hej tänkte skapa en projekt tråd om hur man renoverar en Mitsubishi TD04H-13C turbo som är vanliga på volvo 700,800,900 serien. kan inte mycket om turbos så kom gärna med kritik.
jag införskaffade en turbo från en 940 av en kompis men turbon hade glapp.
jag och en kompis monterade denna på min 740 gle men det rök oförklarligt mycket så den var i behov av en renovering. ett renoverings kitt köptes på ebay för 250:-.
då kör vi..
börja med att lossa slangen till wastegaten.
koppla sedan bort armen som styr wastegate ventilen.
demontera wastegaten som sitter med 2 bultar, storlek 13
lossa sedan (V-bandet?)
ta bort avgashuset genom att bända försiktigt med en flat mejsel och banka försiktigt med en gummi hammare.
jag använde lite WD40 för att lossa den.
kompressor huset sitter med en stor låsring, så ett sätt med stora låsrings tänger är bra att ha.
när den är av så är det enkelt att sära på delarna.
markera de olika delarna så turbon inte hamnar ur balans
notera den lilla "repan" som markering
här valde jag att använda mig av hålet och en fläns.
demontera (flänsarna?) sitter med en 12 och 8
ta bort (flänsen?)
även här sitter en låsring
ta bort kompressor tätningen. jag tog hjälp av 2 flat mejslar
den gamla och nya tätningen.
ta bort den gamla brons tätningen
ganska slut
ta bort distans brickan
och den gamla o-ringen
ta bort glidlagret
ta ut avgasdelens (fläns?) kan göras med ett försiktigt slag med gummi hammare
ta bort det gamla glidlagret och byta ut fjäder brickan som "låsar" fast (flänsen?) i mittendelen
nytt kitt
smörj in och montera ett nytt glidlager på axeln notera den fina utbytta fjäder brickan.stoppa tillbaka axeln i mittendelen.
tajt.
smörj och montera glidlagret.
ny distansbricka
smörj och montera den nya bros packningen.
samma gäller för den nya o-ringen.
montera tillbaka kompressor tätningen, lite olja förenklar processen
på med låsringen
gamla o-ringen
smörj och montera den nya o-ringen
spänn ihop delarna igen och kom ihåg markeringarna! muttern ska spännas med 2nm
montera kompressor huset. Notera piggen och hålet som guidar huset rätt.
montera låsrinen. detta kan vara ett hel**te, tålamod behövs.
olje retur och ny packning.
montera wastegate och slangen igen.(vet att jag glömt slangen på bilden )
nu ska det vara klart, bara att montera och se om det fungerar
kommentera gärna vad ni tycker om denna guide
tack för mig
jag införskaffade en turbo från en 940 av en kompis men turbon hade glapp.
jag och en kompis monterade denna på min 740 gle men det rök oförklarligt mycket så den var i behov av en renovering. ett renoverings kitt köptes på ebay för 250:-.
då kör vi..
börja med att lossa slangen till wastegaten.
koppla sedan bort armen som styr wastegate ventilen.
demontera wastegaten som sitter med 2 bultar, storlek 13
lossa sedan (V-bandet?)
ta bort avgashuset genom att bända försiktigt med en flat mejsel och banka försiktigt med en gummi hammare.
jag använde lite WD40 för att lossa den.
kompressor huset sitter med en stor låsring, så ett sätt med stora låsrings tänger är bra att ha.
när den är av så är det enkelt att sära på delarna.
markera de olika delarna så turbon inte hamnar ur balans
notera den lilla "repan" som markering
här valde jag att använda mig av hålet och en fläns.
demontera (flänsarna?) sitter med en 12 och 8
ta bort (flänsen?)
även här sitter en låsring
ta bort kompressor tätningen. jag tog hjälp av 2 flat mejslar
den gamla och nya tätningen.
ta bort den gamla brons tätningen
ganska slut
ta bort distans brickan
och den gamla o-ringen
ta bort glidlagret
ta ut avgasdelens (fläns?) kan göras med ett försiktigt slag med gummi hammare
ta bort det gamla glidlagret och byta ut fjäder brickan som "låsar" fast (flänsen?) i mittendelen
nytt kitt
smörj in och montera ett nytt glidlager på axeln notera den fina utbytta fjäder brickan.stoppa tillbaka axeln i mittendelen.
tajt.
smörj och montera glidlagret.
ny distansbricka
smörj och montera den nya bros packningen.
samma gäller för den nya o-ringen.
montera tillbaka kompressor tätningen, lite olja förenklar processen
på med låsringen
gamla o-ringen
smörj och montera den nya o-ringen
spänn ihop delarna igen och kom ihåg markeringarna! muttern ska spännas med 2nm
montera kompressor huset. Notera piggen och hålet som guidar huset rätt.
montera låsrinen. detta kan vara ett hel**te, tålamod behövs.
olje retur och ny packning.
montera wastegate och slangen igen.(vet att jag glömt slangen på bilden )
nu ska det vara klart, bara att montera och se om det fungerar
kommentera gärna vad ni tycker om denna guide
tack för mig
0
0
0
0