2271
Sök

Limma skärmbreddare/dörrlister som släppt, xc70

39 Inlägg
2 april 2018
Trådstartare
Vet inte om detta hör hemma här eller i bilvård men jag testar här.
Har en xc70 -10 som iprincip alla dörrlister och skärmbreddare har börjat släppa på, förardörren går inte ens att öppna utan att hålla emot listen med foten. Man får inte tvätta dom så ofta säger volvo...
Dessa är tejpade med dubbelhäftande från fabrik och de löses upp av avfettningen.
Är det någon som lyckats limma dom med bra resultat, vad isåfall bör användas? Nån form av fogmassa ska väl kunna hålla dom men de bör ju gärna få stå emot ett par vanliga tvättningar med avfettning. Tips?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 april 2018
Dirigo skrev:
Vet inte om detta hör hemma här eller i bilvård men jag testar här.
Har en xc70 -10 som iprincip alla dörrlister och skärmbreddare har börjat släppa på, förardörren går inte ens att öppna utan att hålla emot listen med foten. Man får inte tvätta dom så ofta säger volvo...
Dessa är tejpade med dubbelhäftande från fabrik och de löses upp av avfettningen.
Är det någon som lyckats limma dom med bra resultat, vad isåfall bör användas? Nån form av fogmassa ska väl kunna hålla dom men de bör ju gärna få stå emot ett par vanliga tvättningar med avfettning. Tips?

Undrar vad Volvo menar med ofta. Man borde kunna tvätta sin bil så ofta man vill.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 450 Inlägg
2 april 2018
Du kan plocka loss listerna och lägga dit ny  dubbelhäftande tejp. Se till att ha en riktigt bra tejp bara, ja vet Volvo säljer en sån tejp som jag lagt dit på några såna lister och dom sitter bra.
Listerna sitter även i några clips som man sprätter loss.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

39 Inlägg
2 april 2018
Trådstartare
KolGruvan skrev:
Du kan plocka loss listerna och lägga dit ny  dubbelhäftande tejp. Se till att ha en riktigt bra tejp bara, ja vet Volvo säljer en sån tejp som jag lagt dit på några såna lister och dom sitter bra.
Listerna sitter även i några clips som man sprätter loss.

Ok, har funderat på att åka dit och höra om det går att köpa tejpen som är avsedd för listerna men försökt överväga något annat som verkligen inte släpper istället, men de kanske är värt ett försök ändå då de har suttit åtminstonde 8år för min del. En kollega har en -2016 med samma bekymmer dock så det kanske är lite tur inblandat också.
Tack för svaret

7 438 Inlägg
3 april 2018
Popnit?

36 Inlägg
3 april 2018
Sikaflex eller liknande?
Sett folk limma dit vingar och liknande med sånt.

2 250 Inlägg
3 april 2018
Sikaflex används på båtar. Över och under vattenlinjen.

Som tätning runt genoförningar o s v.

Monterade  ekolod för 10 år sedan. Tätade mellan järnköl och skrov.
Sitter bra än.

Köp på båttillbehörsaffär. Svart eller vit.
Går att applicera under vatten!
Har inte vågat testa Biltemas...
Senast redigerat av Meaganeowner (3 april 2018)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 april 2018
Terostat 9220  från Teroson  när du limmat med det så släpper det aldrig mer..  klarlacken släpper före limmet släpper (jo jag har testat)
enligt mig det bästa limmet att limma bilrelaterade delar med på karossen.
men inget lim för saker man inte vill ska sitta kvar för evigt.. för att få bort limmet är det rakblad som gäller.
jobbade tidigare på en plåt och billackeringsfirma  där vi monterade rätt mycket kjolpaket osv..  testade
mycket skit som lovade mycket men höll aldrig   tex  sikkaflex och annat skräp.
Nu kostar Terostat 9220 en hel del men man sparar pengar på att man slipper göra om det.     provade att akutlaga en remskiva i gummi på en ford mustang och hade vi bara lyckats få allt rakt hade det antaligen suttit kvar där idag också   nu höll det bara ett par veckor men så vobbla det rätt bra också smile

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
3 april 2018
Trådstartare
Growe skrev:
Terostat 9220  från Teroson  när du limmat med det så släpper det aldrig mer..  klarlacken släpper före limmet släpper (jo jag har testat)
enligt mig det bästa limmet att limma bilrelaterade delar med på karossen.
men inget lim för saker man inte vill ska sitta kvar för evigt.. för att få bort limmet är det rakblad som gäller.
jobbade tidigare på en plåt och billackeringsfirma  där vi monterade rätt mycket kjolpaket osv..  testade
mycket skit som lovade mycket men höll aldrig   tex  sikkaflex och annat skräp.
Nu kostar Terostat 9220 en hel del men man sparar pengar på att man slipper göra om det.     provade att akutlaga en remskiva i gummi på en ford mustang och hade vi bara lyckats få allt rakt hade det antaligen suttit kvar där idag också   nu höll det bara ett par veckor men så vobbla det rätt bra också smile

Tack! Var precis något sådant jag letade efter, var inte så farligt dyr heller.. den får det bli, kan ju kanske vara fint att kunna plocka lös dom i framtiden någongång men det får bli nästa pilsner.. https://www.autoexperten.se/produkt/ter … art-310ml/

39 Inlägg
21 april 2018
Trådstartare
Är det någon som har koll på hur man tar lös dörrlisten från klippsen som sitter i nederkant utan att bryta sönder dom?
Senast redigerat av Dirigo (21 april 2018)

1 450 Inlägg
21 april 2018
Dirigo skrev:
Är det någon som har koll på hur man tar lös dörrlisten från klippsen som sitter i nederkant utan att bryta sönder dom?

det är om du tar loss dörrsidan, då kommer du åt att klämma ihop clipsen inni dörren.
Annars bara bryt lite försiktigt så kan det gå bra ändå

39 Inlägg
22 april 2018
Trådstartare
KolGruvan skrev:
Dirigo skrev:

det är om du tar loss dörrsidan, då kommer du åt att klämma ihop clipsen inni dörren.

Bryta rakt ut bara?

1 450 Inlägg
22 april 2018
Dirigo skrev:
KolGruvan skrev:
Dirigo skrev:

Bryta rakt ut bara?

Bryt ut ena sidan först lite försiktigt , sen kan du sticka ner en plastkniv eller 'fiskben' och bryta lite med .

Men clips går nästan alltid sönder.

10 163 Inlägg
22 april 2018
Dom där clipsen går alltid sönder men när jag jobbade på volvo verkstad så monterade vi ju alltid nya plastdetaljer och då satt det nya clips men var försiktig ska det nog  gå bra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök