2193
Sök

10 år gammal BMW med låga mil?

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#1
Edit: Tänkte liva upp tråden lite med ytterligare en fråga.

Ifall miltalet i sig stämmer, är det något annat man bör oroa sig över när en bil gått ca 1 500 mil på 6- 7 år?
Det är väl inte mycket underhåll man ska se efter annat än olje- och filterbyte etc, sånna små saker? För inget annat ska väl servas vid så låga miltal?


Tjena!

Funderar på att byta ut A4an jag har i dagsläget mot en BMW, och har kikat på 3-serien en hel del.
Kollar runt på alla motorer med miltal under 5 000.

Hittade ett par lite äldre modeller på Blocket som hade rullat mellan 2000- 4000 mil.
En 320 10'a, en 325 07'a och en 335 08'a. Alla är tvådörrars Coupéer.


Några risker med att köpa en såhär gammal bil med detta låga miltal?


Tack på förhand smile
Senast redigerat av MikeHunt (27 november 2017)

4 261 Inlägg
29 oktober 2017
#2
Hej!

Skulle kolla som en galning efter om miltalen verkligen stämmer först. Besiktningar/servicebok/carfax, kolla allt som en galning att miltal stämmer. Hört flertal historier där folk trott dom hitta en riktig guldkorn som visade sig hade gått 15-20.000mil mer än vad det stog i annons. Om du undrade över fel på dom bilarna skulle jag kolla noga efter fel på 335 då turbo x2 brukar vilja ha byte, varva ur ordentligt och se ifall allt håller och ingen motorlampa lyser. 325/320 ska hålla helt ok vad jag minns. Men skulle kontrollera att miltal stämmer ordentligt.

1 192 Inlägg
29 oktober 2017
#3
Som pandan nämnde, kolla upp allt som går att kolla upp med miltalet. Lite lustigt med 320/325 som knappt använts på 10 år...335 kan jag ändå förstå att man vill ha som finbil/söndagsåk.

Enorm skillnad mellan de alla. 320i är en ganska tam upplevelse, men ändå okej kraft för vardagligt bruk. 335i är ett vilddjur med över 300hk på bakhjulen och dubbla turbo. 325i ligger någonstans emellan. En duglig vardagsbil som har mycket användbar kraft.

Kom ihåg att bara för att bilen inte har gått mycket, så betyder det inte att du automatiskt kommer åka problemfritt de närmsta 5000 milen. Bilen är fortfarande 10 år gammal och många delar åldras utan att de används. Service måste också göras även om bilen bara står, så kolla i boken smile


16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#4
Cracksoup skrev:
Som pandan nämnde, kolla upp allt som går att kolla upp med miltalet. Lite lustigt med 320/325 som knappt använts på 10 år...335 kan jag ändå förstå att man vill ha som finbil/söndagsåk.

Enorm skillnad mellan de alla. 320i är en ganska tam upplevelse, men ändå okej kraft för vardagligt bruk. 335i är ett vilddjur med över 300hk på bakhjulen och dubbla turbo. 325i ligger någonstans emellan. En duglig vardagsbil som har mycket användbar kraft.

Kom ihåg att bara för att bilen inte har gått mycket, så betyder det inte att du automatiskt kommer åka problemfritt de närmsta 5000 milen. Bilen är fortfarande 10 år gammal och många delar åldras utan att de används. Service måste också göras även om bilen bara står, så kolla i boken smile

Aa, det var la det jag tänkte på också.

Men det är inget speciellt som kan gå åt helvete när den stått så pass mycket under alla dessa år?

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#5
Datum  2011-09-20   
Mätare 137 510

Datum 2013-10-14   
Mätare 22 001


Se på fan.

4 261 Inlägg
29 oktober 2017
#6
MikeHunt skrev:
Cracksoup skrev:
Som pandan nämnde, kolla upp allt som går att kolla upp med miltalet. Lite lustigt med 320/325 som knappt använts på 10 år...335 kan jag ändå förstå att man vill ha som finbil/söndagsåk.

Enorm skillnad mellan de alla. 320i är en ganska tam upplevelse, men ändå okej kraft för vardagligt bruk. 335i är ett vilddjur med över 300hk på bakhjulen och dubbla turbo. 325i ligger någonstans emellan. En duglig vardagsbil som har mycket användbar kraft.

Kom ihåg att bara för att bilen inte har gått mycket, så betyder det inte att du automatiskt kommer åka problemfritt de närmsta 5000 milen. Bilen är fortfarande 10 år gammal och många delar åldras utan att de används. Service måste också göras även om bilen bara står, så kolla i boken smile

Aa, det var la det jag tänkte på också.

Men det är inget speciellt som kan gå åt helvete när den stått så pass mycket under alla dessa år?

Är inte expert på den punkten men ja vet inte om bilen mår så bra av att bara ha stått still kanske. Skulle nog personligen vilja ha nått som blivit använd och regelbundet servad istället, nått som har rullat/pendlat varje dag och känner sig därmed frisk. Så ja skulle nog ha köpt nått som rullar varje dag än nått som har stått still i flera år kanske^^ fast beroende på pris såklart. gammal volvo som stått i 10 år som du får för 5000 eller en 2012 som stått i några år;)

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#7
panda666 skrev:
MikeHunt skrev:
Cracksoup skrev:
Som pandan nämnde, kolla upp allt som går att kolla upp med miltalet. Lite lustigt med 320/325 som knappt använts på 10 år...335 kan jag ändå förstå att man vill ha som finbil/söndagsåk.

Enorm skillnad mellan de alla. 320i är en ganska tam upplevelse, men ändå okej kraft för vardagligt bruk. 335i är ett vilddjur med över 300hk på bakhjulen och dubbla turbo. 325i ligger någonstans emellan. En duglig vardagsbil som har mycket användbar kraft.

Kom ihåg att bara för att bilen inte har gått mycket, så betyder det inte att du automatiskt kommer åka problemfritt de närmsta 5000 milen. Bilen är fortfarande 10 år gammal och många delar åldras utan att de används. Service måste också göras även om bilen bara står, så kolla i boken smile

Aa, det var la det jag tänkte på också.

Men det är inget speciellt som kan gå åt helvete när den stått så pass mycket under alla dessa år?

Är inte expert på den punkten men ja vet inte om bilen mår så bra av att bara ha stått still kanske. Skulle nog personligen vilja ha nått som blivit använd och regelbundet servad istället, nått som har rullat/pendlat varje dag och känner sig därmed frisk. Så ja skulle nog ha köpt nått som rullar varje dag än nått som har stått still i flera år kanske^^ fast beroende på pris såklart. gammal volvo som stått i 10 år som du får för 5000 eller en 2012 som stått i några år;)

Aa, och den verkade ändå vara skruvad så det blir inget på den fronten.
Får fortsätta sökandet.

Sträcker mig över miltalsgränsen på 7 000 nu och kollar 328, 330 och 335 som gått uppemot 15 000 mil.
Får hoppas att de är fullt dugliga så länge service är gjort enligt boken.
Är ändå lite halvt skeptisk till att köpa en busbil som en 335 med så höga miltal. Något känns olyckligt.

4 261 Inlägg
29 oktober 2017
#8
MikeHunt skrev:
panda666 skrev:
MikeHunt skrev:

Aa, det var la det jag tänkte på också.

Men det är inget speciellt som kan gå åt helvete när den stått så pass mycket under alla dessa år?

Är inte expert på den punkten men ja vet inte om bilen mår så bra av att bara ha stått still kanske. Skulle nog personligen vilja ha nått som blivit använd och regelbundet servad istället, nått som har rullat/pendlat varje dag och känner sig därmed frisk. Så ja skulle nog ha köpt nått som rullar varje dag än nått som har stått still i flera år kanske^^ fast beroende på pris såklart. gammal volvo som stått i 10 år som du får för 5000 eller en 2012 som stått i några år;)

Aa, och den verkade ändå vara skruvad så det blir inget på den fronten.
Får fortsätta sökandet.

Sträcker mig över miltalsgränsen på 7 000 nu och kollar 328, 330 och 335 som gått uppemot 15 000 mil.
Får hoppas att de är fullt dugliga så länge service är gjort enligt boken.
Är ändå lite halvt skeptisk till att köpa en busbil som en 335 med så höga miltal. Något känns olyckligt.

Personligen skulle ja köpa nått billigt skräp o ha som busbil nu endå när vintern kanske är på g. Ska du ut o leka med en 335 kanske inte det blir så roligt sen ifall du har otur o nått pajar, hänt flera inkl mig och då lekte ja itne ens. Känner faktiskt en person som nyligen hade köpt en m5 e61 för över 150k ungefär som var mätarskruvad som då han visste inte om. Sen när han upptäckte det fatta han att bilfan hade gått runt 10.000mil mer än vad som stog. Tror att dom upptäckte det via en service hos bmw. Men surt som fan att reparera biljäveln o sen upptäcka att den är skruvad också.

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#9
panda666 skrev:
MikeHunt skrev:
panda666 skrev:

Är inte expert på den punkten men ja vet inte om bilen mår så bra av att bara ha stått still kanske. Skulle nog personligen vilja ha nått som blivit använd och regelbundet servad istället, nått som har rullat/pendlat varje dag och känner sig därmed frisk. Så ja skulle nog ha köpt nått som rullar varje dag än nått som har stått still i flera år kanske^^ fast beroende på pris såklart. gammal volvo som stått i 10 år som du får för 5000 eller en 2012 som stått i några år;)

Aa, och den verkade ändå vara skruvad så det blir inget på den fronten.
Får fortsätta sökandet.

Sträcker mig över miltalsgränsen på 7 000 nu och kollar 328, 330 och 335 som gått uppemot 15 000 mil.
Får hoppas att de är fullt dugliga så länge service är gjort enligt boken.
Är ändå lite halvt skeptisk till att köpa en busbil som en 335 med så höga miltal. Något känns olyckligt.

Personligen skulle ja köpa nått billigt skräp o ha som busbil nu endå när vintern kanske är på g. Ska du ut o leka med en 335 kanske inte det blir så roligt sen ifall du har otur o nått pajar, hänt flera inkl mig och då lekte ja itne ens. Känner faktiskt en person som nyligen hade köpt en m5 e61 för över 150k ungefär som var mätarskruvad som då han visste inte om. Sen när han upptäckte det fatta han att bilfan hade gått runt 10.000mil mer än vad som stog. Tror att dom upptäckte det via en service hos bmw. Men surt som fan att reparera biljäveln o sen upptäcka att den är skruvad också.

Du kanske har rätt.
Men frågan är då vilken typ av bil man ska köpa. Vill ju ändå ha lite roligt smile
Slänger väl iväg runt 30- 40k på en bil och har den över vintern istället.

Evildan
29 oktober 2017
#10
MikeHunt skrev:
panda666 skrev:
MikeHunt skrev:

Aa, och den verkade ändå vara skruvad så det blir inget på den fronten.
Får fortsätta sökandet.

Sträcker mig över miltalsgränsen på 7 000 nu och kollar 328, 330 och 335 som gått uppemot 15 000 mil.
Får hoppas att de är fullt dugliga så länge service är gjort enligt boken.
Är ändå lite halvt skeptisk till att köpa en busbil som en 335 med så höga miltal. Något känns olyckligt.

Personligen skulle ja köpa nått billigt skräp o ha som busbil nu endå när vintern kanske är på g. Ska du ut o leka med en 335 kanske inte det blir så roligt sen ifall du har otur o nått pajar, hänt flera inkl mig och då lekte ja itne ens. Känner faktiskt en person som nyligen hade köpt en m5 e61 för över 150k ungefär som var mätarskruvad som då han visste inte om. Sen när han upptäckte det fatta han att bilfan hade gått runt 10.000mil mer än vad som stog. Tror att dom upptäckte det via en service hos bmw. Men surt som fan att reparera biljäveln o sen upptäcka att den är skruvad också.

Du kanske har rätt.
Men frågan är då vilken typ av bil man ska köpa. Vill ju ändå ha lite roligt smile
Slänger väl iväg runt 30- 40k på en bil och har den över vintern istället.

Eftersom du sneglar åt bayerska slädar:
https://m.blocket.se/stockholm/BMW_330_ … 12&w=2
Den duger kanske åt dig till att köra skiten ur över vintern?

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
MikeHunt skrev:
panda666 skrev:

Personligen skulle ja köpa nått billigt skräp o ha som busbil nu endå när vintern kanske är på g. Ska du ut o leka med en 335 kanske inte det blir så roligt sen ifall du har otur o nått pajar, hänt flera inkl mig och då lekte ja itne ens. Känner faktiskt en person som nyligen hade köpt en m5 e61 för över 150k ungefär som var mätarskruvad som då han visste inte om. Sen när han upptäckte det fatta han att bilfan hade gått runt 10.000mil mer än vad som stog. Tror att dom upptäckte det via en service hos bmw. Men surt som fan att reparera biljäveln o sen upptäcka att den är skruvad också.

Du kanske har rätt.
Men frågan är då vilken typ av bil man ska köpa. Vill ju ändå ha lite roligt smile
Slänger väl iväg runt 30- 40k på en bil och har den över vintern istället.

Eftersom du sneglar åt bayerska slädar:
https://m.blocket.se/stockholm/BMW_330_ … 12&w=2
Den duger kanske åt dig till att köra skiten ur över vintern?

Det gör det nog fan. Tackar för tipset wink
Sneglat på 335an men väntar nog ett tag med det. Jävlar vad de är dyra. Kanske för att de är så fruktansvärt trimvänliga.

4 261 Inlägg
29 oktober 2017
#12
MikeHunt skrev:
Evildan skrev:
MikeHunt skrev:

Du kanske har rätt.
Men frågan är då vilken typ av bil man ska köpa. Vill ju ändå ha lite roligt smile
Slänger väl iväg runt 30- 40k på en bil och har den över vintern istället.

Eftersom du sneglar åt bayerska slädar:
https://m.blocket.se/stockholm/BMW_330_ … 12&w=2
Den duger kanske åt dig till att köra skiten ur över vintern?

Det gör det nog fan. Tackar för tipset wink
Sneglat på 335an men väntar nog ett tag med det. Jävlar vad de är dyra. Kanske för att de är så fruktansvärt trimvänliga.

jag vet att man blir bra sugen på 335 speciellt med trim men tänk på hur bra förra ägaren har köttat den också. Vad ligger priset på en 335 just nu? Håller med också och kan säga att du hittar nog nått bra för 30-40 som inte är helt slut och kan överleva vintern och kanske lite längre om du tar hand om den.

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#13
panda666 skrev:
MikeHunt skrev:
Evildan skrev:

Eftersom du sneglar åt bayerska slädar:
https://m.blocket.se/stockholm/BMW_330_ … 12&w=2
Den duger kanske åt dig till att köra skiten ur över vintern?

Det gör det nog fan. Tackar för tipset wink
Sneglat på 335an men väntar nog ett tag med det. Jävlar vad de är dyra. Kanske för att de är så fruktansvärt trimvänliga.

jag vet att man blir bra sugen på 335 speciellt med trim men tänk på hur bra förra ägaren har köttat den också. Vad ligger priset på en 335 just nu? Håller med också och kan säga att du hittar nog nått bra för 30-40 som inte är helt slut och kan överleva vintern och kanske lite längre om du tar hand om den.

Precis min oro. Har nog inte hittat en enda under 140 000, och då har ändå majoriteten rullat närmare 20 000 än 15 000 mil.

Det blir nog den bilen som länkades här innan. Kanske man kan pilla lite med foliering och skit också smile

Evildan
29 oktober 2017
#14
MikeHunt skrev:
panda666 skrev:
MikeHunt skrev:

Det gör det nog fan. Tackar för tipset wink
Sneglat på 335an men väntar nog ett tag med det. Jävlar vad de är dyra. Kanske för att de är så fruktansvärt trimvänliga.

jag vet att man blir bra sugen på 335 speciellt med trim men tänk på hur bra förra ägaren har köttat den också. Vad ligger priset på en 335 just nu? Håller med också och kan säga att du hittar nog nått bra för 30-40 som inte är helt slut och kan överleva vintern och kanske lite längre om du tar hand om den.

Precis min oro. Har nog inte hittat en enda under 140 000, och då har ändå majoriteten rullat närmare 20 000 än 15 000 mil.

Det blir nog den bilen som länkades här innan. Kanske man kan pilla lite med foliering och skit också smile

De nada.

Men, annonsen är borta.

16 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#15
Evildan skrev:
MikeHunt skrev:
panda666 skrev:

jag vet att man blir bra sugen på 335 speciellt med trim men tänk på hur bra förra ägaren har köttat den också. Vad ligger priset på en 335 just nu? Håller med också och kan säga att du hittar nog nått bra för 30-40 som inte är helt slut och kan överleva vintern och kanske lite längre om du tar hand om den.

Precis min oro. Har nog inte hittat en enda under 140 000, och då har ändå majoriteten rullat närmare 20 000 än 15 000 mil.

Det blir nog den bilen som länkades här innan. Kanske man kan pilla lite med foliering och skit också smile

De nada.

Men, annonsen är borta.

Jo, jag märkte det.
https://www.blocket.se/simrishamn/BMW_e … _8&w=3
Fast den är ju inte direkt i Bromma.

4 261 Inlägg
29 oktober 2017
#16
MikeHunt skrev:
Evildan skrev:
MikeHunt skrev:

Precis min oro. Har nog inte hittat en enda under 140 000, och då har ändå majoriteten rullat närmare 20 000 än 15 000 mil.

Det blir nog den bilen som länkades här innan. Kanske man kan pilla lite med foliering och skit också smile

De nada.

Men, annonsen är borta.

Jo, jag märkte det.
https://www.blocket.se/simrishamn/BMW_e … _8&w=3
Fast den är ju inte direkt i Bromma.

Ingen fara du hittar massor me sånna för runt 30k. Det är fullt med dom på blocket, kolla facebook också. 328 330 hittar du lätt. 140.000 för 335 säger du? Det är m5 pengar det där antingen e34/e39, om man endå ska ha mycket hk. Vene hur bra dom håller men tror nog du blir glad med en gammal 3 serie endå:)

16 Inlägg
27 november 2017
Trådstartare
#17
Tänkte liva upp tråden lite med ytterligare en fråga.

Ifall miltalet i sig stämmer, är det något annat man bör oroa sig över när en bil gått ca 1 500 mil på 6- 7 år?
Det är väl inte mycket underhåll man ska se efter annat än olje- och filterbyte etc, sånna små saker? För inget annat ska väl servas vid så låga miltal?

Svetsare
1 178 Inlägg
27 november 2017
#18
Bussningar leder å diverse packningar torkar ur.

Stått med bara vatten ingen glykol?

Vattenpump mår inte heller bra av å inte röra på sig. 

Nej en bil som gått men blivit underhållen är det bästa.
Senast redigerat av Tyfors (27 november 2017)

(Bara fantasin sätter gränserna)


Sök