3981
Sök

Ny vinterbil eller behålla gammla?

31 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Har en volvo 142 som vinterbil, men vill gärna prova något nytt.
och på vintern skall man ju sladda vad är vintern till för annars? smile så frågan är vad man skall ha.
Jag gillar mest japanska bilar så jag har tittat på tex gammla starlet som är rwd, o även lite äldre corollor. sen kommer en till fråga hur pass kul är en 4wd bil som ej är så motorstark på vintern, menade om det släpper ändå, tänker på subaru trendy eller någon annan svag 4wd.

budget för vinterbilen ligger på 10000:-

Så släng in lite förslag på vad jag kan byta ut volvon mot.

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
Jag tror faktiskt att du kan få ganska rejäla släpp med en svag 4wd också... Efter tillräckligt tvång så får du säkert till ringar med den också, eller rent av drifting! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

98 Inlägg
24 juni 2007
Fuckface skrev:
Jag tror faktiskt att du kan få ganska rejäla släpp med en svag 4wd också... Efter tillräckligt tvång så får du säkert till ringar med den också, eller rent av drifting! smile

Ska du lyckas drifta med en motorsvag 4wd så måste det vara bra jävla halt wink

31 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Ålrjat, någon som har en motorsvag 4wd som vet om det är kul att köra med på vintern, jag är mest inställd på en gammal starlet. lite mindre hk än volvon billigar i drift och lättare. men har aldrig provat köra en sån så det är svårt att jämnföra för mig.

men tala om vad ni har för vinterlekbilar samt vad ni tycker om dom.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 juni 2007
Jag körde en kadett 1200 på en åker en gång, och den var trimmad till ca 70 vilda hästar, men den var skoj, för den var så lätt. Väger kanske 800 kg, så det går att göra vad som helst med den... en gammal bakhjulsdriven givetvis.

Kan tänka mig att starleten är duktigt rolig att drifta med, kanske t.om roligare än vilvon, tack vare att den väger så lite.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

208 Inlägg
24 juni 2007
4x4 är jävligt skoj vintertid. köp tex en äldre audi 100 quattro. ligger på ca 10000kr. helt klart värt om man bara ska ha som sladdbil.. big_smile köp med 2.3 liters motorn. nog med ork för att släppa från stillastående. tongue finns ju även som v6, men tror det är lite nyare. typ audi 80 eller nått sånt.... men mitt tips som skoj vinterbil är då en äldre audi!

Wrum!

Wankel
1 080 Inlägg
24 juni 2007
4wd på vintern är fan roligast, hade en audi 80 quattro förrförra vintern och det var den roligaste vinterbilen jag har haft...
men vad du menar med motorsvag vet jag inte, audin var ju knappast nåt monster men nog fan gick det att drifta med den bara det inte var asfalt under

MDS Västerås

424 Inlägg
24 juni 2007
carina och cressida är också gamla bakhjulsdrivna toyotor som är kul att sladda med. Felet med Starleten och andra korta bilar är att det är svårare att kontrollera sladden och det blir många fler piruetter än ananrs.

**// Toyota \\**

31 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Kadett har jag ej kollat på skall kika lite, skall även kika lite på audi, carina och cressida är så svåra att få tag på, finns knappt någon upptäckte jag.

grejen är ju den att jag ej skall ha så mycket hästar som slukar en massa bensin vill att min vinterbil skall vara billig i drift och försäkring, då min sommarbil ej är det smile

med motorsvag 4wd menar jag typ subaru trendy, och det behöver ej sladda loss på asfalt det är ej det som är meningen.

Ser fortfarande starleten som något potent då den är lätt och billig , kanske svår att sladda med men man lär sig nog.

Kettunen
24 juni 2007
Behåll 142an va fan! smile

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
24 juni 2007
Om du vill hålla dig till Volvo, skaffa en 340, kul som satan. Annars en Toyota Tercel, inkopplingsbar 4wd , men skön att sladda med.

Lev livet, det kan ta slut fort

Sök