V70t5 straight pipe?

Malte74
23 februari 2018 · 24 Inlägg

Gubben vägrar bli gammal, tydligen..
Sett lite videos på Youtube och tycker ljudet som uppstår när man plockar bort ljuddämparen på en Volvo T5 (V70-99 i mitt fall) är ren magi..
Har dock aldrig hört det i verkligheten och är lite fundersam på hur högt det egentligen låter.. Är det lagligt, dvs går det besikta? Bor i ett villakvarter och jobbar skift så vill inte väcka hela gatan när jag smyger till jobbet vid 05 om mornarna..

siiimooon Påstängd
23 februari 2018 · 1 194 Inlägg

Dämparen efter katten var plockad på en t5a jag hade förr, och den lör absolut inte mycket, blev bara lite lagom ljud.

Malte74
23 februari 2018 · 24 Inlägg

siiimooon skrev:
Dämparen efter katten var plockad på en t5a jag hade förr, och den lör absolut inte mycket, blev bara lite lagom ljud.

Låter ju perfekt smile
Blev helt såld på det där fiskebåtsdunket på tomgång.. Hur var det inne i bilen? Att ljudnivån ökar begriper jag och det är jag helt ok med, och baslåda med lite godis omkring finns men vill ju fortfarande kunna höra talad radio om det kniper..

siiimooon Påstängd
23 februari 2018 · 1 194 Inlägg

Malte74 skrev:

siiimooon skrev:
Dämparen efter katten var plockad på en t5a jag hade förr, och den lör absolut inte mycket, blev bara lite lagom ljud.

Låter ju perfekt smile
Blev helt såld på det där fiskebåtsdunket på tomgång.. Hur var det inne i bilen? Att ljudnivån ökar begriper jag och det är jag helt ok med, och baslåda med lite godis omkring finns men vill ju fortfarande kunna höra talad radio om det kniper..

Den lät lite lagom bara, lätsom en fiskebåt men va behagligt vid körning. smile

Fredrik_M Freude am fahren
23 februari 2018 · 429 Inlägg

Är lite sugen på att plocka sista dämparen på min XC70 T5 efter att ha lyssnat på denna.

https://youtu.be/jeQiADhIFes

Men vill ju inte heller riskera att den blir jobbig på långfärd, pendlar 13 mil varje dag.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Dennis99
23 februari 2018 · 26 Inlägg

vad jag vet får man plocka en ljudämpare. dock får det väll inte överskrida en viss decibel. men så länge det inte är bara raka rör bör det inte vara några problem på besiktningen.

Joakim-S Hobby Fotograf
23 februari 2018 · 650 Inlägg

Såhär lät min med 3" downpipe, racekisse och en ljuddämpare smile
https://www.youtube.com/watch?v=gu0Vz26vm0M

MG e-HS (2021)
Malte74
23 februari 2018 · 24 Inlägg

ProXem skrev:
Såhär lät min med 3" downpipe, racekisse och en ljuddämpare smile
https://www.youtube.com/watch?v=gu0Vz26vm0M

Nice..Men ändå dämpare. Jag planerar inte "äkta" straight pipe utan katten blir kvar. Planen är att helt enkelt kapa bort ljuddämparen och ersätta den med ett rör..
Lär nog inte låta lika bra men förhoppningsvis roligt..smile

Apropå det.. Är ju en T5-99.. Vet någon vilken dimension det är på röret? Vad behöver jag för rörbit?

Dennis99
24 februari 2018 · 26 Inlägg

Bäst är nog att gå under bilen och mäta med ett skjutmått. Men skulle gissa att det är 2.25 tum eller 2.5. Men det är bäst att du tittar upp det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang