Jag är inte alls övertygad om att en bil drar åt någont speciellt håll av den anledningen att toe är något för litet eller för stort, vad gäller framhjulen.
Toe är nämligen förhållandet mellan de båda framhjulen (hur de spårar). De är ju styrda av varandra!
Går inte att ha fel toe på bara ett framhjul.
Att ratten ställer sig snett, när bilen går rakt fram beror ju på samspelet mellan framhjulen och ratten.
Nu kan man ju gå vidare i detta och säga.
Jag låser ratten i neutralläge. Och kollar sen hur framhjulen spårar. Justerar till rätt toe. Behåller detta nu hela tiden. Provkör.
Går bilen rakt vid neutral ratt, så är det ok.
Står ratten fel, får man justera styrstagen. Öka längden på den ena och minska på den andra. Toe behålls enligt ovan.
Sen kan det vara som så att bakaxelns hjul
inte spårar rätt. De justeras först, om det är möjligt, med avseende på spårning och toe.
Bak handlar det om toe för vart och ett av hjulen, till skillnad från fram.
Är toe fel på något av hjulen bak,så kommer bilen att dra snett, när du släpper ratten.
Detta om toe, och givetvis är det folk som nu tycker jag har fel, trots egen erfarenhet av detta.
Men gott folk, det finns mer att justera i de fall det är möjligt och som kommer av bl a dåliga länkarmsbussnigar.
Caster och Camber
Och jag har också haft proplem med att bilen dragit snett p g a felaktig däcksymmetri.
Senast redigerat av Meaganeowner (4 mars 2018)