3354
Sök

Renovering av TD04H-13C

renovering av TD04H-13C

32 649 Visningar
Uppdaterades senast 29 april 2013
19 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#1
hej tänkte skapa en projekt tråd om hur man renoverar en Mitsubishi TD04H-13C turbo som är vanliga på volvo 700,800,900 serien. kan inte mycket om turbos så kom gärna med kritik.

jag införskaffade en turbo från en 940 av en kompis men turbon hade glapp.
jag och en kompis monterade denna på min 740 gle men det rök oförklarligt mycket så den var i behov av en renovering. ett renoverings kitt köptes på ebay för 250:-.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-bafda282ba29dd2ba6065673a3e02e39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-98d6544323fde47c2e20e08b88011e01.jpg


då kör vi..
börja med att lossa slangen till wastegaten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-73a1f07d2bbf35975239cf59c1e3b8bd.jpg

koppla sedan bort armen som styr wastegate ventilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-57078fbd7db9994dd31d8ab437d11d0c.jpg

demontera wastegaten som sitter med 2 bultar, storlek 13
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-17ce3da6d20f44854d0bbde19e1ecb62.jpg

lossa sedan (V-bandet?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-460a8ffb34997004360e7078547bb29d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-a73805e04755179ca65978de152e7df2.jpg

ta bort avgashuset genom att bända försiktigt med en flat mejsel och banka försiktigt med en gummi hammare.
jag använde lite WD40 för att lossa den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-ea4aa6ab22ffc604f28c982b33a57300.jpg

kompressor huset sitter med en stor låsring, så ett sätt med stora låsrings tänger är bra att ha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-12e1df10c15eb21455838787529b78bc.jpg

när den är av så är det enkelt att sära på delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-726595bb95a3412669b3c582857d6d0d.jpg

markera de olika delarna så turbon inte hamnar ur balans
notera den lilla "repan" som markering
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-c80924fbd224f5b83bf800dc2d1c478b.jpg 

här valde jag att använda mig av hålet och en fläns.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-2753f4b77f7a517a4694999aaa0c0b19.jpg

demontera (flänsarna?) sitter med en 12 och 8
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-a65cf074a245643fb713de0d87ce2154.jpg

ta bort (flänsen?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-c27e7a9746802fbc5ba8aacd173e2e20.jpg

även här sitter en låsring
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-21bb45ae4f05e52df4b949d4fa752c36.jpg

ta bort kompressor tätningen. jag tog hjälp av 2 flat mejslar
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-aca0aa92ef6db16f0733f15efa4894e4.jpg

den gamla och nya tätningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-c2d2ccad591f2fecc4a3e51e590c3bae.jpg

ta bort den gamla brons tätningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-c1af34072b903ad2b9a3539b6432b71b.jpg

ganska slut
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-3b4fae72886bf567d8027e3a05fcee63.jpg

ta bort distans brickan
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-ced2d0c1d49ac2323296408ebb297e1b.jpg

och den gamla o-ringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-7d4fb0ab723f8d98ce2764ead2d0d395.jpg

ta bort glidlagret
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-a7716ac55ea44cf6bd90c0f807ffaa09.jpg

ta ut avgasdelens (fläns?) kan göras med ett försiktigt slag med gummi hammare
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-543ca41da76ca176ed23069adcd06261.jpg

ta bort det gamla glidlagret och byta ut fjäder brickan som "låsar" fast (flänsen?) i mittendelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-683d5f63d373cdadff3f4f5083a5cc69.jpg

nytt kitt
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-5ee517ae2384a7c9f0d2f54580fafe7f.jpg

smörj in och montera ett nytt glidlager på axeln notera den fina utbytta fjäder brickan.stoppa tillbaka axeln i mittendelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-1489473a38f1ce9465d808539b79ed79.jpg

tajt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-38cc1468b97b3ed886e05d1f75e92db9.jpg

smörj och montera glidlagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-b3735c7bae6a15abfc8a374904d17831.jpg

ny distansbricka
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-0bfb3092206c84a0087b0e15ca4646bb.jpg

smörj och montera den nya bros packningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-ae5d5dbf56a7ce252e5c1700ab40b721.jpg

samma gäller för den nya o-ringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-0fbd467c83e3d00f7a57609504bb4b92.jpg

montera tillbaka kompressor tätningen, lite olja förenklar processen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-ff8c67eff597bb95d542b344162eb6f3.jpg

på med låsringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-e85bd6ffd80c470643ad0d63b79a1bd0.jpg

gamla o-ringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-699575694d2977c514773f004d790059.jpg

smörj och montera den nya o-ringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-f4446167926a17b935cf5e29d86b6541.jpg

spänn ihop delarna igen och kom ihåg markeringarna! muttern ska spännas med 2nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-285065ddb87e05debe473719219fa3a9.jpg

montera kompressor huset. Notera piggen och hålet som guidar huset rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-1bb28f6bbeb873b9d4e68e76d0cb7cd0.jpg

montera låsrinen. detta kan vara ett hel**te, tålamod behövs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-827bcb483f46521499bc92d4f1f96992.jpg

olje retur och ny packning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-c6889207fa2eef9a91b43b991b135148.jpg

montera wastegate och slangen igen.(vet att jag glömt slangen på bilden smile)
https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147082/147082-d1cb6313efc60b2f490e67475c8943ce.jpg

nu ska det vara klart, bara att montera och se om det fungerar
kommentera gärna vad ni tycker om denna guide
tack för mig smile

YEAH!!!
559 Inlägg
26 april 2013
#2
inget glapp efter renoveringen ? smile

V o L v o

19 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#3
nope inget glapp smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
26 april 2013
#4
Är det inget glapp alls så är det ju fel ^^

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

19 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#5
med inget glapp så menar jag så som den var innan. typ 1mm glapp nu är där ytterst lite glapp. smile

YEAH!!!
559 Inlägg
26 april 2013
#6
gött, kanske missat men var köpte du renoverings kittet? smile

V o L v o

19 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#7
köptes på ebay. bra priser och vissa med fri frakt.
här i sverige tar dom 1200:- för ett ronoverings kit...

Maskinförare
681 Inlägg
28 april 2013
#8
bra guide smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

19 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#9
man tackar.

1 Inlägg
4 augusti 2013
#10
är de höger eller vänster gänga på turbin ?smile
Senast redigerat av red240 (4 augusti 2013)

Filkörning?
852 Inlägg
30 september 2013
#11
Håller den fortfarande eller är det värdelöst som alla säger att försöka fulrenovera?


755 Inlägg
18 oktober 2014
#12
Portal skrev:
Håller den fortfarande eller är det värdelöst som alla säger att försöka fulrenovera?

får den rätt smörjning vid första start och ingen missbalans så funkar det! min blev tok obalanserad för jag startade innan locktiten hade fått sin effekt.... så min rasade efter 40mil...

If you want to win, You mustn't loose.

730 Inlägg
2 april 2015
#13
Vad locktiteade du för något på turbon? Ska renovera min nu så det kan vara bra att veta

755 Inlägg
13 april 2015
#14
Sjodahl skrev:
Vad locktiteade du för något på turbon? Ska renovera min nu så det kan vara bra att veta

muttern som håller ihop impellern

If you want to win, You mustn't loose.

Kejsare
547 Inlägg
23 januari 2016
#15
Är någon av muttrarna till impellrarna vänstergängad?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

1 Inlägg
11 april 2016
#16
muttern som är 8mm är vänstergängad smile


1 Inlägg
25 juli 2016
#17
nu är det gått en tid sedan är det någon som vet hur länge en framgångsrik renoveringen hålls? Jag skulle vilja göra en smile

98 Inlägg
29 december 2017
#18
Spännande och läsa! Håller själv på i detta nu och renovera en 13C, har dock inte införskaffat någon ren.sats men den kommer! wink

Länge sedan det va något liv här i tråden, har det funkat bra efter renoveringen ??



Sök