3480
Sök

Spån vs. MDF?

Livsnjutare
342 Inlägg
30 april 2007
Saelen skrev:
Jonve, spacka lådan innan man klär den, nödvändigt? Motivera svaret. smile

Ja men det är då frivilligt att spackla! Jag har som två olika vinklar på baksidan av lådan för att följa efter baksätet bättre, o där blev det inte helt tätt så då spacklade jag! Då spacklade jag över alla skruvhål o småsprickor medans jag höll på! Annars känner du skruvhålen genom klädseln!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

296 Inlägg
30 april 2007
men varför     varför  ska du känna på en baslåda ????????

Medlem 34530
908 Inlägg
30 april 2007
jockecruiser skrev:
Puttson skrev:
Saelen skrev:
Har hört att det inte är så enorm skillnad på täthet i mdf/spån samt att de där med resonansen inte är så stor skillnad mellan dom, så de spelar nån roll sålänge man inte tävlar? Eller är ja ute o cyklar? smile Och spån tål la fukt rätt bra, och smular lite vet ja att de gör, men om man klär in den direkt så lär de inte spela så stor roll smile

// Saelen

helt rätt ska du bara ha en låda för eget bruk så spelar det inte allt för stror roll.  tätheten på mdf är mer men jag tror inte det var allt för mkt.   kör på spån   mitt tips

Precis, det spelar ingen jätteroll så länge man inte är en audiofil smile.
Ofta märks fenomenen med resonansljud lättare om man bygger med för klen tjocklek på material/och/eller inte stagar lådan invändigt.
Vill du slippa fula stag invändigt, t.ex om du ska ha en glasruta/plexi på ena sidan så kan du ju sandwitchlimma ihop 2st 19 mm spån. går ju att köpa jättetjocka skivor, men man ska orka bära skiten till bilen med....

mvh/jocke

Köper man skivan på en brädgård, så kan de oftast såg till den i rätt storlekar, så blir det inte så tungt att bära wink dessutom så blir det raka kanter, då det kan vara lite svårt att såga till bitarna. Om man inte har en snickeriverkstad att tillgå.

Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

191 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
Ska bygga lådan solid utan fönster, blir en "tillfällig" låda tills jag köper en till likadan bas, ska ju bygga nytt sen, men ekonomin är väl inte sådär på topp för en arbetslös tongue
Ska fara o handla saker på onsdag, tänkte fara o köpa idag, men dom "råkade" säga fel öppettider åt mig, så blev inget.. ^^ Nåja, 22mm spån blir de iaf, dom sågar till bitarna på plats enligt mina anvisningar, så de blir nog fint smile Kläs lär den göra inom nån vecka, steg kommer förhoppningsvis innan veckans slut, så de blir grannt, slänger nog upp några bilder när de är på G om nån vill se smile

// Saelen

Just another sick man in this sick world..

296 Inlägg
30 april 2007
klart man vill se smile   bra  att du ber dom såga ut åt dig då behöver du inte använda så mycket lim & spackel.   

tänk om man hade vart så smart.......

egen företagare
630 Inlägg
30 april 2007
fråga vilken som helst seriös billjudsbyggare som helst, alla kommer svara att MDF är bättre. men eftersom ingen verkar bry sig om slutresultatet när det gäller ljudbilden och ljudkvaliten som skriver jag inget mer...

Livsnjutare
342 Inlägg
1 maj 2007
Puttson skrev:
men varför     varför  ska du känna på en baslåda ????????

Men va fan, som jag sa det är frivilligt att spackla lådan! Men det ger hela bygget ett bättre helhetsintryck! Sen vad du Puttson gör skiter jag i!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 maj 2007
pzymon skrev:
fråga vilken som helst seriös billjudsbyggare som helst, alla kommer svara att MDF är bättre. men eftersom ingen verkar bry sig om slutresultatet när det gäller ljudbilden och ljudkvaliten som skriver jag inget mer...

Beror ju på vilken nivå man ska hålla bygget på... Ska man bygga en tillfällig låda och inte har så stor budget är det inte ett bra tips med mdf då...
Ska man sen göra ett seriöst bygge och har mkt att spendera på det så är ju mdf det klara valet...

191 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
Blir i spån nu, ska fixa de imorn. Sen när ja får tag på en till bas o så, blir de lite seriösare bygge i mdf såklart smile Lika o hålla kostnaderna nere när de inte är en "bestående" låda smile

26 Inlägg
23 juni 2007
Slänger in ett inlägg i form av proffisionell bygghandlare och amatörljudbyggare. Vi sågar en hel del skivor på jobbet och kan säga att MDF ger enormt fina snitt med våran såg, spånskivan har en tendens att flisa i kanterna och så. Själv tycker jag att MDF'en är betydligt smidigare att jobba med när de gäller att skruva, spackla och slipa, men eftersom jag inte kan något alls om skillnader i resonanser och ljudbilder så ger jag mig inte in i den diskussionen.

Sen måste jag bara fråga vad ni betalar för MDF resp. spånskiva, över 500 för en 19 mm MDF? WTF!? Vi tar runt 300 kr för en skiva, 295 om jag inte minns helt fel...

//danny

Kejsare
547 Inlägg
23 juni 2007
Jag tror det mest är en smaksak egentligen. Jag jobbar gärna i mdf, känns bättre tycker jag, man ser skruvhålen bättre och sådär

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

191 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Byggde min låda i spån, 22mm, skiljde typ massor mellan spån och MDF.. MDF gick på typ.. 600:- eller nå för en skiva på drygt 1220*1400 eller nått.. Spån i samma storlek gick lös på dryga 300:-, så inte så svårt val för min plånboks del, sen var det ju ingen "bestående" låda jag byggde heller, ska snickra ihop en bandpass snart, men tror nästan jag kör spån då också.. Tyckte de gick bra med spån, hade inga probs, fick allt uppsågat på plats osv, så var bara o ta hem grejerna och snickra ihop smile Och lådan är nu klädd i skinn, så den ser hel läcker ut ;P Eloge till flickvännen som kan sy <3 ^^

Snabb =)
247 Inlägg
24 juni 2007
Jag föredrar MDF framför spån, tycker MDF är mkt lättare att jobba med och spricker inte lika lätt, men är ju som sagt oftast en smaksak smile

Mvh markus

Just real power no turbo shit =)

Sök