3544
Sök

Ford Fiesta -02 Tempmätaren lyser röd och "alla 5 nålar" blinkar

4 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
#1
Tempgivaren började lysa röd och "mätarnålen" som har 5 lägen började blinka, alla 5.
Det finns kylarvätska på rätt nivå.
Kylarvätskan är uppe i temp.
De tjocka slangarna från termostat huset är kalla.

Finns det någon som har en ide var felsökningen kan starta
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226723/226723-3fe9042faf8da211b70fd25bdb09c589.jpg

7 392 Inlägg
4 januari 2018
#2
förmodligen öppnar ej termostaten å den går varm helt enkelt


1 354 Inlägg
4 januari 2018
#3
granadadr skrev:
förmodligen öppnar ej termostaten å den går varm helt enkelt

Tordes vara så då slangarna TILL termostaten är kyliga. Jag har inte stött på en bil med returslang på termostaten (ännu) wink

583 Inlägg
6 januari 2018
#4
Skulle med tippa på att termostaten har fastnat i stängt läge, dvs ingen cirkulation på kylarvattnet till motorkylaren.

Even with cruise control.. you still have to steer.

7 392 Inlägg
6 januari 2018
#5
Mack855 skrev:
granadadr skrev:
förmodligen öppnar ej termostaten å den går varm helt enkelt

Tordes vara så då slangarna TILL termostaten är kyliga. Jag har inte stött på en bil med returslang på termostaten (ännu) wink

finns motorer som har termosteten på returen,, och dem som har det på utgående från motorn wink


1 354 Inlägg
6 januari 2018
#6
granadadr skrev:
Mack855 skrev:
granadadr skrev:
förmodligen öppnar ej termostaten å den går varm helt enkelt

Tordes vara så då slangarna TILL termostaten är kyliga. Jag har inte stött på en bil med returslang på termostaten (ännu) wink

finns motorer som har termosteten på returen,, och dem som har det på utgående från motorn wink

Aha! Antog att det fanns någon tillverkare som gjort motorn åtmfel håll lol Därav jag skrev ännu wink

7 392 Inlägg
6 januari 2018
#7
Mack855 skrev:
granadadr skrev:
Mack855 skrev:

Tordes vara så då slangarna TILL termostaten är kyliga. Jag har inte stött på en bil med returslang på termostaten (ännu) wink

finns motorer som har termosteten på returen,, och dem som har det på utgående från motorn wink

Aha! Antog att det fanns någon tillverkare som gjort motorn åtmfel håll lol Därav jag skrev ännu wink

på ford pinto= 2,0 ohc så är termostaren på utgående,, på Cosworth på returen wink  öppet halloj från motorn,, men cirkulationen startar ju endå inte förrens termostaten öppnar


4 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
#8
Termostaten är nu bytt, har även testat i kokande vatten att även den nya termostaten öppnar.
Men fortfarande är slangarna kalla. Det blir varmt inne i kupén.
Det går en smal slang från expantionskärlet till termostat huset. Är det någon som vet vad den har för funktion. Om den blir igentäppt exempelvis, kan denna symptom då inträffa ?

Forummoderator
17 996 Inlägg
7 januari 2018
#9
tomassod skrev:
Termostaten är nu bytt, har även testat i kokande vatten att även den nya termostaten öppnar.
Men fortfarande är slangarna kalla. Det blir varmt inne i kupén.
Det går en smal slang från expantionskärlet till termostat huset. Är det någon som vet vad den har för funktion. Om den blir igentäppt exempelvis, kan denna symptom då inträffa ?

Har du luftat ordentligt och länge?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
#10
Har du något bra tips på hur jag effektivt luftar systemet.

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 januari 2018
#11
Tänkte någon Ford-kunnig skulle dyka upp men...

Motorn på tomgång, full värme och öppet lock på kärlet. Kläm på alla gummislangar du hitar och varva bilen lite ibland. Sjunker vätskan så gör du rätt. Fyll på mer då givetvis.

Ägna 10 minuter åt detta roliga folknöje.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ford fantast
1 607 Inlägg
8 januari 2018
#12
Hybrid_ skrev:
Tänkte någon Ford-kunnig skulle dyka upp men...

Motorn på tomgång, full värme och öppet lock på kärlet. Kläm på alla gummislangar du hitar och varva bilen lite ibland. Sjunker vätskan så gör du rätt. Fyll på mer då givetvis.

Ägna 10 minuter åt detta roliga folknöje.

troligt vis är nog hjulet på vattenpumpen paj känner igen det sen det hände på min escort. vi bytte termostat och kontakt till kylarfläkten fulkopplade fläkten så den gick hela tiden inget hjälpte. den rök inte vitt heller.

så jag tror det är vattenpumpen som har pajat. kör inte med bilen anas ryker toppen med.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 januari 2018
#13
Fiesta_Racing skrev:
Hybrid_ skrev:
Tänkte någon Ford-kunnig skulle dyka upp men...

Motorn på tomgång, full värme och öppet lock på kärlet. Kläm på alla gummislangar du hitar och varva bilen lite ibland. Sjunker vätskan så gör du rätt. Fyll på mer då givetvis.

Ägna 10 minuter åt detta roliga folknöje.

troligt vis är nog hjulet på vattenpumpen paj känner igen det sen det hände på min escort. vi bytte termostat och kontakt till kylarfläkten fulkopplade fläkten så den gick hela tiden inget hjälpte. den rök inte vitt heller.

så jag tror det är vattenpumpen som har pajat. kör inte med bilen anas ryker toppen med.

Tack.

Enligt min beskrivning kunde man mycket väl förstört toppen då. Småtråkigt. Gör som Fiesta säger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
10 januari 2018
Trådstartare
#14
Tack för alla svar.
Slangarna blir nu varma, så termostaten ser ut att öppna ordentligt och det blir varmt i kupén.
Fläkten går fortfarande konstant.
Jag har planer på att byte tempgivaren. Men vill gärna kolla om kabeln är ok. Finns det någon som vet hur man kontrollerar om det är kabelbrott eller inte.

6 630 Inlägg
10 januari 2018
#15
Hybrid_ skrev:
Tänkte någon Ford-kunnig skulle dyka upp men...

Hon var upptagen med att resa runt :ok_hand:

Varnar den fortfarande för överhettning oavsett -faktiskt- motor temperatur?
Vilken motor är det?
Finns ombyggnads sats till kylslangarna på mk1 focus för att kunna lufta kylsystem om det blivit en luftbubbla. Symptomen dom har är att temp mätaren stiger när man kör fortare än 90 och släpper du gasen/saktar ner så sjunker temperaturen

MEN, samma symptom kan också vara dålig kylare.

De/Dem

7 392 Inlägg
10 januari 2018
#16
Hybrid_ skrev:
Tänkte någon Ford-kunnig skulle dyka upp men...

Motorn på tomgång, full värme och öppet lock på kärlet. Kläm på alla gummislangar du hitar och varva bilen lite ibland. Sjunker vätskan så gör du rätt. Fyll på mer då givetvis.

Ägna 10 minuter åt detta roliga folknöje.

nog är man kunnig,, men har ju inte skruvat i just den bilen,, så då kan jag ju ej svara exakt vad felet kan vara,, utan blir lite allmäna svar sad



Sök