Golf gti 97 Dör när den blir varm

mange78
5 april 2018 · 2 Inlägg

Hej skulle vara tack sam om någon kan hjälpa mig med mitt fel på min golf gti 97. Har bytt det mesta på den den går mycket bra tills den blir varm då dör den som att man vrider av nyckeln. Jag har bytt varvtalsgivaren ,tändmudulen ,routern o fördelarlocket , tändstift, givaren som sitter vid routern, tändkablarna , relä. Men än då bara dör bilen när den blir varm hoppas nån kan hjälpa mig börjar bli rätt trött på bilen nu mvh Magnus

citrouz
5 april 2018 · 168 Inlägg

min gissning är tempgivaren

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
mange78
5 april 2018 · 2 Inlägg

ok tack ska testa att byta den

Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

En gammal Audi 100 var också sån. De är ju besläktade...

Gick i o f s  att lura igång igen om den fått stått någon minut. Gick ibland bara någon mil, innan det blev stopp igen.
Startade alltid kall.

Felet var att det var oxid på den kabels kabelsko som gav spänning till bilens elektronik.

Kabeln var ansluten till anslutningsskruven på startmotorn som även den grova kabeln från pluspolen på batteriet var ansluten till.

Inte säkert att det är kopplat så på just din bil.
Men det är värt att kolla och göra rent, efter att du först lossat batteriets polsko för minus. Kostar ju inget.

Har f ö varit ute för detta på fler bilar.

Kommer sig av att vid något dålig kontakt, t ex  på grund av oxid, eller dålig åtdragning, så uppstår värme.
Värmen i sig påverkar kontaktytorna, som ännu leder ström. Och i bland blir det då avbrott, som går tillbaks när det felande stället svalnat, bilen går att starta.

Känt fel på gamla TV-apparater.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang