2492
Sök

Oljesludge Saab 9-5 Aero 01

93 Inlägg
19 november 2017
Trådstartare
#1
Hej, har gått och införskaffat  mig en Saab 9-5 Aero 2001 som gått 16000 mil
Idag så mätte jag kamkjedspännaren och såg att den var ute 18mm(givet byte av kamkjed och så)
Och då jag såg det så öppnade jag även upp ventilkåpan för att se om det fanns mycket sludge
Så nu behöver jag lite experthjälp här, är sludgen som finns ett stort problem eller kan det lösas genom oljebyte ett par gånger eller måste oljesumpen ner?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-5573f108d0cbee8f6c0a815c9b875d6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-ffbd78c5da15fddbfb7348ad282044a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-ad091325ae44a13384eb99c3e3ef98bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-f6d3dccc5697c2d6b8b316f3d36ffde7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-d225acd20d82192b7bc0e0ef0b03b27d.jpg

Annars blåröker den lite på kallstart, men gissar mest på att det är på grund av att den har gamla vevhusventilationen...

Sir
935 Inlägg
20 november 2017
#3
Blå rök vid kallstart brukar på Saab betyda att turbon är slut.
I övrigt så såg motorn fin ut.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

2 250 Inlägg
20 november 2017
#4
Bilen är ju inte ens inkörd.

964 Inlägg
20 november 2017
#5
Om den drar olja så är det ett problem,när jag tog isär min satt samtliga kolvringar bomfast, den drog ca 2  liter på 100 mil
Hade inte farligt med studie i den men bytte olja frekvent,däremot dreven till Kamkedjan nere i var helt slut,drar den ingen olja så byt ofta


93 Inlägg
20 november 2017
Trådstartare
#6
Uppdatering: Turbon är i nyskick då jag kollade idag, spelet på kompressorn är precis som på en ny
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-9625755cc27daac87d02164df58e71f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-8712498a20823d1137f81dde03414a6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-b43a484b94d33894676b1c42619a7e25.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-5af7de2388919243c51b60bced158ada.jpg
Men den har lite oljesludge problem. Men nu ska det rengöras. Det här + ett antal oljebyten tätt inpå ska nog rädda den.

690 Inlägg
20 november 2017
#7

Hur fick du loss oljesumpen? Känns omöjligt när man tittar under bilen!


Evildan
20 november 2017
#8

Nej fy bövelen, så ska det definitivt inte se ut i en frisk motor.
Hoppas du får ordning på geggandet.

93 Inlägg
20 november 2017
Trådstartare
#9
cevapcici skrev:

Hur fick du loss oljesumpen? Känns omöjligt när man tittar under bilen!

Liten spärrnyckel med 13mm så går det hur bra som helst, avgasröret måste bort dock.

1 146 Inlägg
20 november 2017
#10
Byt vevhuset till det senaste!

93 Inlägg
20 november 2017
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216442/216442-2db071eb4314f3b9775563a616cd4b17.jpg
Ser bra mycket finare ut, nytt uppgraderat PCV köpt och installerat(350kr) och grå RTV som packning
Tog 6h från start till slut med kaffepauser för en som inte skruvar allt för ofta.
Hjälper att kila upp motorn lite när tråget ska på plats.

93 Inlägg
27 november 2017
Trådstartare
#12
Nu står det klart att det blir ny kamkjedja och borttagen balansaxelkedja, sen ska det bytas till T5 bottendel i framtiden. Det ska väl hålla en 20-30000km till åtminstone.

1 146 Inlägg
27 november 2017
#13
pucko97 skrev:
Nu står det klart att det blir ny kamkjedja och borttagen balansaxelkedja, sen ska det bytas till T5 bottendel i framtiden. Det ska väl hålla en 20-30000km till åtminstone.

Gör allt i samma veva , kostar inte så mycket mer och du sparar så oerhört mycket tid på göra det

93 Inlägg
27 november 2017
Trådstartare
#14
amazinjoey skrev:
pucko97 skrev:
Nu står det klart att det blir ny kamkjedja och borttagen balansaxelkedja, sen ska det bytas till T5 bottendel i framtiden. Det ska väl hålla en 20-30000km till åtminstone.

Gör allt i samma veva , kostar inte så mycket mer och du sparar så oerhört mycket tid på göra det

Har varken tid eller lust att göra det nu ute i kylan, så det får vänta till nästa sommar. Gör jag det senare har jag dessutom tid att bygga ihop en motor redo för att stoppa i. Har ingen bottendel ännu heller att bygga på ännu.

93 Inlägg
4 maj 2018
Trådstartare
#15
Bytte till 3" Downpipe tidigare, och trots all oljesludge så är Turbon i nyskick gällande spel. Mycket bra ingenjörskonst gällande turbon må jag säga, stort tack till MHI!


Sök