatorn å vips försvann tjuvströmmen.

Laddade den generatorn som den skulle?
Funderar om min bil har nåt liknande.
Sägs att om dioderna är trasiga eller skadade
så kan den börja dra tjuvström vilket ska resultera att generatorn blir varm.
Men min generator laddar 14.7v på tomgång. Så då tycker jag att dioderna bör vara okej?
fast man ska ju aldrig tro wink

Var ju som sagt ett tag sen men har för mig att bland de första jag testade var om generatorn laddade ok och hitta inget fel där. Prova mät tjuvström, ta bort pluskabeln på generatorn och se om det förändras.

1 Inlägg
14 oktober 2017
#15
1/ För att mäta konditionen på batteriet finns en särskild mätare, som under ett antal sekunder, belastar batteriet, och som då också noterar om (hur mycket) batteriet förlorar i spänning.
Den drivne tänder halvljuslamporna under ett par sekunder och ser hur de mattas. ( en i bilen + en utanför). Fungerar med vanliga glödtrådslampor. Hur det fungerar med xenon/LED vet jag inte.
https://www.lantbutiken.se/batteriladda … gLBrPD_BwE
Det finns en uppsjö av varianter. Skriv "batteritestare bil" och njut
2/ Kolla att multimetern tål en hög strömstyrka. Börja med inställning på högsta strömstyrkan  och gå nedåt.  Annars finns risk att skada instrumentet.  10ADC (enligt bild) borde räcka .  Instrument som bara klarar 400mA kanske förstörs - eller så går i alla fall säkringen - om tjuvströmmen är stark.
3/ Bara för att generatorn laddar så behöver det inte betyda att dioderna är hela.   De fungerar som backventil. Sök själv "diod generator funktion", och njut.

1 271 Inlägg
14 oktober 2017
#16
Oktobers bästa trådlyft? smile

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök