Hej, min volvo 940 drar tjuvström och jag tänkte mäta med multimeter vart felet kan ligga. Hur ställer jag multimetern så det blir rätt, har läst att det max ska dra 50ma med bilen låst och allt avstängt.
Har en enklare biltema multimeter, finns: VAC, ADC, BAT, ohmsymbol? och VDC.
Vad ställer jag multimetern på om jag ska mäta tjuvström?
Vet du även hur man mäter annat: om generatorn laddar, om batteriet är friskt(vilka värden det ska ligga på) osv. samt vad vredet ska stå på under dessa mätningar skriv gärna det.
Gissar att du skall mäta med ADC, kan ju gissa de står för ampere - likström, så vrid in den på antingen miliampere eller ampere beroende hur du vill se resultatet..... sen är de bara koppla bort minuskabeln på batteriet och mäta med ena sladden på bateriets minuspol och den andra på minuskabeln som du kopplade bort
Ifall du skall mäta i miliampere så sitter sladarna rätt och ifall du skall mäta i ampere så skall den röda sladden flyttas till 10A uttaget
Vet du även hur man mäter annat: om generatorn laddar, om batteriet är friskt(vilka värden det ska ligga på) osv. samt vad vredet ska stå på under dessa mätningar skriv gärna det.
Man kan inte mäta om batteriet är friskt, det enda som går att kolla är vilken vilospänning batteriet har. Vilospänningen säger dock bara vilken laddstatus batteriet har obelastat, även om spänningen ser bra ut så finns möjligheten att batteriet är i dåligt skick.
När man mäter vilospänning så ska batteriet ha varit opåverkat, dvs inte laddats med laddare/generator, i åtminstone 8 timmar eller mer. Spänningen bör ligga över 12,4-12,5 V, helst uppåt 12,7-12,8 V (fulladdat). Mätningen säger som sagt inget definitivt om batteriets skick, för att få reda på detta krävs belastningstest med belastningsmätare.
Att mäta generatorspänningen och batterispänningen görs med multimetern inställd i läge "VDC" och lämpligt mätområde är "20", mätsladdarna ska sitta precis som på bilden.
Lämplig laddspänning från generatorn är 14-14,4 V när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget, batteriet bör dessutom vara i bra laddat skick vid mätningen för att få så rättvisande värden som möjligt.
Vet du även hur man mäter annat: om generatorn laddar, om batteriet är friskt(vilka värden det ska ligga på) osv. samt vad vredet ska stå på under dessa mätningar skriv gärna det.
Man kan inte mäta om batteriet är friskt, det enda som går att kolla är vilken vilospänning batteriet har. Vilospänningen säger dock bara vilken laddstatus batteriet har obelastat, även om spänningen ser bra ut så finns möjligheten att batteriet är i dåligt skick.
När man mäter vilospänning så ska batteriet ha varit opåverkat, dvs inte laddats med laddare/generator, i åtminstone 8 timmar eller mer. Spänningen bör ligga över 12,4-12,5 V, helst uppåt 12,7-12,8 V (fulladdat). Mätningen säger som sagt inget definitivt om batteriets skick, för att få reda på detta krävs belastningstest med belastningsmätare.
Att mäta generatorspänningen och batterispänningen görs med multimetern inställd i läge "VDC" och lämpligt mätområde är "20", mätsladdarna ska sitta precis som på bilden.
Lämplig laddspänning från generatorn är 14-14,4 V när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget, batteriet bör dessutom vara i bra laddat skick vid mätningen för att få så rättvisande värden som möjligt.
här har vi ju en kille som kan sin sak tackar nu vet jag med detta
Hmm tolkar jag de rätt så drar den 4 ampere, isånnafall drar den ju ur ditt 70Ah batteri på 17 timmar ifall batteriet är färskt.... skulle testa att dra bort en säkring åt gång för å se ifall de sjunker då någon säkring är borta, blir ju lättare att lokalisera vart felet är då
som kuriosa kan jag säga att min bil drar 0,03 ampere då den är den är avstängd och låst
Var ett tag sen ja hade den bilen , men tänkte bara skriva att det var generatorn som drog ur batteriet. Testade koppla loss + på generatorn å vips försvann tjuvströmmen.
Var ett tag sen ja hade den bilen , men tänkte bara skriva att det var generatorn som drog ur batteriet. Testade koppla loss + på generatorn å vips försvann tjuvströmmen.
Laddade den generatorn som den skulle? Funderar om min bil har nåt liknande. Sägs att om dioderna är trasiga eller skadade så kan den börja dra tjuvström vilket ska resultera att generatorn blir varm. Men min generator laddar 14.7v på tomgång. Så då tycker jag att dioderna bör vara okej? fast man ska ju aldrig tro
Var ett tag sen ja hade den bilen , men tänkte bara skriva att det var generatorn som drog ur batteriet. Testade koppla loss + på generatorn å vips försvann tjuvströmmen.
Laddade den generatorn som den skulle? Funderar om min bil har nåt liknande. Sägs att om dioderna är trasiga eller skadade så kan den börja dra tjuvström vilket ska resultera att generatorn blir varm. Men min generator laddar 14.7v på tomgång. Så då tycker jag att dioderna bör vara okej? fast man ska ju aldrig tro
Var ju som sagt ett tag sen men har för mig att bland de första jag testade var om generatorn laddade ok och hitta inget fel där. Prova mät tjuvström, ta bort pluskabeln på generatorn och se om det förändras.
1/ För att mäta konditionen på batteriet finns en särskild mätare, som under ett antal sekunder, belastar batteriet, och som då också noterar om (hur mycket) batteriet förlorar i spänning. Den drivne tänder halvljuslamporna under ett par sekunder och ser hur de mattas. ( en i bilen + en utanför). Fungerar med vanliga glödtrådslampor. Hur det fungerar med xenon/LED vet jag inte. https://www.lantbutiken.se/batteriladda … gLBrPD_BwE Det finns en uppsjö av varianter. Skriv "batteritestare bil" och njut 2/ Kolla att multimetern tål en hög strömstyrka. Börja med inställning på högsta strömstyrkan och gå nedåt. Annars finns risk att skada instrumentet. 10ADC (enligt bild) borde räcka . Instrument som bara klarar 400mA kanske förstörs - eller så går i alla fall säkringen - om tjuvströmmen är stark. 3/ Bara för att generatorn laddar så behöver det inte betyda att dioderna är hela. De fungerar som backventil. Sök själv "diod generator funktion", och njut.