2317
Sök

Miata med e85

11 Inlägg
5 januari 2018
Trådstartare
#1
tjena!

går i tankarna om att skaffa en "lek bil" att köra lite på helger och även på bana.
har för det mesta kollat på en miata (na eller nb) men hade velat få ut lite mer kraft ur motorn. Har därför kollat lite på att e85 konvertera den istället för att turbo konvertera för att slippa bygga om vid besiktning.

men har svårt för att hitta vad man kan beräknas få ut för siffror med e85. är det någon stor skillnad?
Senast redigerat av Palmeen (5 januari 2018)

67 Inlägg
5 januari 2018
#2
Vadå tror du dem bara ska kolla avgasvärden o fatta att du har turbo? Förstår inte på poäng.. dem kommer ändå hitta dina tryckrör. Och om du skulle turbokonvertera såpass att det går genom bessen oreggad med turbo så är e85 inte till nån nytta eftersom du inte kommer o ladda på så mycket så att det ska börja spika.. det bästa e o gå all in och försök finna antingen en besbil o flytta över chassinumrena o reggar o typ pundarlacka den i samma färg som turbobilen e reggad med så blire inte ens snack om färg eller så. O e85 ger inge mer effekt så som jag förstått det. Däremot kan man åka på högre laddtryck (högre kompressionsförhållanden)


11 Inlägg
5 januari 2018
Trådstartare
#3
Y169 skrev:
Vadå tror du dem bara ska kolla avgasvärden o fatta att du har turbo? Förstår inte på poäng.. dem kommer ändå hitta dina tryckrör. Och om du skulle turbokonvertera såpass att det går genom bessen oreggad med turbo så är e85 inte till nån nytta eftersom du inte kommer o ladda på så mycket så att det ska börja spika.. det bästa e o gå all in och försök finna antingen en besbil o flytta över chassinumrena o reggar o typ pundarlacka den i samma färg som turbobilen e reggad med så blire inte ens snack om färg eller så. O e85 ger inge mer effekt så som jag förstått det. Däremot kan man åka på högre laddtryck (högre kompressionsförhållanden)

kanske var lite oklar men vill enbart köra med e85, jag vill slippa sätta in en turbo för att få ut mer kraft. e85 ger mer kraft det jag vill veta är dock hur mycket mellan tummen och pekfingret

67 Inlägg
5 januari 2018
#4
Kan tala om för dig att e85 kommer inte kunna hjälpa dig med sugmotors effektökning. Bara om du ska sugtrimma men då duger 98 eller Vpower om du ska ha högkompsmotor..


4 142 Inlägg
5 januari 2018
#5
Man kan blandtanka  1/3-del E85
2/3-del bensin >95oktan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

67 Inlägg
5 januari 2018
#6
Du tjänar fortfarande inte på det


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
5 januari 2018
#7
e85 ger väldigt lite på en orginal motor... du kan höja tändingen något. men samtidigt kommer du få tanka 30% oftare för att få någon häst extra...   

mot en turbo där du kan plocka lätt ut effekter från 20%högre upp till 100-150% effektökning.   det är då det börjar märkas skillnad.    nu kan jag lite om miatorna och dom finns ju med både 1.6 och 1.8 och säkert något mer alterativ.        skulle jag göra något skulle jag försöka hitta en större motor som passar bolt on.  som ger en effektökning på minst 20-30hk först då är det värt besväret...      annars är det sugtrimma för massor av pengar som gäller..    större ventiler  portad topp annat grenrör och fullflödes system   insug med separata spjäll större spridare eftermarknads ecu osv.. och bam är du uppe i pengar som är lååååånng över inköpsvärdet på bilen            turbo konverteringar är rätt beprövade på dom här bilarna och bör gå rätt lätt     och bara kasta på orginal grenröret och bes när det är dags..

Kör fort så hinner inget hända...

291 Inlägg
6 januari 2018
#8
Är inte kompressor poppis på miata? Det är ju jävligt enkelt att montera av och på till bessen org avgas org insug bara kompressor kanske lite större spridare och en rem.
Senast redigerat av jompazx (6 januari 2018)


Sök