24 januari 2018
Trådstartare
Tjena!
Har ett lite mindre problem med min 740 -87a med en b230f som drar bensin in i oljan. Det luktar bensin från oljelocket och finns lite gegg på toppen av oljestickan när man drar ut den, dock inget gegg på oljelocket själv. Bilen har för tillfället slagit över 26400 mil, vid 26000 byttes oljan, filter, tändstift, bränslefilter och ventilkåpspackning. Kör inga korta sträckor för tillfället så tror inte det är kondens. När motorn är uppvärmd ryker det från avgasröret som om motorn vore kall, har dock ej märkt något vid högre hastigheter (ex. 100km/h).
Frågade runt lite och fick höra att det kunde vara kolvringarna som behövde bytas. Gjorde ett komptest och fick värdena 12.8 på två cylindrar och 12.9 på de andra. Motorn går som en klocka, den är pigg och startar utan problem varje gång. Bensinförbrukningen ligger på 0.9l/mil under blandad körning så drar mindre än vad min gamla 740 -90a gjorde. Har fyllt på lite med glykol och olja sen bytet men inga allvarliga mängder.
Eftersom resultaten från komptestet var bra så tror jag inte det är kolvringarna. Eftersom den inte drar större mängder olja eller glykol borde det inte vara topplockspackningen? Är inte den vassaste när det gäller motorer så tackar för all hjälp jag kan få!