Dax att starta en projekttråd för den bil som en gång var en vinterbil men som nu mera börjat ta form och blivit en hyfsat fin bus/bruksbil!
Bilen köptes 2013 och var en vanlig GL av årsmodell 91 i ett original men halvtaskigt skick,
Mycket pengar och många timmar senare så ser den ut så här och är reggad som en fulltryckare.
Det hela började med att jag ''bara'' skulle fixa rosten i bakskärmarna men vid en närmre titt så upptäckte jag att bagageluckan var i ruskigt dåligt skick så den byttes ut. Även i skuffen fräschades det upp med en bättre ljudanläggning.
nästa steg var att tag i bromsarna, oken byttes till lite nyare ok med enkelkolv istället för dubbla som jag tycker är skräp. passade även på att byta till ett par nyrenoverade fjäderben med kortade fjädrar
Öppen diff och bresop suger..så de blev till att totalrenovera en 1031-axel och montera Aussie locker som har fungerat kanon hittills! dock är bilen lite bökig att hantera vid normal körning
Lagom till våren 2015 smacka jag i framvagnsbalken så det var bara till att hinka ur motorn och byta balk och styrväxel. vid det laget var jag rätt less på trötta sugmotorer så jag lagade all rost och lackade i motorutrymmet och slängde i en turbomotor med M90-låda och reggade om bilen för utbyttmotor.
Återkommer med uppdatering om vad som gjorts under 2016 //Setasfull
Verkar bli en trevlig projekttråd detta, ska följas!
Vad är det svarta på höger framskärm, luftintag kanske?
jajjemen! har tänkt bygga en avskärmning till filtret så att all luft kommer utifrån, visserligen gör den ju de med originalburken (om man räknar bort det mindre hålet i botten) men känns som att det är lite väl litet gap mellan den inre och yttre skärmen, ett tretumshåls i den yttre skärmen borde underlätta lite i alla fall
Ja det lär ju definitivt inte skada i alla fall. Böt också till öppet filter på min för ett tag sedan, köpte även en avskärmning från BSR vilken funkar klockrent. Mellan 10-20 grader kallare insugsluft med avskärmningen monterad.
2016 började med att ta hand om den resterande rost som fanns på bilen och det blev många många timmar i garaget ägnat år spackling och slipning innan allt var färdiglackat och satt på bilen. Skippade original-låsen till huven och monterade AeroCatch huvlås istället, inte för utseendets skull utan mer av säkerhetsskäl i fall olyckan är framme och startar en brand i motorutrymmet! Ena framskärmen fick sig ett litet luftintag i hopp om att motorn ska smaska i sig lite mer kalluft
Stötfångarna var lite halvtaskiga dom med så det blev till att åka till närmsta delplock och hämta ett par lite fräschare dessutom med gjutna lister i stället för dom lösa som brukar sitta ovanpå stötfångaren. Dessa classic-lackades och då lackades även de svarta delarna i en halvmatt svart kulör tillsammans med med dörrlister grill och luftintaget (givetvis riktigt lack med plastgrund, mjukgörare och allt där till) det blev riktigt bra och nu slipper man gå på med bumper shine och dylikt efter tvätt
Nu när hela fronten med mera var nylackad och fin så var jag ju bara tvungen att köpa nya lyktglas och blinkers! Här är en sommarbild med allt det nya på plats, bmx:en på taket fick samma färg som bilen Blev även ett par 17-tums Eiker fälgar till denna säsong.
Nu är det ett tag sen de hände nåt här så börjar med att slänga upp lite bilder på min hydralkrycka!
Spakställ, fäste för dubbla bromsok med mera kommer från MK-Motorsport, riktigt snyggt och smidigt att montera när det är modellanpassat! spakstället sitter i en tjock plåt skruvad i samma hål som växelspaks-damasken så inget behövdes svetsas eller liknande.
Snickrade ihop en egendesignad spak med ett cykelhandtag i gummi ifrån biltema blev helnöjd med utseendet måste jag säga använde mig av en wilwood .625 integral cylinder och drog stålomspunnen slang med banjokopplingar bak till ett T-kors och vidare till var sitt bromsok, har fungerat ypperligt hela sommarn!
Är också i farten på att bygga en handbroms fast till vinterkrigaren med dubbla ok och wilwood-cylinder! Vad är för godstjocklek på spaken och hållaren, så man vet ungefär när det ska inhandlas material?
Är också i farten på att bygga en handbroms fast till vinterkrigaren med dubbla ok och wilwood-cylinder! Vad är för godstjocklek på spaken och hållaren, så man vet ungefär när det ska inhandlas material?
Trevligt har inte mätt på de så vet inte exakt då jag köpte det mesta färdigt men bottenplattan som är skruvad i kardantunneln är nog ca 10 mm och spakstället ca 5mm, sen till spak tog jag ett 7mm aluminium plattjärn. Att jag gjorde spaken i alu var för att jag hade tänkt eloxera den men blev inte av så hade lika gärna kunnat varar i stål :p
Har börjat lite smått och renovera en bakaxel igen..den gamla fick lite stryk i somras när jag krökte bakvagnsbryggan, såg också att Aussie-lockern har gjort sitt efter 3 säsonger så satsar nog på en Torsen nu bytte i alla fall till ett ordentligt momentstag ifrån MKM.
Har även satt igång med ett motorbygge! har hunnit få blocket renoverat och skaffat de mesta till bottendelen och lite till. har ett mål på minst 400hk på e85 och med ett riktigt sprut dock är detta mitt första bygge så vi väl se hur de går
Det som gjorts hittills: -Borrning honing och planslipning av block -polering och balansering av vev -plansvarvat och balanserat enkelmasse-svänghjul
Hejsan! Schysst jävla åk! Jag ska montera en aussie locker på min 940, vad är det för bakaxel du monterade din i? Tog du 740's 1031 eller är det en 940's? Vilket årtal? Prem lagd!